Brown ale oppskrift?

Det blir spennende. Hadde en Samuel Smith nut Brown ale igår, men var ikke veldig imponert. Liker min egen brown ale bedre.

Oppskrifta ovenfor har 74% basismalt, og så er det 12% røstet og 14% karamell. Det er vel egentlig i overkant med spesialmalt, og særlig med karamell, så jeg er litt usikker. Hvordan er balansen i din?
 
Den siste versjonen jeg laga er vel den som er mest klassisk Brown ale. Selv likte jeg den forrige bedre, men den er lovlig nært en porter.

Den siste versjonen har:
70 % basemalt
21 % ristet
9 % krystall

Den forrige hadde:
63 % basemalt
30 % ristet
7 % krystall

I begge har jeg regna caramunich som krystall. Det er ca 5 % caramunich i begge to.
 
Denne er ganske lys og lett for stilen - 23EBC - og med Wyeast 1318 gir den litt restsødme (72% utgjæring). Da er den mesket på 67 og 72 grader, + utmesk. Den er "maltdrevet", med akkurat nok humle til at du får balansert malten. Vekta ligger mer på de røstede tonene enn på karamell, men du kan kjenne begge. De røstede er veldig "snille", det er ikke noe mørkt malt her.

Oppskriften er basert på en meskeeffektivitet på 82%. OG 1.044, FG 1.012, ABV 4,2%. 21 IBU.

Et alternativ til 1318 er vel Wyeast1968/WLP002/Imperial A09 (Fuller's gjær), som heller ikke gjærer så hardt ut. Vil du ha et litt tørrere øl, er min favoritt WLP013. Men NB; sjøl med 1318 er ikke dette et søtt øl, det har bare en anelse sødme. Det er mulig det ikke er så langt unna NBA, men det er lenge siden jeg har drukket det, så jeg skal ikke si så sikkert.

Malt til 25 liter ferdig øl
4 kg Maris Otter
0,3 kg Victory 50 EBC
0,3 kg Carabrown 145 EBC
0,2 kg Caramalt 30 EBC
0,2 kg Crystal 100 EBC
Humle
20 gr Northern Brewer @ 60
20 gr EKG @ 5
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III

Da prøver jeg meg med en variant av denne. Kjører dog Safale S-04 istf 1318, som de ikke hadde på Brewshop. Noen små justeringer i maltbasen også (Victory tror jeg ikke jeg har sett her i nord, så det ble litt bisquit i stedet), og så gikk jeg for Challenger som bitterhumle.
Vurderer å ha i litt kandissukker mot slutten av kok for å øke OG en smule. Synspunkter?
 
Da prøver jeg meg med en variant av denne. Kjører dog Safale S-04 istf 1318, som de ikke hadde på Brewshop. Noen små justeringer i maltbasen også (Victory tror jeg ikke jeg har sett her i nord, så det ble litt bisquit i stedet), og så gikk jeg for Challenger som bitterhumle.
Vurderer å ha i litt kandissukker mot slutten av kok for å øke OG en smule. Synspunkter?

Sukker vil "tørke ut" ølet¨/gjøre det lettere, dvs. øke utgjæringsgraden. Om det tilfører noe særlig smak, veit jeg ikke - men mener at det ikke skal gjøre det. Sånn sett kan du like gjerne bruke vanlig sukker, tror jeg.

Jeg ville ikke gjort det i akkurat dette ølet, som er lyst og lett nok som det er, og helt på kanten til å være en pale ale. Og det kler den lave alkoholprosenten. Jeg er ikke sikker på at det blir bedre av å bli sterkere. Da ville jeg i alle fall gjort det ved å bruke mer basismalt.

Jeg har smakt det ved siden av en Newcastle Brown Ale, og det er en del lysere og lettere, men ikke helt ulikt i smakskarakteren. Jeg er godt fornøyd med det, og kommer sikkert til å brygge det igjen - men da vil jeg antaklig gjøre det litt mørkere.
 
Sukker vil "tørke ut" ølet¨/gjøre det lettere, dvs. øke utgjæringsgraden. Om det tilfører noe særlig smak, veit jeg ikke - men mener at det ikke skal gjøre det. Sånn sett kan du like gjerne bruke vanlig sukker, tror jeg.

Jeg ville ikke gjort det i akkurat dette ølet, som er lyst og lett nok som det er, og helt på kanten til å være en pale ale. Og det kler den lave alkoholprosenten. Jeg er ikke sikker på at det blir bedre av å bli sterkere. Da ville jeg i alle fall gjort det ved å bruke mer basismalt.

Jeg har smakt det ved siden av en Newcastle Brown Ale, og det er en del lysere og lettere, men ikke helt ulikt i smakskarakteren. Jeg er godt fornøyd med det, og kommer sikkert til å brygge det igjen - men da vil jeg antaklig gjøre det litt mørkere.
Ser ikke for meg at det tilfører særlig smak, nei - men endte opp med å hive oppi noe jeg hadde liggende. Endte på 1,048, så det ble ikke så stor forskjell.
Jeg er egentlig ute etter en tørrere variant enn det jeg oppfatter at du beskriver, så jeg håper det er det jeg får. Nå er det ikke mye jeg får gjort, siden det er satt til gjæring. Om det nærmer seg en britisk pale ale, er det absolutt ikke krise.
 
