Plutselige skumproblemer

Har mitt andre øl på fat nå, men har hatt samme problemet nå som første gang. Jeg fater ølet og karbonerer det med 1bar på ca 5-6 grader, og det det blir helt topp. Begge gangene har det fungert knirkefritt helt til jeg inviterer på storfest og blir så full at jeg ikke er øltørst igjen før uka etter. Men når jeg da skal tappe meg en øl kommer det bare skum, uansett hvor lavt trykk jeg tapper med. Dette ølet jeg har nå har stått på 0.8bar den siste uka og viser ingen tegn til overkarbonering. Hva kan det være? grums i bunn av stigerøret?

Har forresten satt temperaturen opp et par grader siden forrige gang jeg tappet om det har noe å si.
 
Bruker du picknik kran? Er du i så fall sikker på at du klemmer den helt inn og ikke «slurer»?
Kan det tenkes at tappesystemet en eller annen plass suger luft kanskje JG koblinger som ikke er helt inne?
Feil på trykkmåler? Viser lavere enn det egentlige trykket er?

Vanskelig å si hva grunnen er...
 
Bruker du picknik kran? Er du i så fall sikker på at du klemmer den helt inn og ikke «slurer»?
Kan det tenkes at tappesystemet en eller annen plass suger luft kanskje JG koblinger som ikke er helt inne?
Feil på trykkmåler? Viser lavere enn det egentlige trykket er?

Vanskelig å si hva grunnen er...
Bruker tappetårn oppå kjøleskap, og åpner helt. Bruker ikke JG koblinger, men bruker ikke slangeklemme på balllock koblinga til øl ut. Det burde vell lekket øl ut der om det ikke var tett? Feil på manometeret kan være mulig da det er en billig umerket regulator fra mesterbrygg. Men rart at det plutselig skjer etter et par uker.
Har du renset tappekranen etter storfesten?
Jepp den er ren og fin :)
Hvilken dimensjon slanger bruker du og hvor lange?
Bruker 2m 3/16 slange.
 
Bruker du tappekran med flow control? En noe usannsynlig feilkilde kan være at stempelet som kommer ut av baksiden på slike kraner "bunner ut" shanken. Jeg har opplevd merkelige skumproblemer med Perlick 650 sammen med en ukurant shank, som jeg tror skyldtes nettopp dette. Når det er veldig lite plass for ølet å strømme gjennom, får du veldig stort trykkfall akkurat der. Det er ikke helt bra, og kan gjøre at det skummer.
 
Tilbake
Topp