Steeping av caramel malt...

YngveKL

Norbrygg-medlem
Nå ble jeg et stort spørsmålstegn på kjøkkenet... Skulle freshe opp en batch jeg har satt, med et 2l uttrekk av 500g CaramelHell 20-30 EBC. Tanken var å koke de resterende ca. 1,5 literne ned til noen få dl, og sette til i gjæringskaret. Iom at det var er krystal/caramel malt, brukte jeg nesten kokende vann. Etter 30 min. var det en... tjukk graut??? o_O Stivelse??? Trodde caramalt av ymse typer var ferdig mesket og konvertert jeg? Bare å trekke ut sukkeret....? Hjelp! :)
 
Nå ble jeg et stort spørsmålstegn på kjøkkenet... Skulle freshe opp en batch jeg har satt, med et 2l uttrekk av 500g CaramelHell 20-30 EBC. Tanken var å koke de resterende ca. 1,5 literne ned til noen få dl, og sette til i gjæringskaret. Iom at det var er krystal/caramel malt, brukte jeg nesten kokende vann. Etter 30 min. var det en... tjukk graut??? o_O Stivelse??? Trodde caramalt av ymse typer var ferdig mesket og konvertert jeg? Bare å trekke ut sukkeret....? Hjelp! :)

Merkelig. Sjøl om det skulle være noe ukonvertert stivelse igjen i carahell - og det skal det ikke være om man skal tro det man leser - så ville det være rart om du skulle få en tjukk graut ut av det når du varmet det opp sånn. Skjønt når stivelseskorn gelatiniseres uten at det er aktive enzymer til stede, får du en voldsom økning av viskositeten.

Jeg har ingen annen forklaring, og jeg synes denne er temmelig usannsynlig - men fenomenet er temmelig interessant.
 
Ja jeg trodde alt var konvertert uansett om det er lys Cara eller mørk Cara. Jeg hadde oppi en liter til etterpå, for å prøve å få ut noe væske, men det også "stivnet til". Det smakte heller ikke spesielt søtt av "vørteren". Eneste annet er at de er har tatt feil malt i butikken, men posen ble merket der med CaraHell. Kjøpte ingen annen Cara malt den gangen heller. Hvordan kan jeg se forskjell på eks munich og carahell, sistnevnte mer glossy? Orket ikke mer i går, men skal prøve i dag.
 
... Hvordan kan jeg se forskjell på eks munich og carahell, sistnevnte mer glossy? ...

Jeg har ikke Carahell, men Caramalt 30, og når du brekker over et maltkorn, er det glossy og mørkerødt, mens mørk munich er kritthvit - og altså ukonvertert.

Mørk munich og Carahell har jo samme EBC omtrent, så det har kanskje vært mulig å ta feil? Men det er rimelig ille om de har gjort det.
 
Ja, bra/dårlig? Det er innstillingen de bruker til grainfather, ihht. BS i Larvik.

Da tror jeg faktisk jeg ikke prøver igjen i dag :(
 
Økonomi og plass er selvfølgelig viktige faktorer, men her vil jeg gjerne skyte inn en liten lovprising av egen kvern + eget maltforråd:).
Joa, det kommer nok etterhvert, må bare "mestre" litt mer først. :)
Er jo korn som ikke er knust der og bare litt småknust liksom
Ok, de har liksom 3 hurtiginnstillinger, dette er den midtre. Skal prøve fineste neste gang? Jeg brygger BIAB. Den groveste bruker de på kverning til Speidel.
 
- og samtidig er skallene ganske stygt revet opp. Fort og gæli?
Jaaaaaa, tror det går fort på den kværna. Det er en sånn svær sak, tar sikkert 50kg i en jafs..., eller noe sånt...

Okei, sakte sånn at skallene holder seg, men trangt sånn at innholdet blir skikkelig knust? :)
 
Tilbake
Topp