Gjenvinning og panting av bokser

Vi har faktisk fått en maskin på fyllingen som sorterer ut metall og plast. Så nå hiver man det plutselig i vanlig søppel igjen. Føler meg som en forbryter, og må tenke meg om, om dette virkelig er slik når jeg kaster...

Glass, papp/papir og bio har fortsatt egen dunk...
 
Kan man ta bilde av strekkoden på en hvilken som helst boks med pils, printe ut og lime på sine egne bokser, og dermed få det til å funke fint i panteautomatene?
Spør for en venn...
 
Tja. Det er miljøvennlig da. Bedre at panteautomaten tar i mot de, enn at man kaster de.
Nei. Det er tjuveri.
Boksene uten pant leverer du sammen med glass og annet metall.

Dersom hjemmebryggere begynner med mye ulovligheter, som å stjele pant, selge øl osv er sjansen for at hjemmebrygging blir begrenset eller forbudt til stede.

Så se til å oppføre dere og ikke ødelegg for denne hobbyen.
 
Kan man ta bilde av strekkoden på en hvilken som helst boks med pils, printe ut og lime på sine egne bokser, og dermed få det til å funke fint i panteautomatene?
Spør for en venn...
Så lenge det er strekkoden for en boks uten norsk pantemerke, f.eks. svensk boks, er det vel greit.
 
Så lenge det er strekkoden for en boks uten norsk pantemerke, f.eks. svensk boks, er det vel greit.
Så lenge panteautomaten tar imot de svenske boksene er jo det lite problematisk.
Men det er ikke alle automater som tar imot bokser/flasker uten pant.
 
Sist redigert:
Det er et av de store miljøparadoksene, slike panteautomater som spytter ut igjen boks og glass fordi det ikke er pant på dem. De burde ta i mot alt! Metall er metall og glass er glass.
 
Butikkene har vel som regel mulighet for å levere både plast og glass ved siden av automaten, og da er det jo sortert. Tror ikke jeg har sett metall noe sted.
 
Det er et av de store miljøparadoksene, slike panteautomater som spytter ut igjen boks og glass fordi det ikke er pant på dem. De burde ta i mot alt! Metall er metall og glass er glass.
Nå er det vel ingen panteautomater som tar i mot glass lenger, uansett.
 
Tilbake
Topp