Tar opp denne tråden lgjen da jeg har brygget denne og har hatt i tørrhumlen for 48 t siden. Humlen flyter på toppen av ølet i et ca 3 cm tykkt lag. Bør jeg prøve å tvinge det ned i ølet ved å snurre litt på dunken eller vil humlen avgi nok smak/aroma likevel?
Tappet denne på flaske i dag, faktisk. Prøvesmakingen lover godt. Den ble veldig (og da mener jeg VELDIG) fruktig. Masse tropiske aromaer. Etter min smak kunne den godt ha hatt et tydeligere humlepreg, men mulig det kommer bedre frem etter karbonering og lagring!
Sent from my BG2-W09 using Tapatalk
Jeg har hatt akkurat samme problemene som andre her inne. Fikk en OG på 1.068 som det står i oppskriften, mesket på 66°C, men endte på FG: 1.020. Jeg brukte WLP095 og gjæret på 21°C i 14 dager. Så kanskje bruke litt mindre laktose neste gang?
Det er også MYE humle i toppen av gjæringsdunken, så det vil nok bli en del svinn når jeg stikker om.
Neste gang ville jeg nok brukt en humlepose som jeg kunne fjernet et pr. dager før jeg stikker om og tapper.
Hvordan smaker denne etter lagring? Og når smaker den best. Så mye tørrhumle mister vel smaken ganske fort?
...Min ble helt klar etter bare få uker og aromaen tapte seg noe...
Det har du nok rett i. Kan ikke huske et brygg med US-05 som ikke har blitt klart.= US-05