Cider - Fremgangsmåte

Jædr

Norbrygg-medlem
Fant 20 liter eplemost av ukjent alder bakerst i boden :)
Må få gang på dette før det er for seint, noen som har brukt denne fremgangsmåten?
4de8edf7c88b32f39bcfb439cf01c465.jpg
 
Nei, den virker noe omstendelig, men jeg er iofs med på at å unngå stormgjæring kan være fordelaktig. Ønsker du futt i cideren må du jo på beregne deg noe bunnfall da. Neste cideren jeg skal flaske søter jeg med eplejuice og vanlig sukker, og setter flaskene i oppvaskmaskinen på 70° program når riktig karbonering er nådd.
 
Nei, den virker noe omstendelig, men jeg er iofs med på at å unngå stormgjæring kan være fordelaktig. Ønsker du futt i cideren må du jo på beregne deg noe bunnfall da. Neste cideren jeg skal flaske søter jeg med eplejuice og vanlig sukker, og setter flaskene i oppvaskmaskinen på 70° program når riktig karbonering er nådd.
Kjøre 15 grader fra starten av og holde den der, kan det være en idé ?
Å kjøle ned til 10 grader etter at gjæringen er igang høres risikabelt ut, men jeg er ingen ciderekspert....
 
Følger man oppskriften slavisk så har man brukt 31 liter av 30 liter etter trinn 2. Og fylt 30 liter på en 25l dunk litt lengre ut i prosessen.

M02 har anbefalt gjæringstemperatur på 18-24c nå, men har sett det oppgitt til både 15-30c og 12-28c tidligere. Det er vel grunnen til at gjæringen her vil ta såpass lang tid.

Refraktometer er i bruk i deler av trinnene, men ikke for å sjekke om man gjæringen har stoppet. Her går de rett og slett utfra at det er sukker igjen etter 10 uker (usikkert om det er fra starten eller etter restmost ble tilsatt, det går ikke klart frem) som vil gi karbonering i flasker. Med en fremgangs og kontrollmåte som ikke gir noen klar indikasjon på om det er nok sukker til karbonering, eller om det er for mye sukker igjen.

Det er en del ting som slår meg der:
- Bruk av refraktometer til måling, men hevert til flasking, fremfor å gå for et rimeligere hydrometer og litt bedre løsning for flasking.
- Det kan virke som de mener f.eks 4 Brix er greit for flasking, det er ytterligere 2% i ettergjæring på flasker.

Men taper man mye aroma under stormgjæring? Hvis ikke så er jo hele poenget ved å la den stå kjøling og tilsette mer most i etterkant poengløst.
 
Lette etter info om gjæringstemperatur for cidergjær og fant denne. Det siste spørsmålet henger fortsatt fra 2019... Er det noen som kan bekrefte at det er fordelaktig å unngå stormgjæring når man lager cider? Dersom en såpass omstendig fremgangsmåte gir (enda) bedre cider, er det verdt det vil nå jeg si...

(Vel det blir mange runder cider utover høsten, så får prøve litt, bare synd at det blir nok forskjellige eplesammensetninger i alle)
 
Lette etter info om gjæringstemperatur for cidergjær og fant denne. Det siste spørsmålet henger fortsatt fra 2019... Er det noen som kan bekrefte at det er fordelaktig å unngå stormgjæring når man lager cider? Dersom en såpass omstendig fremgangsmåte gir (enda) bedre cider, er det verdt det vil nå jeg si...

(Vel det blir mange runder cider utover høsten, så får prøve litt, bare synd at det blir nok forskjellige eplesammensetninger i alle)
Leste her at det er best med lav temperatur. Stormgjæring av ett eller annet slag får du vel kanskje uansett, men det er snakk om å begrense den, vil tru.
 
Da har jeg gjort mitt første forsøk på å presse saft av epler (for å lage cider av den, så klart). Og noe er galt, for utbyttet blei langt under det jeg hadde forventa. Det er i og for seg åpenbart hvor feilen ligger, for etter pressinga er det store biter i avfallet som inneholder masse saft. Så knusinga av eplene har ikke vært god nok.

