Gjæring i kalde omgivelser

Hei.

Hvis jeg anskaffer en itc-100 og et varmebelte og isolerer temperaturproben mot gjæringskaret, kan jeg da i realiteten gjære i garasjen (minusgrader) i vinter?
 
Styring av temperatur i kalde omgivelser er svært enkelt (som du beskriver). Tilførsel av varme er alltid lettere enn tilførsel av kulde :)
 
Det vil nok være veldig avhengig av hvor godt du isolerer. Jeg har en Grainfather Conical Fermenter som har isolerte vegger, og jeg klarer fint å holde 17-18 C ølet som står i uteboden når det er 3 grader ute. Denne har vel et element på 30 watt, tror jeg, om ikke det var 20.
Hvor mange watt bør varmebeltet være på når det skal varme i mange minusgrader?
 
Hei.

Hvis jeg anskaffer en itc-100 og et varmebelte og isolerer temperaturproben mot gjæringskaret, kan jeg da i realiteten gjære i garasjen (minusgrader) i vinter?

Du må nok ha en eller annen form for isolert boks å sette karet i, det kan ikke stå fritt i garasjen.
Det enkleste er å få tak i et utrangert kjøleskap, det er isolert og du kan få det gratis hvis du er heldig.
 
Går også an å bygge noe selv. Billig: Liggeunderlag fra Biltema isolerer bra. Om du skal legge litt mer jobb i det: Polyuretan-skum og sprøyte. Da snekrer du en boks og isolerer innsiden med sprayen.
 
Går også an å bygge noe selv. Billig: Liggeunderlag fra Biltema isolerer bra. Om du skal legge litt mer jobb i det: Polyuretan-skum og sprøyte. Da snekrer du en boks og isolerer innsiden med sprayen.
Rett og slett bare skumme innsiden og la det være med det? Funker det like godt å kle en kasse med isopor?
 
Rett og slett bare skumme innsiden og la det være med det? Funker det like godt å kle en kasse med isopor?

Er ingen ekspert på isolasjon, men tviler på isopor er like godt som polyuretanskum - Det har fordelen med at det er lufttett i tillegg. Men om du bygger en boks eller kasse, lufttetter så godt du kan (med forbehold om at CO2
en fra gjæringen må ut) og legger på et godt lag med isopor så kan det godt hende det er godt nok.

Varmebelter får du billig på ebay, eventuelt en varmepære. Mener jeg har sett noe snakk her på forumet om slike varmepærer man bruker i hønsehus.
 
Hva du nå enn går for, husk at det kan bli nødvendig å gjøre rent inne i kassen/boksen/skapet.
Så noe som bøtta står oppi kan være lurt.
 
Har bygd en reol (https://www.carlsenfritzoe.no/rkc-reol-storemax-50x40x180cm/) i uteboden.

Lagde en ca. 65 cm høy hylle i passe høyde fra gulvet, og kledde den innvendig med vanlig 5 cm isopor fra byggmax. Hylleplata nederst fikk pålimt isopor under, og plata øverst fikk isopor på oversida. Lagde en enkel dør av sponplate som ble kledd med isopor innvendig. 30 liters-bøttene fra Europris går akkurat inn. :D

Har god erfaring med dette "vinter-trikset" fra før. Bruker STC-1000 og varmebelter fra Ebay/Korea
Hadde pils konstant til gjæring i tilsvarende isoporboks hele forrige vinter uten problemer.

Nå er straks middeltemperaturen nede i under 10 gr, og lager-sesongen kan starte :)
 
Enkleste gjæringsrom jeg har brukt er sammesetting av 5 cm isoporplater og en varme kilde jeg har liggende + STC-1000, isoporen kan etter gjæring legges bort der det passer
Pass på at vaermen fordeles rundt hele gjæringskaret.
 
Siden du før eller siden får gjær-spreng, kan det være en fordel om du har vaskbare overflater inni.
Hadde selv planer om å få tak i en stor bøtte som jeg skulle sette i en kasse, og sprøyte skum (fra Box) mellom bøtta og kassen. Bøtta kan vaskes, og kassen kan påmonteres hjul.
Ble aldri noe av ...
Lykke til...
 
Hei!

Jeg skal brygge øl for første gang.
Men det jeg er litt usikker på er om jeg kan la gjærings prosessen stå utendørs. Men det jeg er mest bekymra for er om gjærlåsen vil fryse fast eller bli ødelagt. Kan jeg bruke varmeteppe eller lignende rundt gjæringskaret sånn at det holder seg jevn temperatur under gjæringa? Noen tips Hehe.
 
Hei!

Jeg skal brygge øl for første gang.
Men det jeg er litt usikker på er om jeg kan la gjærings prosessen stå utendørs. Men det jeg er mest bekymra for er om gjærlåsen vil fryse fast eller bli ødelagt. Kan jeg bruke varmeteppe eller lignende rundt gjæringskaret sånn at det holder seg jevn temperatur under gjæringa? Noen tips Hehe.

Hvilken øl/gjær? Dunken kan ikke stå utendørs, uten noe form for temperaturkontroll. Siger temperaturen under 10 grader (for pils/lager) vil gjæringen fort stoppe opp.
 
Hei!

Jeg skal brygge øl for første gang.
Men det jeg er litt usikker på er om jeg kan la gjærings prosessen stå utendørs. Men det jeg er mest bekymra for er om gjærlåsen vil fryse fast eller bli ødelagt. Kan jeg bruke varmeteppe eller lignende rundt gjæringskaret sånn at det holder seg jevn temperatur under gjæringa? Noen tips Hehe.

Nei. Det hjelper ikke om du har temperaturkontroll, heller, for du risikerer temperatursvingninger du ikke har noen mulighet til å håndtere.

Hvilke muligheter til å brygge med stabil temperatur innendørs har du?
 
Hei @Finn Berger nå er det slik at jeg faktisk har lov til dem her hjemme og brygge innendørs. Men temperaturen inne på det rommet jeg skal brygge på ligger på sånn
18 - 20 grader som er helt innafor det jeg skal brygge. Men skal ha det jevnt på 20 grader hele tiden. Men det er kanskje ikke noe vits og ha ovnen eller rommet i seg selv på 20 grader siden med engang gjæret begynner å jobbe så blir der varmt i gjæringskaret? Jeg har også fått tak i noe isopor plater jeg kan la gjæringskaret stå på siden det er så kaldt gulv inne på det rommet her. Så prøver og holde en jevn temp hele tiden.
 
Hei @Finn Berger nå er det slik at jeg faktisk har lov til dem her hjemme og brygge innendørs. Men temperaturen inne på det rommet jeg skal brygge på ligger på sånn
18 - 20 grader som er helt innafor det jeg skal brygge. Men skal ha det jevnt på 20 grader hele tiden. Men det er kanskje ikke noe vits og ha ovnen eller rommet i seg selv på 20 grader siden med engang gjæret begynner å jobbe så blir der varmt i gjæringskaret? Jeg har også fått tak i noe isopor plater jeg kan la gjæringskaret stå på siden det er så kaldt gulv inne på det rommet her. Så prøver og holde en jevn temp hele tiden.
For å komplisere ytterligere ønsker du egentlig ikke en stabil temperatur i rommet, men i bøtta, så temperaturen i rommet bør endre seg i takt med endringer i aktivitet i bøtta.

Men nå kompliserer vi mye for et første brygg. Mitt tips: ha det litt kaldt i rommet til blubbinga roer seg, så skrur du opp varmen til en behagelig innetemperatur. Det funker.
 
Tilbake
Topp