Hei,

Satt en batch med Punk IPA (Brewdog) igår. Det blir anbefalt å tilsette tørrhumlen i 5 dager, post fermentation. Tolker dette som at etter ca. 2 uker (eller den tiden det tar før gjæren har gjort sitt, SG=FG) på dunk tilsetter jeg tørrhumlen og venter ytterligere 5 dager før flasking. Er jeg litt på villspor her?

"To get the best possible profile from the dry hops we recommend dry hopping post fermentation for 5 days. Dry hops should be added at cellar temperature. We find 14C results in the most aromatic dry hop profile."

Normalt sett har jeg tilsatt tørrhumle ca. en uke ut i gjæringsforløpet, og flasket etter tørrhumlen har hatt en ukes tid på dunken. Det funket bra forrige gang jeg lagde denne oppskriften. Men nyskjerrigheten for hva som menes med "post fermentation" trigger meg til å komme til bunns i.
 
Normalt sett har jeg tilsatt tørrhumle ca. en uke ut i gjæringsforløpet, og flasket etter tørrhumlen har hatt en ukes tid på dunken.

Fortsett med det, tilsett tørrhumle etter en uke og la det stå femdager
post fermentation betyr bare etter gjæring
 
Fortsett med det, tilsett tørrhumle etter en uke og la det stå femdager
post fermentation betyr bare etter gjæring

Takk for kjapt svar! Lite oppfølgingsspørsmål her. Normalt sett gjærer jeg 2 uker, med eller uten tørrhumle. Det er vel først etter disse 2 ukene som anses som "etter gjæring". Eller når SG = FG? Så om jeg skal forstå oppskriften rett, blir det vel 5 dager etter dette?
 
Takk for kjapt svar! Lite oppfølgingsspørsmål her. Normalt sett gjærer jeg 2 uker, med eller uten tørrhumle. Det er vel først etter disse 2 ukene som anses som "etter gjæring". Eller når SG = FG? Så om jeg skal forstå oppskriften rett, blir det vel 5 dager etter dette?

Gjæringen er ofte ferdig ila iallefall en uke.
 
Har satt noen sett av Svaberg IPA, og de sier tørrhumling etter stormgjæringa. Gjærer normalt i 14 dager. Hadde et sett som fikk ei uke ekstra med tørrhumling. Det er den beste Svaberg IPA`n vi har laget, så heretter blir det en ekstra uke tørhumle på den. Mye friskere smak.
 
Det er vel muligens litt tidlig å droppe tempereaturen fra 18C til 14C allerede etter en uke? Pleier å coldcrashe siste 2 døgnene før flasking, fra 18C til 10C (døgn1) og 10C til 2C (døgn2). Noen synspunkter på dette?
 
Har satt noen sett av Svaberg IPA, og de sier tørrhumling etter stormgjæringa. Gjærer normalt i 14 dager. Hadde et sett som fikk ei uke ekstra med tørrhumling. Det er den beste Svaberg IPA`n vi har laget, så heretter blir det en ekstra uke tørhumle på den. Mye friskere smak.
Spennende! Da hadde dere en 10-11 dager med tørrhumle (gitt at stormgjæringen varte 2-3 dager), kontra 7 dager?
 
Men er selvsagt avhengig av hvor glad du er i humle. Men vi synes den ble helt fantastisk, og andre som har smakt den kontra "vanlig" Svaberg IPA er enig i konklusjonen.
 
Lang tid burde vel ikke være nødvendig? Oljene frigjøres raskt når du bruker pellets; det tar bare et par dager i følge forskning det referes til her: https://byo.com/article/advanced-dry-hopping-techniques/

Nå tror jeg ikke det skader å la dem ligge lenger, men om det er noe å tjene på det, er en annen sak. Jeg skal ikke påstå at jeg veit at det ikke er noe poeng i det.

Ut fra hensynet til å unngå oksidering forekommer det meg at det er et poeng å ikke vente for lenge, fordi aktiv gjær som fremdeles holder på å spise sukker, vil ta opp oksygenet du uunngåelig tilfører sammen med humla. Hvis du tilsetter "på halen" av den aktive gjæringa, dvs. sånn ca. når SG er nede på 1.020, og det ikke lenger bobler så kraftig i gjærlåsen, har du aktiv gjær, samtidig som du ikke får "skrubbet ut" så mye av aromaoljene sammen med karbondioksydet. Du får vel også en viss biotransformasjonseffekt?
 
