Sukrose vs. glukose til karbonering, et forsøksprosjekt.

Etter å ha lest en del her på Norbrygg og div. andre sider, valgte eg å ta saken i egne hender og gane.
Andre kan sikkert si mer om hva som skjer og hvorfor det skjer, men teorien er at sukrose, altså vanlig bordsukker, skal etterlate mer smak enn glukose, dextrose, som skal være renere.

Virker logisk, så eg kjøpte 1kg glukose og har flasket halvparten med sukrose og andre halvparten med glukose på 4 ulike øl.

Eg har blindtestet dette på min samboer, en ølglad (og flink) venn, samt blitt blindtestet selv.
Eg kommer til å fortsette med å spiltkarbonere (er det et ord?) til pakken er tom, og eg er gjennom flere typer øl.

Denne tråden vil eg oppdatere med resultater etterhvert som de kommer og andre har forsøkskaniner er blitt satt i arbeid og på prøve :)

Forsøket skjer på følgende måte:
De blir opplyst om at det er ulike karboneringsagent.
Eg vet hvilken flaske som er det ene og andre. De helles i hvert sitt glass uten at de andre vet hva som er hva. De smaker i eget tempo. Etterpå lukes øynene og de får et glass og må gjette hva det er, det samme har eg blitt utsatt for.

Foreløpige resultater:

Golden Ale:
Lyst ale med masse humle og lav IBU ca 50 (troolig lavere) og ABV 4,2%
Alle oss 3 smakte lett forskjell. Jeg og min samboer foretrakk definitivt den med glukose. Opplevde den med sukker som mye mer stikkende og etterlot en slags bitterhet, eller kanskje beskhet på tunga, noe glukosen ikkje gjorde.
Min kamerat likte best den med sukker fordi han likte den stikkende følelsen. Han mente den åpnet ølet litt mer. Det er mulig hans flaske med glukose var noe lavere karbonert en forventet, men ikke mye.
Jeg og min samboer synes glukosen var mer nøytral og fikk frem den friske humlesmaken bedre uten å fargelegge.
Alle 3 gjettet lett hva som var hva med øynene lukket.

Amber Ale:
Moderat humlet Am. Amber. IBU 40 ABV 5,3%
Alle 3 smakte igjen lett forskjell. Jeg om min samboer gjorde dette forsøket først for to uker siden, da var det mindre forskjell mellom de, men i går var det markant forskjell.
Den med glukose var definitivt å foretrekke mente alle 3 bestemt.
Den stikkende ettersmaken fra sukrose ødela noe mer av opplevelsen. Større forskjell en på golden alen.
Alle 3 gjettet lett hva som var hva med øynene lukket.

Havrestout:
IBU ca 30 ABV 5,4%
Kun eg og min kamerat som har prøvd.
Markant forskjell igjen. Her mente min kamerat at etter en hadde smakt og identifisert begge, så fikk en mindre lyst å drikke den med sukrose. Harde ord. Kan si meg delvis enig.
Mykere smak i glukosevarianten.
Begge to gjettet lett hva som var hva med øynene lukket.

Oppfordrer folk til å prøve selv. Veldig gøy og lærerikt. Overraskende stor forskjell av og til.
Ja, eg har tatt hensyn til at eg må ha mer gram glukose pr liter for å oppnå samme karbonering.
Miguel hentydet at sukrose ville ha mer skum. Dette har eg ikkje bevist sett etter, men mener å huske at det faktisk var litt mindre skum i går på de med glukose. Kommer tilbake til dette ved neste forsøk.
 
Jeg skrev "liten/ingen" forskjell i forrige tråden fordi jeg egentlig forventet meg et brulosophy resultat, men dette var fin testing.

Men den stikkende greia som gikk igjen, høyere karbonering? For du trenger mer glukose enn sukrose for å oppnå samme karbonering.
 
Jeg skrev "liten/ingen" forskjell i forrige tråden fordi jeg egentlig forventet meg et brulosophy resultat, men dette var fin testing.

Men den stikkende greia som gikk igjen, høyere karbonering? For du trenger mer glukose enn sukrose for å oppnå samme karbonering.
Takk:)

Karbonering. 6 g/l på golden og amber. 5 g/l på havren. Eg har brukt brewersfriendkalkulatoren for å rekne ut hvor mye mer glukose eg trenger for likt vol.
I følge den trenger en 6,5 gram glukose for 2,35 vol som tilsvarer 6g sukrose pr liter.
 
Aha. Artig. Men er enig i at sukrose får en helt nasty stikkende greie, sammen med en nasty smak.

Ja eg har lest du bl.a. har vært veldig på dette, spes. på hveteøl. Eg skal brygge det igjen. Har blitt utsatt veldig mange ganger, så får eg se.
Noen mente eg burde prøve med DME og. Mulig eg gjør det på noen flasker. Burde vel bruke speise heller.

Eg tenkte at sannsynligvis vil hardt humlede øl merke søtrst forskjell, men det var overraskende nok på havrestouten at utfallet var størst.
 
Ja eg har lest du bl.a. har vært veldig på dette, spes. på hveteøl. Eg skal brygge det igjen. Har blitt utsatt veldig mange ganger, så får eg se.
Noen mente eg burde prøve med DME og. Mulig eg gjør det på noen flasker. Burde vel bruke speise heller.

Bruk speise, koster deg ingenting å ta ut 15% av vørteren og oppbevare den i kjøleskap i 6-8 dager. Du vet ikke gjærbarheten på DME med mindre du tester med same gjær først og DME har ikke samme bitterhet/humleprofil som ølet har.
 
