Lite vørter blandes ut ved flasking? Måle alkohol?

REide

 
Jeg har nettopp satt mitt første øl til gjæring (5 dager siden) og oppdaget først nå et par problemer.

Ferdig vørter til gjæring ble 17 liter, 5 liter mindre enn sluttvolumet i oppskriften (22 liter). Grunnen til at jeg ikke oppdaget det var at ølbryggeren selvfølgelig ikke har noen måleskala for antall liter. Hadde den hatt det hadde jeg skylt med riktig antall liter vann. Løsningen jeg har funnet er å blande ut sukkeret til karbonering i 5 liter vann før flasking. Håper dette løser problemet.

Men så målte jeg OG før tapping til gjæring. Denne var 1.082 (skulle vært 1.076), litt i overkant altså.
Hva skjer når jeg måler FG etter å ha blandet ut med 5 liter vann? Kan jeg bruke disse to målingene til å regne ut alkoholprosent allikevel, selv om vørteren ble vannet ut før siste måling (FG)?

Har nå laget meg målestav med hakk for måling av antall liter sluttvolum i bryggeren :)
 
Oppskriften var vel kanskje 22L etter kok? Mens du måler 17L til gjæring? Her blander du litt appelsiner og bananer hvis det er tilfelle. Virker uansett som om du er noe off.

Hvis du blander ut 5L vann og tilsetter til dine 17L for å få 22L så får du en OG på 1.063. Target var 1.076 Ikke medregnet sukkeret til karbonering, så OG vil bumpes litt ifht 1.063.

Ja du kan regne slik du skisserer. Det er likegyldig når noe tilsettes, så lenge det er med i regnestykket.
 
Det skal være 22 liter etter kok, ja. Oppskriften bruker ordet "sluttvolum".

Men hvordan blir regnestykket hvis jeg vil ha FG (etter gjæring) på 1.015 som den skal være ift. oppskriften. Må jeg da blande inn mindre vann enn 5 liter?

Jeg innbiller meg at det er bedre at alt ender opp sånn som det skal være ift. oppskriften, selv om antall liter sluttresultat blir mindre?
 
Det skal være 22 liter etter kok, ja. Oppskriften bruker ordet "sluttvolum".

Men hvordan blir regnestykket hvis jeg vil ha FG på 1.015 som den skal være ift. oppskriften. Må jeg da blande inn mindre vann enn 5 liter?

Jeg innbiller meg at det er bedre at alt ender opp sånn som det skal være ift. oppskriften, selv om antall liter sluttresultat blir mindre?

Hvis du vil ha de vitale OG/FG-tallene ihht oppskriften, så må du se bort fra volumet hvis du har bommet ja.

Umulig å si hva FG blir mtp utvanning iom at ølet ikke er ferdiggjæret enda. Kanskje gjærer det langt ut, kanskje stopper det tidlig. Du må vite tallene du skal jobbe med.
 
Jeg hadde unngått fortynning og bare flasket på vanlig måte. Mål FG ved endt gjæring. Du ender trolig opp med noe høyere alkoholinnhold og mindre volum etter oppskrift. Men det lever du godt med. Så kommer batch nr 2, så kan du ta lærdom der.
 
Jeg hadde unngått fortynning og bare flasket på vanlig måte. Mål FG ved endt gjæring. Du ender trolig opp med noe høyere alkoholinnhold og mindre volum etter oppskrift. Men det lever du godt med. Så kommer batch nr 2, så kan du ta lærdom der.

Ingen av de delene har jeg noe imot
Men vil ikke ølet bli svært konsentrert og mye mer smakssterkt enn det skal være? Litt redd for at det ikke skal bli drikkende.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp