Åpning av kuleventil.

Trond.A

Norbrygg-medlem
Hei.
Er det noen av dere som har prøvd å åpne den 3/4 kuleventilen som kan leveres til Speidel 20 og 50 l?
Etter å ha lest artikkelen om rengjøring av tappekran inne på bloggen til Bryggselv begynte jeg å lure på ventilen jeg har på min 20l.
Trond A
 
Jeg åpner og rengjør den etter hver gangs bruk, som med alt annet bryggeutstyr. Det er bare å nappe opp håndtaket og deretter dytte ut den hvite plastdingsen.

Hvis du ikke har gjort det før, ser du sikkert snart hvorfor jeg har fortsatt å gjøre det. ;)
 
Snakker du om den originale kranen eller 3/4 kranen du får kjøpt som ekstra? Ser ikke at det er mulig å dra opp håndtaket på denne kranen.
 
Jeg åpner og rengjør den etter hver gangs bruk, som med alt annet bryggeutstyr. Det er bare å nappe opp håndtaket og deretter dytte ut den hvite plastdingsen.

Hvis du ikke har gjort det før, ser du sikkert snart hvorfor jeg har fortsatt å gjøre det. ;)

- og dette har relevans for alle typer kraner. Kan de åpnes og renses, bør de åpnes og renses. Og kjør alltid kokende vørter gjennom mot slutten av koket.
 
- og dette har relevans for alle typer kraner. Kan de åpnes og renses, bør de åpnes og renses. Og kjør alltid kokende vørter gjennom mot slutten av koket.

Kokende vørter har jeg selv erfart ikke hjelper noe hvis kranen ikke er ren "nok" i utgangspunktet.
 
Skulle tro alt på krana ble mer enn varm nok etter to timer+ på over 75 grader....

Hvis man resirkulerer i to timer gjennom pumpa så er jo det sikkert lenge nok.Jeg har pleid å snurre i ti minutter før flameout. Det har gått greit hver gang til jeg ble sloppy med rengjøringen.
 
Kokende vørter har jeg selv erfart ikke hjelper noe hvis kranen ikke er ren "nok" i utgangspunktet.

Nei, jeg mener ikke at det er en erstatning for reingjøring. Det er en av de mange tingene jeg gjør uten å vite så mye om den virkelige effekten av det. Men det er et vanlig råd, og det koster lite å gjøre det.
 
Tilbake
Topp