Limstift vs. melk som festemiddel for etiketter.

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Fra tid til annen blir limstift holdt fram som et fullgodt alternativ til melk. Men etter å ha testet, må jeg si meg dypt uenig. Etter kort tid i kjøleskap ble resultatet en estetisk katastrofe. Skrukkete hele veien rundt – og det gjaldt samtlige 60 flasker. Noen med lignende erfaringer?

Mestemiddel.jpg
 
Melk er tingen. Veldig enkelt å feste etikken, og veldig lett å få den av igjen. Det eneste problemet jeg har hatt, har vært med et dårlig, tynt papir. Etikettene ramla rett og slett av etter en kort tid:(. Men normalt skjer ikke det.
 
Avhengig av arktykkelse.
80gr er best med melk.
120gr er best med limstift.
Jeg bruker lim og 120gr
 
Bruker melk. Ser også at det er forskjell på papirtype. Har vært borti to typer. En er vanlig kopipapir, og det går greit. En annen er en type papir som kan virke litt "voksaktig". Det gjør at papiret ikke trekker vann å lett, og er vanskelig å få av ved fjerning av etikett.
 
Fra tid til annen blir limstift holdt fram som et fullgodt alternativ til melk. Men etter å ha testet, må jeg si meg dypt uenig. Etter kort tid i kjøleskap ble resultatet en estetisk katastrofe. Skrukkete hele veien rundt – og det gjaldt samtlige 60 flasker. Noen med lignende erfaringer?

Vis vedlegget 37897
Hvilken type ark bruker du når du fester etiketten med melk?
 
Stivheten i tykkere papir gjør at melk ikke sitter godt i kantene.
Anbefaler limstift over 100gr.
 
Billigste 80-grams kontorpapir fungerer fint :)
Jeg bruker også melk og 80 grams papir.
Men papiret har en tendens til å bli skrukkete på noen flasker.
Kan kanskje bli bedre med tykkere papir?

80 grams fra Biltema fungerer strøkent. Etiketten kan skrukke seg litt med det samme, før den tørker, men da sitter den alltid stramt og fint.

Har melka i ei skål, drar etiketten over slik at den blir fuktet på baksiden, og så setter jeg den på. Har ei godt oppvridd fille som jeg tørker av det lille som tyter utenfor med, og som jeg stryker ut eventuelle innestengte luftbobler/ujevnheter med.
 
Jeg bruker også melk og 80 grams papir.
Men papiret har en tendens til å bli skrukkete på noen flasker.
Kan kanskje bli bedre med tykkere papir?
Min erfaring er at tykkere papir blir litt stivt og mindre samarbeidsvillig – og det er verre å få av igjen. Porøst 80-grams faller av uten at man trenger å gnukke når flaskene legges i vann.
 
Om man bruker blekkskriver, i stedet for laserskriver, blir vel etikettene mer som akvareller når de dynkes med melk?
Om man ikke har tilgang på laser, er det fullt mulig å bruke fixativ (sprayes på som en slags impregnering) på blekkskrevne ark. Vet om flere som gjør det.
 
80 grams fra Biltema fungerer strøkent. Etiketten kan skrukke seg litt med det samme, før den tørker, men da sitter den alltid stramt og fint.

Har melka i ei skål, drar etiketten over slik at den blir fuktet på baksiden, og så setter jeg den på. Har ei godt oppvridd fille som jeg tørker av det lille som tyter utenfor med, og som jeg stryker ut eventuelle innestengte luftbobler/ujevnheter med.
"Akkurat presis" det samme som jeg gjør :p
 
Tilbake
Topp