Deilige bilder!!!

Høres ut som.et alags ebb and flow system mao.

Stemmer, ebb and flow-system. Mange måter å gjøre det på, det systemet du tenker på vil sikkert fungere fint det også. Blir en slags versjon av vertical hydroponic bortsett fra at vannet går i rør i stedet for at det siger ned gjennom jord.

raintower_cdr2.jpg
 
Stemmer, ebb and flow-system. Mange måter å gjøre det på, det systemet du tenker på vil sikkert fungere fint det også. Blir en slags versjon av vertical hydroponic bortsett fra at vannet går i rør i stedet for at det siger ned gjennom jord.

Vis vedlegget 38409
Vertical hydro var ordet ja. Nei jord har jeg ikke tenkt å bruke, det er bare et medium på en måte, Rockwool eller bare sette stiklinger ned i lecakuler er det jeg tenker.
 
Her er oppsettet mitt, et reservoar i midten med en nedsenket pumpe som pumper vann med næring opp til to avlange blomsterkasser. Ved riktig nivå renner vannet tilbake i et overløpsrør. Når pumpa stopper renner vannet tilbake gjennom pumpa, det gir et kompakt system der all mikkmakk er samlet på ett sted i modten. Har printet ut platene som plantene står i. Et gammelt solcellepanel lader et batteri via en laderegulator, batteriet driver hele systemet inkl. pumpa. En nodemcu styrer vanningsintervall via et relé, og en esp-12e måler temperatur og luftfuktighet. Begge sender data via wifi til Blynk-serveren som appen er koblet opp mot. Elektronikk og ledninger har ligget løst i sommer bare for å se om det fungerer, skal få samlet alt i en boks i løpet av vinteren.

42151323_984795345040968_5403409565238689792_n.jpg42204411_284562478820314_7523806752878362624_n.jpg
 
Sist redigert:
Her er oppsettet mitt, et reservoar i midten med en nedsenket pumpe som pumper vann med næring opp til to avlange blomsterkasser. Ved riktig nivå renner vannet tilbake i et overløpsrør. Når pumpa stopper renner vannet tilbake gjennom pumpa, det gir et kompakt system der all mikkmakk er samlet på ett sted i modten. Har printet ut platene som plantene står i. Et gammelt solcellepanel lader et batteri som driver hele systemet inkl. pumpa. En nodemcu styrer vanningsintervall via et relé, og en esp-12e måler temperatur og luftfuktighet. Begge sender data via wifi til Blynk-serveren som appen er koblet opp mot.

Vis vedlegget 38413 Vis vedlegget 38411
Mycket fiffigt. Av nysgjerrighet, har du laget appen selv? Jeg skal ikke gå så high-tech, vil bare gjøre noe effektivt og enkelt uten bling (for det kan jeg ikke noe om).
 
Ja, laget den med Blynk. Er du litt teknisk anlagt fikser du det.

Er forsåvidt heller ikke så interessert i det, vil bare ha noe som funker. Føler jeg kommer til å bruke mer tid på å fikse hvis noe ikke funker med en gang. Men må bare gå i tenkeboksen igjen mtp "vassne" tomater, dama har vannet som pokker i hele sommer og noen av de er litt sånn gøggy.
 
Du må vel ha et eller annet styringssystem, eller tenker du å la pumpa gå hele tiden?
Spørs hvordan jeg gjør det. Går jeg for den vassne løsningen, altså la de bade i vann hele tiden (men kan justere vannnivået tenker jeg, så det kanskje ikke blir helt gøggy), så går luftpumpa iallefall hele tiden, men røttene blir jo lengre så sånn sett blir det kanskje et problem i et fast vannbad. Ellers med vertical så kan den gå hele tiden. Hvis jeg kommer til en løsning hvor jeg skal pumpe næringsløsning så bruker jeg bare en god gammel analog timer i stikk-kontakten for pumpa.
 
Ferske tomater er godteri. Har prøvd å styre vanningen noen år med fuktighetsmålere, men de er ikke stabile nok, blir bestandig noe kluss. I vår fikk jeg endelig laget et hydroponics-anlegg som styres over wifi og app på telefonen. Det har fungert hele sommeren, samtidig fikk jeg flyttet tomatene bort fra den verste sola. Har færre planter i år, men har aldri hatt så mye tomater, og chili-planten har masse små gule sterke chili for første gang.

Vis vedlegget 38401 Vis vedlegget 38402
Vis vedlegget 38403

Har du vurdert å dyrke druer? Jeg leste at det har kommet noen nye typer nå som ikke fantes for noen år siden, som er "utviklet" i baltikum som tåler mer vårt klima, og med drivhus så har du jo enda mer å gå på. Jeg var på ferie i bulgaria nettopp og der har de druer overalt så jeg ble litt inspirert. De har laget "lysthus" av plantene.
 
Får du ikke alle modne @Miguel så kan du sylte de grønne.
Kona gjør det hvært år. Brukes som tilbehør til middag.

Ser du er gått over til druer nå. Det var tomater jeg tenkte på
 
Får du ikke alle modne @Miguel så kan du sylte de grønne.
Kona gjør det hvært år. Brukes som tilbehør til middag.

right, jeg skal overlate akkurat den informasjonen til madammen, hun er helt rå med ting man kan putte i syltetøyglass. Men må si jeg er litt skuffet over graden av lite modning, kan være vi plantet de for sent. Men alle frøene jeg kjøpte i år har vært av typen frø fra alaska/sibir/kort sesong etc. Bortsett fra biffene da, de ville jeg bare ha, de er fra krim.
 
right, jeg skal overlate akkurat den informasjonen til madammen, hun er helt rå med ting man kan putte i syltetøyglass. Men må si jeg er litt skuffet over graden av lite modning, kan være vi plantet de for sent. Men alle frøene jeg kjøpte i år har vært av typen frø fra alaska/sibir/kort sesong etc. Bortsett fra biffene da, de ville jeg bare ha, de er fra krim.
En såkalt krimtartar? :p
 
Har du vurdert å dyrke druer? Jeg leste at det har kommet noen nye typer nå som ikke fantes for noen år siden, som er "utviklet" i baltikum som tåler mer vårt klima, og med drivhus så har du jo enda mer å gå på. Jeg var på ferie i bulgaria nettopp og der har de druer overalt så jeg ble litt inspirert. De har laget "lysthus" av plantene.

Har ikke tenkt på druer nei, men drueplanter er vel flerårige planter som må overvintre? Er kanskje vanskelig her jeg bor.
Har også jukset litt med tomatene de siste par årene og kjøpt planter på våren i stedet for å så frø. Det krever så mye når det gjelder riktig lys/temperatur/vanning for å få sterke fine planter fra frø, at jeg overlater den biten til profesjonelle :)
 
Tilbake
Topp