Gjæren i bunn av flasker

Har en nabo som kommer fra Tyskland. Hun rister alltid og får med bunnfallet i flaska, uansett hjemmelaget øl.

Siden det strort sett bare er hefeweissen som har bunnfall av det du kjøper i Tyskland, og siden det er vanlig praksis der å sørge for å få med bunnfallet i en hefe, har hun sikkert gjort den logiske kortslutningen å tenke at om det er bunnfall i et øl, så skal det med.

Eller det kan selvfølgelig tenkes at hun liker gjærsmaken, uansett øltype. Det er jo lov. Men hvis du er litt stolt av den krystallklare pilsen din, og noen gjør det der, så kjennes det ikke helt godt å se på det:confused:.

Folk er nok ulikt følsomme for gjær. Jeg nyter mine prøveglass med aktivt fermenterende øl uten å få problemer, men jeg veit at noen tåler lite.

I German Wheat Beer forteller Eric Warner at gutta på Brauerei Widman ga ham det rådet å innta en dose av den blandingen av speise og ungt øl som ble tappet på flaske, hvis han var plaget av forstoppelse. "This ancient remedy actually seemed to work", skriver han (s.83).
 
Hvis jeg bestiller for eksempel en APA eller IPA på flaske på et utested og bartenderen virvler opp bunnfallet og heller det over i glasset, vil jeg be om en ny øl. Ja, jeg har opplevd det, men rakk å stoppe vedkommende i tide. Jeg tror, som Finn, at det er "feil" erfaringsoverføring fra skjenking av hveteøl som ligger bak.
 
Hvis jeg bestiller for eksempel en APA eller IPA på flaske på et utested og bartenderen virvler opp bunnfallet og heller det over i glasset, vil jeg be om en ny øl. Ja, jeg har opplevd det, men rakk å stoppe vedkommende i tide. Jeg tror, som Finn, at det er "feil" erfaringsoverføring fra skjenking av hveteøl som ligger bak.

Ja tror jeg må droppe det :)
 
men ikke la det ligge igjen no øl i flaska
ser mange lar det ligge igjen en cm
det gjør ikke jeg, heller i alt ølet og lar gjæren ligge igjen
 
Tilbake
Topp