Amundsen Apocalyptic Thunder Juice NEIPA

Ok. Så det går ann å være litt off på OG'n? Hvordan går gjæringa din nå? Jeg har bare en batch med mjød bak meg så jeg er helt fersk i brygging.
 
Ok. Så det går ann å være litt off på OG'n? Hvordan går gjæringa din nå? Jeg har bare en batch med mjød bak meg så jeg er helt fersk i brygging.
Ok. Så det går ann å være litt off på OG'n? Hvordan går gjæringa din nå? Jeg har bare en batch med mjød bak meg så jeg er helt fersk i brygging.


Er ganske fersk selv,
Det er fortsatt Litt aktivitet i blowoff pipen, virker så den startet litt igjen etter tørrhumlinga, så OG vil npk gå ned en liten tanke til.. den er på 9ende døgnet nå
 
Godt å høre. Her er det full stormgjæring. Nesten litt for mye. Fikk det samme med mjøden også. Tar du noen målinger underveis eller venter du til tapping?
 
Pleier å ta noen målinger mot slutten av gjæringstiden, intesant å føle med å smake litt underveis,men på denne tok jeg måling når jeg tørrhumla, neste måling blir ved tapping,
 
Ja blir litt spent..... er jo ikke lenge å vente , men det er ganske lenge til tider , kjekk hobby!
Neste brygg blir nok en lys ale, enten småtøs eller cccpale ale.. å så må Ink & dagger prøves
 
Ink & dagger? Det høres litt artigt ut. Må se litt på det. Ja nå er det bare å komme gjennom tørrhumlinga og karboneringa. Vente og vente......
 
Skal brygge denne i dag og lurte på en ting angående humlen som blir tilsatt gjæringskaret. Skal den tas ut før flasking (tilsetter den via humlepose)? Eller skal den rett og slett være med hele løpet?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
 
Ble bare å kaste i for min del også. Hvordan var malten knust for dere andre? Opplevde denne pakken som noe velknust, slik at mye fint grums ble med i vørteren til koking...

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
 
Havren lager litt kluss, og første batchen med denne ble veldig tung å skylle. Til andre runde fikk jeg litt grovere kverning og tilsatte risskall, fungerte utmerket.
 
Brygget denne i helgen å nå stor godsakene og plopper nede i kjelleren. Klarte imidlertid det kunststykket å glemme laktosen. Står igjen i skapet. Noen som har noen mening om hvordan dette vil påvirke smaken.
 
Drakk akkurat opp siste flaske fra
Hvordan ble denne etter litt lagring?

Denne ble utrolig god selv om FG var på 1.020. Det ble MYE humle grums i de siste flaskene jeg tappet, men det var ikke noe stort problem.
Jeg drakk den siste flasken i dag og må innrømme at den bare ble bedre og bedre med lagring. Akkurat som om humle smaken fikk satt seg, i begynnelsen kunne den smake litt i overkant "tropical".
Kommer til å brygge den igjen, men da vil jeg nok kjøle ned før jeg tapper for å bli kvitt humle restene. Og lagre den i ca 2 mnd.
Kanskje det hadde vært godt med bittelitt bitterhumle også.?
Jeg synes det er rart at den blir helt klar? Den du får kjøpt på polet er jo tåkete...
 
Liten oppdatering. Testet 1 flaske nå og den var fantastisk god selv om det er ett par uker til den er klar. Endte opp med FG på 1.016 så litt under men godt nok. Dette er en jeg kommer til å sette igjen. Neste er Zombie Dust og Irish Red.
 
Skal prøve denne merkelige oppskriften og første gang NEIPA.
Ser at det et flere som stusser over høy FG. Men i min oppskrift fra Bryggselv sier den 1.017-19. Så da er den kanskje justert med årene...
Det jeg forbereder før start et vannjustering.
Lest litt rundt vannjustering på NEIPA, helt fersk på vannjustering men tenker å tilsette 15 g. Kalsiumsulfat og 11 gram kalsimklorid på mesk.
Men er dette tilstrekkelig med tanke på ønsket pH 5,2-5,4?
Og når i prosessen skal jeg ha ønsket pH?
Leste også at mannen bak denne øllen bruker melkesyre (4,5ml)
Skal forøvrig brygge 25 Ltr. Og har Farris / eiken vann i springen.
 
Nå er jeg langt fra noe vannjusterings ekspert, men jeg synes det umiddelbart hørtes mye ut med 15g CaSO4 og 11g CaCl2 på en 25 liters batch. Det beste er vel å plotte de inn i feks brew n’ water eller andre slike omregningsprogram, der du fyller inn ditt eget vann først.
Generelt sett ville vel jeg ha kuttet ned til rundt 1/3 av CaSO4 og kanskje kuttet helt ut CaCl2 eller i vertfall redusert det kraftig.

Når det er sagt er dette en amatørs syn, og det kan tenkes at rådene mine ikke er de aller beste.
 
Tilbake
Topp