Ut fra hensynet til å unngå oksidering forekommer det meg at det er et poeng å ikke vente for lenge, fordi aktiv gjær som fremdeles holder på å spise sukker, vil ta opp oksygenet du uunngåelig tilfører sammen med humla.

Det er sånn jeg tenker også, det står ofte tørrhumling etter ca 5 dager, det synes jeg er for seint.
Jeg tørrhumlet en hoppy blonde i går, den hadde stått 3 dager og var allerede på 1.011, så jeg var allerede litt seint ute.
 
Det er sånn jeg tenker også, det står ofte tørrhumling etter ca 5 dager, det synes jeg er for seint.
Jeg tørrhumlet en hoppy blonde i går, den hadde stått 3 dager og var allerede på 1.011, så jeg var allerede litt seint ute.

Antakelig, ja:(. Gjæren er jo aktiv utover i modningsfasen, men den tar ikke opp oksygenet om den ikke har en viss konsentrasjon av gjærbart sukker som den kan arbeide med. Men akkurat hvor den grensa går, veit jeg ikke, dessverre.
 
Men om man da lar ølet stå i 14 dager før tapping blir det 11 dager med tørrhumle. Det påstås at det kan være et problem mtp. gressmak? Riktignok har jeg selv hatt store mengder tørrhumle i i 8-9 dager før, uten at jeg synes det var noe problem. Men nå har jeg ikke helt oppdaget denne gressmaken i noe øl.
 
Men om man da lar ølet stå i 14 dager før tapping blir det 11 dager med tørrhumle. Det påstås at det kan være et problem mtp. gressmak? Riktignok har jeg selv hatt store mengder tørrhumle i i 8-9 dager før, uten at jeg synes det var noe problem. Men nå har jeg ikke helt oppdaget denne gressmaken i noe øl.

Jeg tror det med gressmaken er overdrevet. Det er noen sånne smakseffekter i dette faget som folk er villige til å sverge på er reelle, som f.eks. humling før koking, tilsetting av den mørke malten ved vorlauf, og ittno-oksygen i mesken, som er høyst tvilsomme.
 
Det er sånn jeg tenker også, det står ofte tørrhumling etter ca 5 dager, det synes jeg er for seint.
Jeg tørrhumlet en hoppy blonde i går, den hadde stått 3 dager og var allerede på 1.011, så jeg var allerede litt seint ute.
Jeg tilsatt tørrhumlen igår, dette var dag 3 på dunken, og da hadde gravitasjonen vandret fra 1053 til 1012, litt sent ute jeg også ift. 1020 anbefalingen, men spent på å smake forskjellen dette utgjør. Er det bare å la det ligge over helgen og la tørrhumlen få gjøre nytten, for så å få herligheten over på flasker? (Fremfor å vente til neste mandag, 9dager)
 
Jeg tilsatt tørrhumlen igår, dette var dag 3 på dunken, og da hadde gravitasjonen vandret fra 1053 til 1012, litt sent ute jeg også ift. 1020 anbefalingen, men spent på å smake forskjellen dette utgjør. Er det bare å la det ligge over helgen og la tørrhumlen få gjøre nytten, for så å få herligheten over på flasker? (Fremfor å vente til neste mandag, 9dager)
Gjæren har vel gjort jobben sin innen den tid skulle jeg tro?
 
Hva gjør folk om dagene?
Pose/Åpne lokk vs. Pellets/mindre oksy.eksponering
Har normalt sett åpnet lokk, lagt i pose å senket smaksbomben under overflaten. Men siste to bryggene har jeg bare strødd pelletsene rett oppi karet, under coldcrash siste to døgn før flasking er alt falt til bunns. Litt usikker på om at dersom pelletsene faller ned med en gang og synker inn i «bunnfallsleiren» i bunnen av dunken, at de ikke klarer å spre nytten sin effektivt?
 
Er oksygeninnhold i selve pelletsene noe å bry seg om, hvis man ikke åpner lokket ved tørrhumling og purger med co2 etterpå?
 
Tilbake
Topp