Myrra og Tindved

Morten Sannerud

Norbrygg-medlem
Hei, for noen år siden brygget Frank Werme og Teo Musso i samarbeid ølet Saisonissima. Dette var blant annet brygget med einebær, myrra og tindved.

Dette er noe av det beste ølet jeg kan huske å ha drukket og satte virkelig i gang interessen min for håndtverksøl.

Jeg sitter nå og ønsker å lage et øl som om ikke annet i hvert fall er inspirert av Saisonissima. Men, hvor får jeg tak i myrra og tindved og hvordan i all verden skal dette tilsettes og i hvilke mengder?

Alle tips og grublerier tas i mot med stor takk!
 
Tindved er vel etter hva jeg forstår som slåpetorn. Er du et sted det vokser er det vanskelig å finne ut hva du skal gjøre med alt sammen. For oss andre er det omtrent umulig å få tak i.

Myrra kommer vel levert på døra sånn rund juletider, har jeg hørt?
 
Hei, for noen år siden brygget Frank Werme og Teo Musso i samarbeid ølet Saisonissima. Dette var blant annet brygget med einebær, myrra og tindved.

Dette er noe av det beste ølet jeg kan huske å ha drukket og satte virkelig i gang interessen min for håndtverksøl.

Jeg sitter nå og ønsker å lage et øl som om ikke annet i hvert fall er inspirert av Saisonissima. Men, hvor får jeg tak i myrra og tindved og hvordan i all verden skal dette tilsettes og i hvilke mengder?

Alle tips og grublerier tas i mot med stor takk!
Du får kjøpt myrratinktur på apoteket. Det er en blanding av myrra og sprit.

Myrra kommer vel levert på døra sånn rund juletider, har jeg hørt?
Det har blitt veldig vanskelig for folk fra Østen å komme ridende på kamel gjennom Schengen.
 
Vanskelig og vanskelig. Det kommer an på det. Kommer du fra tidligere Najd og tilhører Saud familien får du sikkert ri inn med kofferten full av deilig Myrra. (Som vel fortsatt er et lite dyr?)
 
Takk for innspill. Tror det er mest praktisk med tørt krydder, hvis det er mulig å oppdrive.

Myrra har vel aldri vært et dyr? Er visst sevje fra et tre som tørkes og brukes som krydder og røkelse.
 
Tilbake
Topp