Bruk speise, koster deg ingenting å ta ut 15% av vørteren og oppbevare den i kjøleskap i 6-8 dager. Du vet ikke gjærbarheten på DME med mindre du tester med same gjær først og DME har ikke samme bitterhet/humleprofil som ølet har.

Ok. Skal prøve når den tid kommer. Nå har eg fått meg fat, så det blir mindre flasker og etterhvert.
Forsøke skal eg gjøre så langt eg kan.
 
Ok. Skal prøve når den tid kommer. Nå har eg fått meg fat, så det blir mindre flasker og etterhvert.
Forsøke skal eg gjøre så langt eg kan.

Du trenger jo ikke helt å teste deg i hjel for andre en din egen skyld, for det er jo relativt greit pløyd terreng.
 
Du trenger jo ikke helt å teste deg i hjel for andre en din egen skyld, for det er jo relativt greit pløyd terreng.
Haha, nei, klart det:) Men eg har en juleøl som står og modner, så den skal ut. Så tenker eg at eg skal prøve på pils og kanskje noen til.
 
Haha, nei, klart det:) Men eg har en juleøl som står og modner, så den skal ut. Så tenker eg at eg skal prøve på pils og kanskje noen til.

På pils så bør du merke grei forskjell. Samme som du allerede har merket. Mer stikkende, litt syrlig, og samtidig en smak av det jeg tidligere har kalt "fett".
 
På pils så bør du merke grei forskjell. Samme som du allerede har merket. Mer stikkende, litt syrlig, og samtidig en smak av det jeg tidligere har kalt "fett".
Fett faktisk! Skal tenke på det som se om det stemmer. Eg antar og at det vil være markant forskjell. Det var vel da eg brygget min første pils at eg bestemte meg for å prøve. Nå var riktignok det en pils for glemebøkene, eller eplejuicen som eg har valgt å kalle den i ettertid. Den hadde uansett en søtsmak som passet dårlig i pils. Var da eg bestemte meg for teste dette.
 
Jeg blir sjelden veldig overbevist av slike hjemmesnekra forsøk, men dette virker veldig fornuftig. Jeg er egentlig overraska over at det er en så tydelig tendens, men ikke over at det er en en. Det stemmer med det jeg har lest ellers. Vanlig sukker er jo ett fruktosemolekyl + ett glukosemolekyl, og fruktose er linket til produksjon av fusel i et par studier jeg har sett referat av.

Det er mulig temperaturen under karboneringen spiller en rolle, dvs. at forskjellen ville blitt mindre med en lavere temperatur? (Nå tar jeg det for gitt at ølene er karbonert på vanlig vis i romtemperatur.)

Dette forsøket gir meg i alle fall styrket tro på at opplevelsen av at ølet mitt ble bedre da jeg begynte å karbonere med vørter i stedet for sukker, er riktig:).
 
Jeg blir sjelden veldig overbevist av slike hjemmesnekra forsøk, men dette virker veldig fornuftig. Jeg er egentlig overraska over at det er en så tydelig tendens, men ikke over at det er en en. Det stemmer med det jeg har lest ellers. Vanlig sukker er jo ett fruktosemolekyl + ett glukosemolekyl, og fruktose er linket til produksjon av fusel i et par studier jeg har sett referat av.

Det er mulig temperaturen under karboneringen spiller en rolle, dvs. at forskjellen ville blitt mindre med en lavere temperatur? (Nå tar jeg det for gitt at ølene er karbonert på vanlig vis i romtemperatur.)

Dette forsøket gir meg i alle fall styrket tro på at opplevelsen av at ølet mitt ble bedre da jeg begynte å karbonere med vørter i stedet for sukker, er riktig:).
Eg karbonere på vanlig romtemp ja. Like forhold. Måler opp ønsket mengde for hver flakse og heller det oppi. Små batcher.
 
Ser at prosess vedr. flaskekarbonering varierer svært mye mellom bryggere. Enkelte setter flaskene på badets varmekabler.
I min naivitet kan jeg ikke skjønne annet enn at karboneringstemperatur også innvirker på smak.
Jeg karbenerer flasker (på hytta) på 18 - 20 ℃
 
Ser at prosess vedr. flaskekarbonering varierer svært mye mellom bryggere. Enkelte setter flaskene på badets varmekabler.
I min naivitet kan jeg ikke skjønne annet enn at karboneringstemperatur også innvirker på smak.
Jeg karbenerer flasker (på hytta) på 18 - 20 ℃

Jeg tror jeg deler din naivitet:) - og bør nok begynne å ta trua litt mer på alvor. Jeg setter jo ikke ølet mitt til gjæring i stua, så hvorfor setter jeg flasker til karbonering der? Og særlig siden jeg mener at jeg mange ganger har opplevd at jeg har fått fuselsmak i ølet i løpet av karboneringa.

Nå har ikke det skjedd siden jeg begynte å karbonere med vørter, men det er ingen grunn til ikke å gjøre et såpass enkelt tiltak som å sette kassene et litt kjøligere sted
 
Dette var et interessant forsøk. Det har jo forsåvidt vært hevdet før at sukker ikke gjærer helt ut. Hvordan blir øl karbonert på fat i dette bildet? Blir det likt som med glukose?
 
Ser at prosess vedr. flaskekarbonering varierer svært mye mellom bryggere. Enkelte setter flaskene på badets varmekabler.
I min naivitet kan jeg ikke skjønne annet enn at karboneringstemperatur også innvirker på smak.
Jeg karbenerer flasker (på hytta) på 18 - 20 ℃
Enig i dette. Pleier å karbonere på 18-20.
Noen andre får prøve blindteste det.
 
Tilbake
Topp