Fukter du glasset?

SveinB

Norbrygg-medlem
Når du ber om et glass øl i en bar i UK, USA og mange andre steder i verden, vil bartenderen som regel fukte glasset med vann før han skjenker øl. Hvorfor gjør han det, og hvorfor gjøres det sjelden eller aldri i Norge? Fukter dere glassene før skjenking?
 
De sier at da skyller man vekk støv som ellers ville vært festepunkter for bobler, som gir inntrykk av at glasset ikke er rent nok.
 
Fuktig glass fører til mindre skumming ved sjenking. Jeg brukte å gjøre det hele tiden da jeg jobba som bartender.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
 
Det gjøres på de fleste ølsteder i Oslo, i alle fall.

Tipper, som Bjarte sier, at det er for å gi et "renere" glass, altså ikke et slikt glass hvor du ser kullsyren henger fast langs kanten på glasset. Det er ikke et kvalitetstegn.
 
Det gjøres på de fleste ølsteder i Oslo, i alle fall.

Tipper, som Bjarte sier, at det er for å gi et "renere" glass, altså ikke et slikt glass hvor du ser kullsyren henger fast langs kanten på glasset. Det er ikke et kvalitetstegn.
Er det skum som henger igjen oppe i glasset etter hvert som du drikker du mener, eller er det bobler fra nede i glasset etter at det er tappet og skummet har lagt seg?
 
Er det skum som henger igjen oppe i glasset etter hvert som du drikker du mener, eller er det bobler fra nede i glasset etter at det er tappet og skummet har lagt seg?

Det skal gjerne henge igjen "gardiner" av skum på glasset (over overflaten) etter hvert som du tømmer det, men det skal ikke feste seg enkeltbobler eller klaser av bobler på innsiden av glasset (under øloverflaten). Det sistnevnte er ofte et tegn på at glasset ikke er riktig rengjort.
 
Det skal gjerne henge igjen "gardiner" av skum på glasset (over overflaten) etter hvert som du tømmer det, men det skal ikke feste seg enkeltbobler eller klaser av bobler på innsiden av glasset (under øloverflaten). Det sistnevnte er ofte et tegn på at glasset ikke er riktig rengjort.
Ok, jeg syns det er stilig at det bobler fra bunnen av glasset selv om det blir stående litt, men det er vel noe annet enn det du beskriver.
 
Tilbake
Topp