Karbonering på flaske

Har brygget en kölsch og tappet på 0,33 flasker. Har stått i romtemperatur (ca. 18 grader) i 14 dager og ser at det er veldig lite kullsyre enda.
Jeg brukte 1 stk. karboneringsdrops pr. 0,33 flaske.
Bruker lagerøl lengre tid på å produsere kullsyre? Hvor lang tid kan jeg la det stå i romtemperatur?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har brygget en kölsch og tappet på 0,33 flasker. Har stått i romtemperatur (ca. 18 grader) i 14 dager og ser at det er veldig lite kullsyre enda.
Jeg brukte 1 stk. karboneringsdrops pr. 0,33 flaske.
Bruker lagerøl lengre tid på å produsere kullsyre? Hvor lang tid kan jeg la det stå i romtemperatur?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Måtte opp i tre uker for min siste lager. Men 1 drops pr flaske gir ingen voldsom karbonering.
 
Har brygget en kölsch og tappet på 0,33 flasker. Har stått i romtemperatur (ca. 18 grader) i 14 dager og ser at det er veldig lite kullsyre enda.
Jeg brukte 1 stk. karboneringsdrops pr. 0,33 flaske.
Bruker lagerøl lengre tid på å produsere kullsyre? Hvor lang tid kan jeg la det stå i romtemperatur?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Prøv høyere temperatur også. 22C+
 
Muntons er 2 gram, Coopers 3 gram - om de ikke har endret størrelse de siste årene. Ett Muntons tilsvarer standard-karboneringen på 6 g/l, men noen synes det bli litt lite. Men kan like gjerne bruke en sukkerbit. Eldorado sine veier litt over 2 gram. Kølsch er ikke et lagerøl, da.
 
Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg bruker Muntons drops for første gang. Ser ut som jeg bare må prøve å sette litt varmere en uke til da.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg begriper ikke at dere gidder å surre med drops! 6 gram farin pr liter øl oppløst i en skvett vann, helles ut i øldunken før tapping på flasken. Renslig, enkelt, billig, gir stabil karbonering - det må da være beste metode??
 
Jeg begriper ikke at dere gidder å surre med drops! 6 gram farin pr liter øl oppløst i en skvett vann, helles ut i øldunken før tapping på flasken. Renslig, enkelt, billig, gir stabil karbonering - det må da være beste metode??

En fordel med drops er at du slipper å stikke om og kan tappe på flaske direkte fra (primær)gjæringskaret.
 
En fordel med drops er at du slipper å stikke om og kan tappe på flaske direkte fra (primær)gjæringskaret.
Jeg ser det poenget. Jeg stikker alltid om, men er det fordeler (bortsett fra selve jobben) med å flasketappe direkte fra gjæringsdunken?
 
Jeg ser det poenget. Jeg stikker alltid om, men er det fordeler (bortsett fra selve jobben) med å flasketappe direkte fra gjæringsdunken?
Oksidering? Jeg ser fortsatt selv ikke hvorfor det å tappe om før flasking ser livets rett mens det å stikke om til sekundærkar underveis i gjæringen ikke har det. Er mange måter å fordele sukker på som ikke tilfører oksygen til ølet.
 
Hei igjen

Da har den stått varmt 22+ i 14 dager til, men ganske slapp karbonering.
Hva kan jeg gjøre? Jekke opp alle flaskene og tilsette en halv t- skje sukker???

//Gunnar


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei igjen

Da har den stått varmt 22+ i 14 dager til, men ganske slapp karbonering.
Hva kan jeg gjøre? Jekke opp alle flaskene og tilsette en halv t- skje sukker???

//Gunnar


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kjøl ned flaskene for å ikke miste futten som allerede er der, og evt tilsett sukker eller et drops til på hver flaske. F.eks.
 
Da er litt mer sukker tilsatt hver flaske. Setter dem lunt i ei uke til da så får vi se.... :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da har den varmt i noen dager og satt i kjeller på 5 grader en uke. Den har nå fått veldig bra kullsyre, men det blir ikke noe skum( dvs. Skummet forsvinner med en gang)
Kan dette bli bedre etter litt «lagring»?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da har den varmt i noen dager og satt i kjeller på 5 grader en uke. Den har nå fått veldig bra kullsyre, men det blir ikke noe skum( dvs. Skummet forsvinner med en gang)
Kan dette bli bedre etter litt «lagring»?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kanskje. Det høres ut som den typen skum du får på et litt tidlig stadium i karboneringsprosessen. Store bobler, og det klapper sammen med en gang. Men da er det ikke veldig mye futt, heller.

Jeg ville i alle fall ikke latt det stå på fem grader om det ikke er ferdig karbonert. Men det er det kanskje, og da er det nok lite håp om at det skal utvikle seg bedre skum. tror jeg, da.
 
Tilbake
Topp