Amundsen Apocalyptic Thunder Juice NEIPA

Tar opp denne tråden lgjen da jeg har brygget denne og har hatt i tørrhumlen for 48 t siden. Humlen flyter på toppen av ølet i et ca 3 cm tykkt lag. Bør jeg prøve å tvinge det ned i ølet ved å snurre litt på dunken eller vil humlen avgi nok smak/aroma likevel?
 
Tar opp denne tråden lgjen da jeg har brygget denne og har hatt i tørrhumlen for 48 t siden. Humlen flyter på toppen av ølet i et ca 3 cm tykkt lag. Bør jeg prøve å tvinge det ned i ølet ved å snurre litt på dunken eller vil humlen avgi nok smak/aroma likevel?

Personlig ville jeg ikke ha gjort noen forsøk på å blande inn humlen bedre og risikert tilføring av oksygen og i verste fall infeksjon. Oljene fra humlen vil nok fordele seg i ølen uansett.
 
Er helt med på den med ikke å blande inn oksygen i ølet, men jeg tenkte å vippe litt på dunken med lokket på. Det er vel stort sett kun co2 i headspace i gjæringsdunken eller hur?
 
Kanskje du først kan rotere litt hurtig?
Blir ikke så mye bølger av det. Følg med hva som skjer i låsen.
Hvis væskenivået er uendret har det vel ikke kommet oksygen inn.
 
Når jeg roterer dunken begynner gjærlåsen å slippe ut co2 som frigjøres fra ølet, altså et lite overtrykk, så jeg tenker det går bra :)
 
Jeg har hatt akkurat samme problemene som andre her inne. Fikk en OG på 1.068 som det står i oppskriften, mesket på 66°C, men endte på FG: 1.020. Jeg brukte WLP095 og gjæret på 21°C i 14 dager. Så kanskje bruke litt mindre laktose neste gang?
Det er også MYE humle i toppen av gjæringsdunken, så det vil nok bli en del svinn når jeg stikker om.
Neste gang ville jeg nok brukt en humlepose som jeg kunne fjernet et pr. dager før jeg stikker om og tapper.

Hvordan smaker denne etter lagring? Og når smaker den best. Så mye tørrhumle mister vel smaken ganske fort?
 
Tappet denne på flaske i dag, faktisk. Prøvesmakingen lover godt. Den ble veldig (og da mener jeg VELDIG) fruktig. Masse tropiske aromaer. Etter min smak kunne den godt ha hatt et tydeligere humlepreg, men mulig det kommer bedre frem etter karbonering og lagring!

Sent from my BG2-W09 using Tapatalk

Hvordan ble denne etter litt lagring?
 
Jeg har hatt akkurat samme problemene som andre her inne. Fikk en OG på 1.068 som det står i oppskriften, mesket på 66°C, men endte på FG: 1.020. Jeg brukte WLP095 og gjæret på 21°C i 14 dager. Så kanskje bruke litt mindre laktose neste gang?
Det er også MYE humle i toppen av gjæringsdunken, så det vil nok bli en del svinn når jeg stikker om.
Neste gang ville jeg nok brukt en humlepose som jeg kunne fjernet et pr. dager før jeg stikker om og tapper.

Hvordan smaker denne etter lagring? Og når smaker den best. Så mye tørrhumle mister vel smaken ganske fort?

Jeg sleit også med mye humlegrums under tapping, så endte med rundt 5 liter svinn på grunn av tett kran. Mulig coldcrash hadde vært smart på denne.
Smaken ble dog meget bra syntes jeg! Absolutt best en uke etter den var ferdig karbonert. Min ble helt klar etter bare få uker og aromaen tapte seg noe, men absolutt mye og god smak. Hadde trodd den skulle forholde seg litt tåkete, men det gjorde den ikke. Dette er ikke en øl du brygger for å lagre. Nyt med en gang :)
 
Bare vær oppmerksom på at forsøk har vist at man får trekt ut betydelig mindre aroma fra humla om man bruker humlepose. Jeg ville prøvd cold crash først.
Siden dere flasker, er det ingen som har hatt problemer med oksidering? Ikke mørkere farge på ølen etter noen uker?
 
Har tenkt til å brygge denne etter å ha smakt på originalen. Det jeg liker med denne er at det er mye humle men minimalt med bitterhet. Tenkte kanskje tilsette appelsinskall og koriander, noen tanker om dette? Vil tørket appelsinskall tilføre endel uønsket bitterhet?
 
Sist redigert:
Brygget denne for 4 dager siden og det later til at gjæringen er ferdig, ingen liv i gjæringslåsen og målte den til hele 1025. Lar den stå en uke til og måler (kan jo hende lekkasje i lokk). Om den ligger på det samme da, vurderer jeg mer gjær, samt litt ekstra sukker/maltekstrakt for å få gjærings i gang igjen.

Bommet også på hvordan whirlpool virker. Kjørte 100 gr på 2 min kok, så direkte kjøling, men kjølinga gikk så kjapt at den kom ned til 65 grader med en gang. Varmet da opp igjen til 80 gr og lot den stå 30 min med 100 gr ekstra humle. Dvs at det er svært lite bitterhet i øllet, noe som jeg også merket på smaking da jeg målte.

Vurderer å koke 20 gr Polaris i 60 min (gir batchen en IBU-tilførsel på ca 36). IBU vil da havne på ca 45, altså ganske lite bittert til IPA å være.

Synspunkt på dette?
 
Min tanke med neste brygg av neipa er å fyle flere poser med tørrhumle allerede på bryggedagen. I tillegg fyller jeg de med glasskuler som er steriliserte. Jeg har et konisk gjæringskar og før jeg setter på lokket ved bryggesluttet henger jeg alle posene i en ståltråd som går igjennom åpningen i toppen og av gjæringskaret og låses vha gummiproppen til vannlåset. Nå er tanken at humleposene skal henge over vørteren til dag 5-7 og deretter senkes ned til et passende nivå i vørteren når det skal tørrhumles. Det jeg tenker et at jeg nå ikke påfører vørteren nevnverdt med oksygen og i tillegg får mindre humlegrums ved flasking. Jeg får også løst problemet med flytende humle. All humle får forgåpningsvis kontakt med vørteren fordi at jeg fyller flere poser med mindre humle i hver pose. Jeg slipper også å ta av lokket da humleposene ikke går igjennom det lille hullet i toppen. Problemet er vel at posene likevel kan redusere utbyttet men jeg slipper å miste store mengder øl.Hva tror dere om dete? Noen som har prøvd?
 
Brygget denne som andre batch. Sleit litt med mesketemperatur, generelt litt for lav. Fulgte ellers oppskrift til punkt og prikke, uten humlepose. Ble veldig mye humle i bunn av karet, men den gjæret ned til 1,011 i fg, fra 1,065 og med 2 pakker us-05.

Godt fornøyd med resultatet og har et nytt sett klart som nestebrygg.
 
Hvordan endte disse historiene med dette brygg?. Tenkte sette det i helga, men er lysten på å prøve med humleposer å,heller bruke et par ekstra poser for å ikke miste aroma??
 
Har brygget apocalyptic uten humlepose og hop sanatorium med humlepose og var mye mer fornøyd med humlepreget på apocalyptic.
 
Tilbake
Topp