Elektrode til Hanna HI 98128 pH-måler

Finn Berger

Moderator
Har noen et godt tips om det billigste/beste/tryggeste stedet å kjøpe elektrode til pH-meteret mitt? Jeg blir litt forvirra når jeg søker på nettet.

Kan det stemme at det er den samme elektroden til HI 98128 som til HI 98127? Det ser jo sånn ut, men det er to instrumenter med ganske ulikt presisjonsnivå på målingene.
 
Det kan nok være at det er elektronikken i selve instrumentet som er mer fintfølende på de med høyest presisjon, og at elektroden er kliss lik.
 
Takk for svar. Det stemmer nok at det er samme elektroden, og da er det vel som @Miguel sier.

Problemet nå er å få kjøpt en:( - det er søren ikke så enkelt, ser det ut til.
 
Takk for svar. Det stemmer nok at det er samme elektroden, og da er det vel som @Miguel sier.

Problemet nå er å få kjøpt en:( - det er søren ikke så enkelt, ser det ut til.
Hvis du finner ut av det, post det gjerne i denne tråden. Jeg har samme instrument som deg, som jeg kjøpte brukt, så jeg vet ikke hvordan elektrodene har vært holdt.
 
En tanke slo meg: Er kanskje slike elektroder ferskvare? Og det ser slik ut: http://www.denverinstrument.com/denverusa/media/pdf/Shelf_life_of_pH_electrode.pdf

Så nå sitter jeg her med kalde føtter. Har jeg grunn til det?
Send ein e-post til Hannah og hør med dei. Det tok eit år før eg fekk brukt mitt pH-meter etter at eg kjøpte det. Og det kjem jo utan oppbevaringsvæske for elektroda, dvs elektroda var «tørr» då det kom i posten. Eg var bekymra for at det hadde gått ut over proben, men Hanna sa at det berre var å la det stå i oppbevaringsvæske i eit døgn og at det ikkje hadde så mykje å seia når den ikkje hadde blitt brukt før.
Eg har ikkje opplevd mykje avvik på proben, og den les framleis så nøyaktig som den skal klare (+/- 0.05) etter 1,5 år med bruk.
 
Ser ut som om du kan kjøpe elektroder fra Hanna Instruments i Sverige. De bør i det minste være ferske.

Jeg er på jakt etter en slik elektrode selv, men må si at jeg stusser litt over prisen. For et par hundrelapper ekstra får man jo hele instrumentet, med elektrode og alt.
 
Send ein e-post til Hannah og hør med dei. Det tok eit år før eg fekk brukt mitt pH-meter etter at eg kjøpte det. Og det kjem jo utan oppbevaringsvæske for elektroda, dvs elektroda var «tørr» då det kom i posten. Eg var bekymra for at det hadde gått ut over proben, men Hanna sa at det berre var å la det stå i oppbevaringsvæske i eit døgn og at det ikkje hadde så mykje å seia når den ikkje hadde blitt brukt før.
Eg har ikkje opplevd mykje avvik på proben, og den les framleis så nøyaktig som den skal klare (+/- 0.05) etter 1,5 år med bruk.

Det var beroligende. Litt motstridende info jeg sitter med, da - men om Hanna har sagt dette, så velger jeg å stole på det.

Prisforskjellen er veldig liten hvis du har HI98127, ja. Det blir litt mindre ille med HI98128. Men det er kanskje ikke så urimelig om elektronikk og plast er billigere enn sjølve sensordelen?

Ser ut som om du kan kjøpe elektroder fra Hanna Instruments i Sverige. De bør i det minste være ferske.

Jeg er på jakt etter en slik elektrode selv, men må si at jeg stusser litt over prisen. For et par hundrelapper ekstra får man jo hele instrumentet, med elektrode og alt.

Ser ut som om dette er det greieste, kanskje. Som du sier; disse bør være ferske. Og det gir ekstra trygghet at det er kjøp fra produsent, synes jeg.
 
Tilbake
Topp