Steeping av caramel malt...

De skal knuses til mindre biter, og ikke bare «knekkes i to» i bestefall. Noe mel får man uansett men de som ikke orker å sette seg inn i det ender ofte med «passe mel, knekt i to, og en del hele korn».
 
Men blir det ikke veldig mye mel da? Trodde liksom maltkornene skulle være "splittet/åpnet", men ikke så knust at det gjorde noe :)

Mel er vel mye en effekt av hastigheten, tror jeg. Og det er de opprevne skallene, også.

Jeg er mer opptatt av å ikke få ødelagt skallene enn av mengden mjøl. Mjøl er ikke så farlig - og det er det ikke om stivelsen kommer i større klumper, heller. Er det litt grovmalt, er det bare å være litt raus med tida.
 
De skal knuses til mindre biter, og ikke bare «knekkes i to» i bestefall. Noe mel får man uansett men de som ikke orker å sette seg inn i det ender ofte med «passe mel, knekt i to, og en del hele korn».
Da må jeg sjekke om de kan kverne litt saktere og litt finere neste gang :)
 
Ikkje for å kuppe tråden, men hva er bra av slike kverner, må ha en selv snart?

Det viktigste er at du får en med valser, altså ikke typen som gnir i stykker maltet mellom to plater. (Corona-kverner er slike.) Så har du valget mellom to og tre valser, og jeg mener det er et poeng med tre, da maltkornene mykes opp gjennom den første passasjen, før de knuses i den andre. Men hvor stor forskjellem egentlig er, skal jeg ikke ha sagt noe om.

Så er det kvaliteten på stålet. Igjen; jeg veit ikke om det betyr så mye. De dårligere slites fortere, men om en vanlig hjemmebrygger rekker å slite dem ut, er en annen sak.
 
De skal knuses til mindre biter, og ikke bare «knekkes i to» i bestefall. Noe mel får man uansett men de som ikke orker å sette seg inn i det ender ofte med «passe mel, knekt i to, og en del hele korn».
Kunne du tenke deg å legge ut et bilde på maltknus du mener er bra? Eller du @Finn Berger? :)
 
Det ser kanskje litt grovt ut, det der? Men hvis du bare har tomme skall igjen etter mesking, er det jo helt greit.

Er det fra samme knus som det forrige bildet? Det ser ganske annerledes ut.
 
Det ser kanskje litt grovt ut, det der? Men hvis du bare har tomme skall igjen etter mesking, er det jo helt greit.

Er det fra samme knus som det forrige bildet? Det ser ganske annerledes ut.
Samme pose, bare rista litt i den før jeg helte ut på tallerkenen :) Skal be om finere malt neste gang.
 
Samme pose, bare rista litt i den før jeg helte ut på tallerkenen :) Skal be om finere malt neste gang.

Hvis du rista, så har du kanskje rista vekk den løse stivelsen?

Jeg tenker at den beste måten å vurdere dette på er å se på hvordan det funker, mer enn på hvordan den knuste malten ser ut.
  • Har du hatt problemer med effektiviteten?
  • Har du hatt problemer med astringens?
  • Hvordan ser masken (den brukte malten) ut etter meskinga? Er det bare tomme skall, så er jo all stivelsen tatt i bruk - og er formodentlig blitt konvertert til sukker.
 
Hvis du rista, så har du kanskje rista vekk den løse stivelsen?

Jeg tenker at den beste måten å vurdere dette på er å se på hvordan det funker, mer enn på hvordan den knuste malten ser ut.
  • Har du hatt problemer med effektiviteten?
  • Har du hatt problemer med astringens?
  • Hvordan ser masken (den brukte malten) ut etter meskinga? Er det bare tomme skall, så er jo all stivelsen tatt i bruk - og er formodentlig blitt konvertert til sukker.
Ikke "ristet" ristet, mere snudd på hodet og tilbake :)
  • Ikke noe problem med effektiviteten, ligger på 80+ %
  • Null astringent
  • Masken ser ganske "tom" ut ja
Tror egentlig knusingen er ok, men skal prøve 1 hakk finere neste gang. Må jo teste :)

Og så er det bare å få tak i litt ordentlig cara malt. :)
 
Ikke "ristet" ristet, mere snudd på hodet og tilbake :)
  • Ikke noe problem med effektiviteten, ligger på 80+ %
  • Null astringent
  • Masken ser ganske "tom" ut ja
Tror egentlig knusingen er ok, men skal prøve 1 hakk finere neste gang. Må jo teste :)

Og så er det bare å få tak i litt ordentlig cara malt. :)

Hører gjerne hva de sier til den feilleveringa:).
 
