Dårlig kapsling - ny maskin?

Har i de siste 2-3 brygg opplevd at 2-3 flasker fra hver kasse er død, og korkene utette. Har en korkemaskin fra Bryggeland, den enkle til ca 400,- Har brygget i 3-4 år nå.

Har andre hatt trøbbel med utette korker? Har kjøpt korker fra flere bryggebutikker. Kan maskinen bli slitt? Bør jeg oppgradere til neste versjon av korkemaskin?
 
Hadde samme problem med den billige korkeren, men det forsvant helt ved anskaffelse av proffmodellen til ca. 1.400,-
 
Har i de siste 2-3 brygg opplevd at 2-3 flasker fra hver kasse er død, og korkene utette. Har en korkemaskin fra Bryggeland, den enkle til ca 400,- Har brygget i 3-4 år nå.?

Er dette den varianten med to hendler, av denne typen? Min erfaring med disse korkerne er at de er vanskelige å bruke og gjerne kan gi utette korker.
korkemaskin-emily.jpg
 
Gustav, det er ikke denne med tohåndsgrep. Det er bordmodellen til Bryggeland, den billigste. Ser at Rune har oppgradert. Får vel bite i det sure eplet og oppgradere til neste versjon.
 
Hvis den er utslitt er det bare å kjøpe ny krone til den du har. Altså den delen som korka presses imot.
 
Er du sikker på at du tar i hardt nok når du bruker kapselpåsetteren? Jeg har en rimelig modell selv (da jeg ikke flasker de helt store volumene lenger), og der er det slik at du må legge på litt vekt og ta i til den "knepper"/gir etter for at kapselen skal sitte ordentlig på.
 
Eplet er ikke så surt når du ser hvor godt den korker ;)

Det kan jeg skirve under på. Jeg korker vel 4-5000 flasker hvert år, og ville antakelig vært moden for innleggelse om jeg skulle brukt den skranglete bordkorkeren jeg starta med. Proffmodellen er verdt hver krone - eller i alle fall en god del av dem, da.

Problemet med den billige var at den ikke slapp flaskene; de måtte ofte vris/lirkes/nappes ut. Og da er det ikke rart at noen av dem blir utette. Med proffmodellen er det en lek; tung og stødig, og virkelig smooooth aksjon:).
 
Tilbake
Topp