Ringnes julebokk med alegjær?

Noen som har laget denne ølen helt etter oppskriften bortsett fra gjæret?

Altså gjæring med feks alegjær eller old ale gjær på 18-20 grader

Ville det blitt godt?
 
Tror store mengder us05 ved 16-17C kunne fungert greit? Hvilken gjær er der som egentlig brukes, bock lager?
WLP833 er selveste bockgjæren. Sjekk utgjæringen til alegjæren så den ligger på samme nivå. En tørrbock er ikke noe man ønsker. Samtidig må det være en veldig ren strain. Bør kunne bli et godt øl.
 
Støtter Steinar om Us-05. Du vil få noe fruktighet med den, men bare kall det for en "malt-ren" imp stout eller noe.
 
Jeg tror US-05 har for høy utgjæring. Oppgis til 81 % mot 70-76 % for WLP833. Tror den kan gi et litt for tørt øl.

Nei. Den vil ikke gi så høy utgjæring med mindre man mesker for det. Den er nok ikke spes forskjellig fra en god lagergjæring, mtp ugjæring. Den tar småøl greit, men med større øl så er det ikke en gjær som stikker seg ut.
 
Forrige Rødskjegg der brukte jeg bunnhøsta US-05 fra tappinga dagen før. Tok meg fra 1.070 til 1.012. Men da mesket jeg på 65 i 90 minutter. Etter oppskrifta som er på Bryggselv.no skal Ringnes Julebokk ha 1.086 og 1.015 men med 34/70. Omtrent samme utgjæringsprosent som US-05 gjorde for meg med Rødskjegg, i overkant av 80%.
 
Forrige Rødskjegg der brukte jeg bunnhøsta US-05 fra tappinga dagen før. Tok meg fra 1.070 til 1.012. Men da mesket jeg på 65 i 90 minutter. Etter oppskrifta som er på Bryggselv.no skal Ringnes Julebokk ha 1.086 og 1.015 men med 34/70. Omtrent samme utgjæringsprosent som US-05 gjorde for meg med Rødskjegg, i overkant av 80%.
Det er flere ting som er litt rart med beskrivelsen til Julebokk på Bryggselv sine sider: Både 1 times kok og 14 dagers gjæring er tvilsom praksis. FG på 1015 er også for lavt. Mulig det er det man havner på om man bruker w34/70 (som følger med settet). Men med WLP833 ender man på ca 1020 – noe som er perfekt for dette ølet. US-05 vil nok også kunne gjære til 1014-15, vil jeg tro. Norbrygg sine specs sier 1020-28 for dobbelbock.
 
Hvorfor ikke, har laget mange "lager" typer med Ale gjær selv. S-04 har vel lavere utgjæring 73 - 78% enn US-05 om en går for tørrgjær, ellers er vel WLP005 med 67-74%, eller som jeg har laget juleøl med WLP013 (67-75%) et par ganger med stort hell helt topp, men jeg siktet ikke på "typeriktig" julebokk heller, det ble meget bra jule-ale av det. Har bare fått supre tilbakemeldinger på de som prøvde disse batchene.

Det originale juleølet er egentlig gårdsøl som ble beskrevet i gamle vikinglover så hvorfor ikke prøve en batch med kveik?

Mulig noen rygger litt men jeg fatter ikke hvorfor en skal brygge "typeriktig" øl utenom en konkurranse som ber om dette. Halve moroen er jo å eksperimentere litt, være kreativ, få til nye ting og heller satse på smak og mangel på bryggefeil.
 
Jeg tror US-05 har for høy utgjæring. Oppgis til 81 % mot 70-76 % for WLP833. Tror den kan gi et litt for tørt øl.

Wyeast 1318 gir litt lavere utgjæringsgrad enn de fleste andre engelske alegjærene. Jeg veksler mellom den og wlp013, og forskjellen er merkbar. Kanskje 1318 kan være et alternativ - eller eventuelt wlp002.

Å se på den utgjæringsgraden produsentene oppgir, er ellers nokså håpløst - i alle fall gjelder det for Whitelabs.
 
Wyeast 1318 gir litt lavere utgjæringsgrad enn de fleste andre engelske alegjærene. Jeg veksler mellom den og wlp013, og forskjellen er merkbar. Kanskje 1318 kan være et alternativ - eller eventuelt wlp002.

Å se på den utgjæringsgraden produsentene oppgir, er ellers nokså håpløst - i alle fall gjelder det for Whitelabs.

Takker alle for gode svar!


vil bli ett smakfullt godt juleaktig øl med overgjæring også?

En av grunnene til at jeg spør er fordi jeg ikke har mulighet for å få så lav temp på gjæringen, men har lyst til å lage øl med noe av de tilsvarende ingrediensene. Ringned sin julebokk er jo veldig god!
 
Takker alle for gode svar!


vil bli ett smakfullt godt juleaktig øl med overgjæring også?

En av grunnene til at jeg spør er fordi jeg ikke har mulighet for å få så lav temp på gjæringen, men har lyst til å lage øl med noe av de tilsvarende ingrediensene. Ringned sin julebokk er jo veldig god!
Jeg tror det ville bli riktig godt med wlp028.
 
Tilbake
Topp