@Finn Berger da har jeg snakket med BS, og det var visstnok ikke feillevering. Viser seg at det kan være stor forskjell på cara malt og crystal malt. Den jeg fikk er ikke helt ferdig konvertert. Kan brukes opptil 50%. Må meskes. Crystal malt er ferdig konvertert. Han syntes ikke det var så rart at det ble en grøt av det hele. Så lærte man det... :)
Det ble som du skrev da, gelatinisert (uten enzymene) pga varmen på vannet jeg brukte :)
 
Har kjøpt malt til en ny omgang Kölsch. Ett hakk finere kvernet enn ellers. De kjører 2 kverner. 1 til basemalt (svær maskin) og en mindre til cara og crystal. Kjøres på rundt 150-200 rpm.
 
@Finn Berger da har jeg snakket med BS, og det var visstnok ikke feillevering. Viser seg at det kan være stor forskjell på cara malt og crystal malt. Den jeg fikk er ikke helt ferdig konvertert. Kan brukes opptil 50%. Må meskes. Crystal malt er ferdig konvertert. Han syntes ikke det var så rart at det ble en grøt av det hele. Så lærte man det... :)
Det ble som du skrev da, gelatinisert (uten enzymene) pga varmen på vannet jeg brukte :)

Det høres merkelig ut. BS fører både CaraHell fra Weyermann og Caramel Hell fra Bestmalz, og begge karaketeriseres som lyse karamellmalt. Forskjellen på krystallmalt og karamellmalt er egentlig at krystallmalt er tønnerøstet, og alle kornene blir da jevnt karamellisert, slik at de har en glassaktig hard kjerne, mens karamellmalt er tørket på samme måte som vanlig basismalt, i en ovn (kiln), og får en mer ujevn varmebehandling, slik at ikke alle maltkornene får denne karamelliserte kjernen. Du vil kunne se at det er litt ujevn farge p kornene utvendig, også.

Men hva et gitt malt er, kan du ikke lese ut av betegnelsen. Alt som kalles krystallmalt er krystallmalt, men samtidig er det meste av det som kalles karamellmalt, også faktisk krystallmalt. Det er vel stort sett bare de engelske malteriene som bruker betegnelsen krystallmalt, så vidt jeg veit. Tyskerne bruker karamellmalt om det som er krystallmalt, og det gjør amerikanerne også. Weyermann sine malt med forstavelsen cara- er krystallmalt; det er jeg nokså sikker på.(OBS Caramunich er visst en blanding ac krysstallmalt og münchnermalt)

Jeg synes det høres litt rart ut om noen av disse to malttypene fra Weyermann og Bestmalz skulle være egentlige karamellmalt - men det kan kanskje hende. Det burde i alle fall da vært med i produktomtalen.

Les mer her: http://blog.brewingwithbriess.com/is-it-crystal-or-caramel-malt/
 
Sist redigert:
Har fått sjekket at Carahell fra Weyermann er et krystalllmalt (drum roasted), i alle fall: https://bsgcraftbrewing.com/weyermann-carahell-25-kg

Det ser ut til at alle karamellmalttypene til Bestmalz er laget med samme teknikk, og da går jeg ut fra at det de lager, er krystallmalt.

Jeg blei rimelig nysgjerrig på dette her. Jeg skulle gjerne hatt ei liste over hvilke malttyper som faktisk er karamellmalt - siden det meste av det som kalles det, er krystallmalt:confused:. Får rote litt rundt på nettet.
 
Tilbake
Topp