Rustfri beholder til å lage gjærstartere

beefeater

Norbrygg-medlem
I dag skjedde det en ulykke i heimen.
Skulle lage gjærstarter og satte DME og vann til kok på komfyren i en 5 liters erlenmeyerkolbe. Har gjort dette utallige ganger før men denne gangen hadde den stått på varmen i kanskje tre minutter da jeg hørte et smell og lyden av overkoking..
Kolben sprakk! Heldigvis gikk den ikke helt i biter men det var en stor sprekk over bunnen som lakk godt. Fikk berget den over i vasken så slapp å tørke opp 4.5 liter med søl.

Uansett, dette hadde jeg ikke regnet med. Kolben var fra en tysk kvalitetsleverandør. Den har sannsynligvis fått en liten ripe eller skade under lagring.

Så nå vil jeg ha en i stål!

Magnetrørere skal visstnok fungere i rustfrie beholdere såfremt de faktisk er rustfrie. Vet ikke om det holder med "vanlig" 304 rustfritt eller om en må over på 316 syrefast. Dette skal uansett forskes på.

Så jeg har begynt å lete etter egnede beholdere på Ali. 5 liters minikeg/growlere så først lovende ut og de kan fås til en fin pris men jeg har en mistanke om at ingen av dem har flat bunn.

Så jeg er takknemlig for tips til rustfri beholder i området 5 liter som har flat bunn og ikke så alt for stor åpning slik at det går an å koke i den og bruke magnetrører (hvis det faktisk funker)..
For å berge stumpene i dag tømte jeg det som var igjen over i en gryte med lokk og satte starteren i den men det blir litt vanskelig å holde det sanitært med det store lokket. Blir nok siste runden for denne gjæra..
 
Men hvorfor koke i kolben? Koker i en RF kjele jeg, og heller over i kolben etter avkjøling...:)
 
Hvorfor ikke koke opp i kjele og så helle innholdet over på en ermeyerkolbe og sette den på magnetrører med gjær. Det gjør jeg. Enkelt og greit. Når jeg bruker kjele får jeg målt O.G. og rørt med tresleiv samtidig.
 
Fordelen med å koke i kolbe er vel at risikoen for infeksjon er mindre. Men må innrømme at jeg har tenkt en del på hva som vil skje hvis kolben sprekker.
 
Fordelen med å koke i kolbe er vel at risikoen for infeksjon er mindre. Men må innrømme at jeg har tenkt en del på hva som vil skje hvis kolben sprekker.
Så lenge man heller over væsken kokende i erlenymeyern og lar den stå litt før nedkjøling så er nok samme resultat oppnådd. Og mye lavere risiko for at det sprekker.
 
Fordelen med å koke i kolbe er vel at risikoen for infeksjon er mindre. Men må innrømme at jeg har tenkt en del på hva som vil skje hvis kolben sprekker.

Disse kolbene er laget for å kokes i. Risikoen for at de skal sprekke på plata er, ut fra hva jeg har kunnet finne ut, mye mindre enn risikoen for at de skal sprekke som følge av rask temperaturendring i det du heller kokende vørter oppi dem. Men mine har tålt mange runder med det helt fint.

Det jeg lurer litt på, er hvordan alder og/eller slitasje påvirker dem. Kan små riper i glasset gjøre dem svakere?
 
Har alltid kokt i kolbene for det tåler de. Er jo ganske enkelt og praktisk og kolben blir desinfisert i samme slengen. Men det er tross alt glass og det svekkes vel av skader. Kom på at sist jeg brukte den satte jeg den ute til kjøling så kunne fort ha vært noe småstein der. Brukerfeil, altså.
Er fortsatt lysten på en beholder i stål til å erstatte den; en som jeg både kan koke i, avkjøle og gjære.
 
Mens vørteren koker i kjelen, har jeg starsan i kolben, rister godt, og setter den (trygt) opp-ned til det er tid for å helle over vørteren :)
 
For å prøve å svare på spørsmålet til ts...

Om rustfritt stål er magnetisk eller ikke kommer an på innholdet i legeringen.
Og på om det er bearbeidet etter at det er avkjølt, bearbeiding kan føre til at stålet blir magnetisk.
Du kan lese om det her:
https://www.greenwoodmagnetics.com/...fference-between-304-and-316-stainless-steel/

Det finnes rustfritt som kan brukes til magnetrører, problemet er kanskje å finne noe på 5 liter.
https://www.amazon.com/13-5oz-Double-Stainless-Stirring-magntic/dp/B0751DCQCG
 
Koking i Ehrlenmeyerkolbe ble mye enklere da jeg tok i bruk primusen. En godt brukt omnifuel gjør jobben mye bedre enn all slags kokeplater. :)
 
Tilbake
Topp