Hvor lenge varer 1l Oksygenflaske?

100% oksygen
Med 0,5 mikron sten blir boblene så små at det nærmest er en tåke som kommer ut. Og opptaket skjer fort. Når man i tillegg endrer deltrykket, så er dette effektivt!
15-20 ppm i løpet av 1 minutt når man tilfører 1 liter ren oksygen.
så man må kjøpe 1l flaske for 300kr hver gang?
 
Nei, heldigvis. I min sveisegassflaske er det 110 bar. Volumet er i underkant av en liter. Boyles lov sier at produktet av trykk og volum er konstant ved en gitt temperatur, så ved atmosfæretrykk vil gassen fylle ca 100 liter. Med plenty sløsing av gass under vask, desinfisering, etc, varer en slik flaske ca 30-40 batcher for meg.
 
Husk å skru regulatoren av fra flaska etter hver bruk da regulatoren kan lekke. Har vert utsatt for tom flaske etter 1 gangs bruk ved å la regulatoren sitte på plass etter bruk.
 
Husk å skru regulatoren av fra flaska etter hver bruk da regulatoren kan lekke. Har vert utsatt for tom flaske etter 1 gangs bruk ved å la regulatoren sitte på plass etter bruk.
Jeg bruker Jula-regulator og har aldri skrudd den av. Er fremdeles på min første flaske etter flere år.
 
Min er også heilt tett, men gamlingen sa at den han har lak. Så det er lurt å sjekke. (Legg brusesteinen ned i eit glas med klart vatn å sjå om det piplar)
 
100% oksygen
Med 0,5 mikron sten blir boblene så små at det nærmest er en tåke som kommer ut. Og opptaket skjer fort. Når man i tillegg endrer deltrykket, så er dette effektivt!
15-20 ppm i løpet av 1 minutt når man tilfører 1 liter ren oksygen.
så man må kjøpe 1l flaske for 300kr hver gang?

Tviler på om en klarer 15-20 ppm men nok om det, dette har mye med væskens egenskap, meter over havet og ikke minst temperatur å gjøre.

En flaske på 1 liter fra Jula skal ha 110bar trykk som da skulle være 110 liter O2. Vet ikke om du bruker et nøyaktig flowmeter men i perfekte forhold ville jo 1 liter per minutt i 1 minutt gi 110 batcher. Siden en ofte lufter litt lengre, søler vekk noe, purger steinen osv, og flowmeteret ikke akkurat er nøyaktig er det vel realistisk med ca 40 batcher.

Om du vil og har god nok vekt kan du måle det. 1 liter O2 veier omtrent 1,43gram en full flaske skal ha ca 157,19 gram O2 så en kan måle hvor mye det er igjen hvis du veide flasken når den var full.
 
Min flaske var "plutselig" tom på lørdag under siste brygg. Det var ikke antydning til trykk på flaska. Den har holdt i 25 batcher, men regulatoren har nok vært oppe mellom halvanna og 2 min hver gang med ut-trykking av starsan og rens etter oksygenering. Regulatoren har alltid vært avskrudd ved lagring
 
Jeg dypper den i kokende vann, (vannkoker), tenker noen av komponentene i StarSan har lettere for å tette til steinen, (det er vel strengt tatt stål?). Legger merke til at det da bobler ut, (fordi luften/rest-okygenet inni steinen utvider seg), og antar at dette også "purger" steinen. I tillegg til å desinfisere. Kan ikke se at det kan ha noen skadelig innvirkning på steinen?
 
Jeg dypper den i kokende vann, (vannkoker), tenker noen av komponentene i StarSan har lettere for å tette til steinen, (det er vel strengt tatt stål?). Legger merke til at det da bobler ut, (fordi luften/rest-okygenet inni steinen utvider seg), og antar at dette også "purger" steinen. I tillegg til å desinfisere. Kan ikke se at det kan ha noen skadelig innvirkning på steinen?

Jeg desinfiserer steinen ved å koke den. Det er ikke noe problem for brusesteinen.
 
Jeg dypper den i kokende vann, (vannkoker), tenker noen av komponentene i StarSan har lettere for å tette til steinen, (det er vel strengt tatt stål?). Legger merke til at det da bobler ut, (fordi luften/rest-okygenet inni steinen utvider seg), og antar at dette også "purger" steinen. I tillegg til å desinfisere. Kan ikke se at det kan ha noen skadelig innvirkning på steinen?
La min i PBW løsning over natta - det var ikke noe sjakktrekk! Etter flere runder med koking/purging er det nå begynt å bli liv i den igjen.
 
Tilbake
Topp