Holmentoppen
Norbrygg-medlem
Hvilken type ark bruker du når du fester etiketten med melk?Fra tid til annen blir limstift holdt fram som et fullgodt alternativ til melk. Men etter å ha testet, må jeg si meg dypt uenig. Etter kort tid i kjøleskap ble resultatet en estetisk katastrofe. Skrukkete hele veien rundt – og det gjaldt samtlige 60 flasker. Noen med lignende erfaringer?
Vis vedlegget 37897
Jeg bruker også melk og 80 grams papir.Billigste 80-grams kontorpapir fungerer fint
Billigste 80-grams kontorpapir fungerer fint
Jeg bruker også melk og 80 grams papir.
Men papiret har en tendens til å bli skrukkete på noen flasker.
Kan kanskje bli bedre med tykkere papir?
https://www.trigonor.no/forming/lakk-lim-og-tape/lim/creall-coll-lim-acrylic-100-ml-2712-p0000017024
Noen som har prøvd noe slik? Tenker det må jo funke greit hvis man smører på forsiktig med en svamp eller lignende.
Om man bruker blekkskriver, i stedet for laserskriver, blir vel etikettene mer som akvareller når de dynkes med melk?
NemligJa, en må skrive ut med fargelaser på jobben, så klart!
Min erfaring er at tykkere papir blir litt stivt og mindre samarbeidsvillig – og det er verre å få av igjen. Porøst 80-grams faller av uten at man trenger å gnukke når flaskene legges i vann.Jeg bruker også melk og 80 grams papir.
Men papiret har en tendens til å bli skrukkete på noen flasker.
Kan kanskje bli bedre med tykkere papir?
Om man bruker blekkskriver, i stedet for laserskriver, blir vel etikettene mer som akvareller når de dynkes med melk?
Om man ikke har tilgang på laser, er det fullt mulig å bruke fixativ (sprayes på som en slags impregnering) på blekkskrevne ark. Vet om flere som gjør det.Om man bruker blekkskriver, i stedet for laserskriver, blir vel etikettene mer som akvareller når de dynkes med melk?
"Akkurat presis" det samme som jeg gjør80 grams fra Biltema fungerer strøkent. Etiketten kan skrukke seg litt med det samme, før den tørker, men da sitter den alltid stramt og fint.
Har melka i ei skål, drar etiketten over slik at den blir fuktet på baksiden, og så setter jeg den på. Har ei godt oppvridd fille som jeg tørker av det lille som tyter utenfor med, og som jeg stryker ut eventuelle innestengte luftbobler/ujevnheter med.