Utgjæring

Hei.
Jeg har nå testet ut min første egenkomponerte oppskrift, en humlerik IPA, som jeg satte til gjæring for litt over 2 uker siden. Brukte en app som heter brew log til å sette sammen oppskriften med. I følge den skulle OG havne på 1.062 og FG på 1.012. Endte opp med OG på 1.060. Målte FG i går, altså 2 uker etter den ble satt til gjæring og målte 1.016. Målte igjen i dag, og det syntes ikke ut som at den har flyttet seg nevneverdig. Kanskje 1.015 nå. Har tidligere på all grain sett bommet med 2-3 på OG innimellom, men har alltid truffet på FG i løpet av 2 uker. Dunken står på samme sted med samme temperatur som tidligere sett. Bør jeg bekymre meg, eller tar det rett og slett lenger tid innimellom? Har brukt 2 poser safale us-05 og gjærnæring. Til slutt, hva er egentlig konsekvensen av for høy FG? Vil det bli for mye sukker i ølet, som igjen skaper overkarbonering? Karbonerer på flasker.
 
Hvilken temperatur mesket og gjæret du på?
75% (1-15/60) utgjæring på en IPA med us-05 er ikke såå gærent, men jeg pleier å ligge nærmere 80
 
OK, neste gang kan du prøve å øke tempen litt mot slutten av gjæringa,
men det er ikke nødvendig så lenge den er stabil
Uansett, er den ferdig så er den ferdig
Hvis du ikke ser no tegn til aktivitet i gjærlåsen eller bobler i målesylinderen er den antagelig ferdig,
men mål om et par dag også flasker du
 
På 0,5?
Nei, jeg tror ikke det
Selv bruker jeg én på både 0,5 og 0,33, liker ikke for høy karbonering i IPA
 
Du får ikke overkarbonert øl så lenge du bruker samme gjær til karbonering. Den stopper der den stopper, og kommer bare til å spise opp det sukkeret du tilsetter da ølet har nådd sin FG, samme hva den måtte være.
 
Hei.
Jeg har nå testet ut min første egenkomponerte oppskrift, en humlerik IPA, som jeg satte til gjæring for litt over 2 uker siden. Brukte en app som heter brew log til å sette sammen oppskriften med. I følge den skulle OG havne på 1.062 og FG på 1.012. Endte opp med OG på 1.060. Målte FG i går, altså 2 uker etter den ble satt til gjæring og målte 1.016. Målte igjen i dag, og det syntes ikke ut som at den har flyttet seg nevneverdig. Kanskje 1.015 nå. Har tidligere på all grain sett bommet med 2-3 på OG innimellom, men har alltid truffet på FG i løpet av 2 uker. Dunken står på samme sted med samme temperatur som tidligere sett. Bør jeg bekymre meg, eller tar det rett og slett lenger tid innimellom? Har brukt 2 poser safale us-05 og gjærnæring. Til slutt, hva er egentlig konsekvensen av for høy FG? Vil det bli for mye sukker i ølet, som igjen skaper overkarbonering? Karbonerer på flasker.

Du har 74% utgjæring der, og jeg ville nok ventet at den kom opp på rundt 80%, dvs. en FG på 1.011/1.012. Sett den varmere, vent noen timer, og rugg på bøtta så du får ølet i rotasjon. Ikke noe voldsomt, men bare såpass at du får en del av den bunnfeelte gjæren opp i suspensjon igjen. Det kan hende det hjelper, så du får ut de siste to-tre poengene. Hvis ikke, er det nok bare å flaske.
 
US-05 burde være ferdig utgjera på den tida
mer tid på gjæringsdunken, ruging og potensiell oksidasjon fare vil gjøre mer skade enn godt i en IPA
spør du meg
 
Ingen vet maltkomposisjonen til TS, og ingen vet hvor/hvordan mesketemperatur ble målt, og ingen vet volumet fordelt på de to pakkene US-05. Det har gått to uker..
5kg pale malt
400g caramalt 30
Meske temperatur er målt med digitalt håndholdt måle sonde. Brygger på beer brew 30 automatic, så tempen er jo litt varierende ettersom varmeelementet slår inn og ut. Var oppe i litt over 67 på det høyeste, men lå stort sett på 66 grader.
Endte med ca 20,5 liter.
 
Da vll jeg si at ølet ditt er ferdig utgjæret, særlig siden det har gått to uker med us-05. Du kan jo prøve trikset til Finn, men Us-05 blir sjeldent stuck på en så enkel greie.
 
US-05 burde være ferdig utgjera på den tida
mer tid på gjæringsdunken, ruging og potensiell oksidasjon fare vil gjøre mer skade enn godt i en IPA
spør du meg

Det kommer vel litt an på tørrhumlingstidspunkt? (Jeg går ut fra at det er det du tenker på.)
 
Jeg hadde flaska. Spørs også hvor gamle pakkene dine var, og om de har vært kjølt eller stått i romtemp (forringer raskere).
 
Tilbake
Topp