Ser ikke for meg at det tilfører særlig smak, nei - men endte opp med å hive oppi noe jeg hadde liggende. Endte på 1,048, så det ble ikke så stor forskjell.
Jeg er egentlig ute etter en tørrere variant enn det jeg oppfatter at du beskriver, så jeg håper det er det jeg får. Nå er det ikke mye jeg får gjort, siden det er satt til gjæring. Om det nærmer seg en britisk pale ale, er det absolutt ikke krise.
Er det ikke faktisk sånn at man ikke får et tørrere øl ved å tilsette sukker, men et like tørt og sterkere øl. Hvis man vil ha et tørrere øl må man erstatte litt basemalt med sukker?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Er det ikke faktisk sånn at man ikke får et tørrere øl ved å tilsette sukker, men et like tørt og sterkere øl. Hvis man vil ha et tørrere øl må man erstatte litt basemalt med sukker?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Det er nok på en måte riktig, det. Men likevel; det sterkere ølet vil være et tørrere øl pga den økte mengden alkohol. Tror jeg,da.
 
Hvis du tenker OG - FG, så kan man vel si at det blir tørrere. Selv om FG'en ikke forandrer seg (nevneverdig) så bumper du OG'en med sukker, og får større "avstand" mellom OG -FG, altså større utgjæring. Men opplevelsen av tørrhet kommer jo også av flere faktorer.
 
Er det ikke faktisk sånn at man ikke får et tørrere øl ved å tilsette sukker, men et like tørt og sterkere øl. Hvis man vil ha et tørrere øl må man erstatte litt basemalt med sukker?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Du skal nok ha mer rett enn jeg ga deg først:). Effekten av å tilsette litt sukker så du får mer alkohol, blir vel omtrent den samme som du får av å meske på 65 i stedet for på 68, eller av å bruke en mer attenuerende gjær; bytte ut Wyeast1318 med WLP013, f.eks.. Mengden malt/smak blir den samme, men du får en lavere FG, og altså mer alkohol (1 poeng = 0,13%). Det er normalt ikke særlig merkbart. Så gitt at du ikke bruker mye sukker, og at avstanden OG-FG blir den samme som ved de eksemplene jeg laget, så blir nok ikke ølet merkbart tørrere. (Den som drikker det, blir tvert i mot litt "fuktigere":confused:.)
 
Du får trolig de samme ulempene noen rapporterer vedr karbonering med sukker vs. speise
 
Jeg vil tro at tilsetting av sukker vil gi det samme resultatet uavhengig av hvor i prosessen
 
Da må jeg nesten be deg om å spesifisere hva slags problem jeg vil få...

Sannsynligvis ingen merkbare. Du får et litt annerledes øl - og om du hadde brygget en versjon med, og en uten sukker, ville du kanskje kunnet kjenne en forskjell. Det avhenger jo av hvor mye sukker du bruker, også. Hvilket du ville likt best, er det jo umulig å si noe om:).

Moortgat, som brygger Duvel, bruker glukose i stedet for sukrose, som er vanlig i sterke belgiske øl. Det har vel en grunn:rolleyes:.
 
En kjapp oppdatering på denne, ca fire måneder etter at brygget ble satt: Som jeg antok (og kanskje fryktet), ble ølet litt tynnere enn hva jeg hadde håpet på - i starten. Litt mer i retning belgisk stil, med noe avdempet maltpreg, men allikevel med et tydelig hint av nøtter som jeg liker så godt med brown ale. Lite restsødme, som også var planen.
Etter en god stund på fat har ølet fått mer smak, og servert på rett temperatur smaker det riktig så godt, med mye tydeligere kropp enn i starten. Jeg vil nok ikke tilsette sukker neste gang, men heller være nøye med måling underveis slik at jeg når ønsket OG. Alt i alt er jeg allikevel meget godt fornøyd med resultatet.
 
Har satt en Brown Ale fra Muntons som jeg syns hadde tamt med smak da jeg smakte på den i kveld. Jeg satte den 1st oktober, OG på 1050 og i målte SG i kveld. Den lå da på ca 1020. Noen som har tips på hvordan jeg kan få noe mer smak på den, humle feks ?
 
Har satt en Brown Ale fra Muntons som jeg syns hadde tamt med smak da jeg smakte på den i kveld. Jeg satte den 1st oktober, OG på 1050 og i målte SG i kveld. Den lå da på ca 1020. Noen som har tips på hvordan jeg kan få noe mer smak på den, humle feks ?
Gjæra har mye å bety hvilken smak du får.
 
Gjæra har mye å bety hvilken smak du får.

Ja jeg mistenker gjæretsom fulgte med Munton sette var en av årsakene. Var faktisk første gang jeg brukte det medfølgende gjæret i slike bokser. Har før kjøpt spesifikt gjær hos Gulating om jeg har kjøpt sett på Europris. Forøvrig sverge jeg til Mangrove Jack, men jeg gikk bare forbi denne å tenkte skit au.

Fått ett tips i kveld med mer sukker og humle med Citra og amarillo jeg tenker prøve.
 
Ja jeg mistenker gjæretsom fulgte med Munton sette var en av årsakene. Var faktisk første gang jeg brukte det medfølgende gjæret i slike bokser. Har før kjøpt spesifikt gjær hos Gulating om jeg har kjøpt sett på Europris. Forøvrig sverge jeg til Mangrove Jack, men jeg gikk bare forbi denne å tenkte skit au.

Fått ett tips i kveld med mer sukker og humle med Citra og amarillo jeg tenker prøve.
Sukker og citra er ikke særlig brown-ale typisk. :) Men bare å kjøre på, kanskje det blir godt. Jeg holder meg til Fermentis og Lallemand sine tørrgjær, de funker hver eneste gang. Mangrove Jack har jeg der i mot hatt litt trøbbel med.
 
Jeg satser å ser hva det blir til. Nå er det uansett så smakstamt att en Blåskimmer på bunn av flaska vil heve kvaliteten :D
Ser hva dem har av humle på den lokale Gulating, subsidiært om noen lokale bryggere har noen rester i skapet.
 
Tilbake
Topp