Jeg har denne kverna: https://www.homebrew.no/utstyr/1632/fruktkvern-7-ltr-fruktkvern Før kverning delte jeg eplene i mindre biter (stort sett i 8 biter, trur jeg). Etter kverning så det slik ut:
knuste epler.jpg

Jeg har kverna 35 kg epler nå, og har fått 6 liter saft. Det er bare 1/3 av hva jeg regna med å få.

Åpenbart får dere som lager cider mye mer ut av eplene, ellers ville dere ikke ha drevet med dette:). Så hva gjør jeg feil/hva kan jeg gjøre?
 
Da har jeg gjort mitt første forsøk på å presse saft av epler (for å lage cider av den, så klart). Og noe er galt, for utbyttet blei langt under det jeg hadde forventa. Det er i og for seg åpenbart hvor feilen ligger, for etter pressinga er det store biter i avfallet som inneholder masse saft. Så knusinga av eplene har ikke vært god nok.

Jeg har denne kverna: https://www.homebrew.no/utstyr/1632/fruktkvern-7-ltr-fruktkvern Før kverning delte jeg eplene i mindre biter (stort sett i 8 biter, trur jeg). Etter kverning så det slik ut:
Vis vedlegget 58601

Jeg har kverna 35 kg epler nå, og har fått 6 liter saft. Det er bare 1/3 av hva jeg regna med å få.

Åpenbart får dere som lager cider mye mer ut av eplene, ellers ville dere ikke ha drevet med dette:). Så hva gjør jeg feil/hva kan jeg gjøre?
Åssen har du pressa det? Jeg kjenner bare én som lager noe særlig eplesaft, men han bruker et beist av en presse for å kryste safta ut av det kverna eplekjøttet. Da er det ganske tørt det som blir igjen.
 
Åssen har du pressa det? Jeg kjenner bare én som lager noe særlig eplesaft, men han bruker et beist av en presse for å kryste safta ut av det kverna eplekjøttet. Da er det ganske tørt det som blir igjen.
Jeg har denne: https://www.homebrew.no/utstyr/1997/fruktpresse-18-liter

Jeg vil tru den er ganske effektiv, og at det ikke er den som er problemet. Jeg brukte i alle fall temmelig mye kraft før jeg ga meg, og den kaka som jeg skulle spa ut etterpå, var rimelig kompakte greier.

Det er jo ikke bare Strømmen som selger disse greiene. Det virker som om de er ganske standard, og at de derfor rimeligvis fungerer greit - om operatøren også gjør det:). Så jeg regner rolig med at problemet er meg.

Det jeg ser for meg, er at det var en tabbe å dele opp eplene. Kanskje fungerer kverna sånn at den gradvis gnager i stykker eplene så lenge de ikke er såpass findelte som jeg sørga for at de var? Det var en såpass tråkig jobb at jeg blir veldig lykkelig om det var der feilen lå.
 
Pussig. Jeg bruker en liknende kvern, får noe liknende ut av den og får ut ca 1 liter pr 2 kg epler på ca samme pressa. Jeg måtte ha mange flere blokker mellom skrua og eplene enn det som fulgte med kverna for å få presset langt nok.

(Presset 32 kg epler forrige helg og fikk 14 liter juice, hadde forventet litt mer, men ikke krisedårlig)
 
Sist redigert:
Pussig. Jeg bruker en liknende kvern, får noe liknende ut av den og får ut ca 1 liter pr 2 kg epler på ca samme pressa. Jeg måtte ha mange flere blokker mellom skrua og eplene enn det som fulgte med kverna for å få presset langt nok.

(Presset 32 kg epler forrige helg og fikk 14 liter juice, hadde forventet litt mer, men ikke krisedårlig)
Det var jo tross alt vesentlig bedre enn det jeg fikk.

Jeg fikk jo også fort behov for mer treverk, men heldigvis har vi et stort lager av alskens merkelig treverk, så det fiksa jeg fort med ei sag og en bit sandpapir. Bruker du en litt solid dimensjon og kan sage noenlunde vinkelrett, kan du jo også sette biten på høyden for ekstra effekt. Det funka fint da jeg hadde igjen bare en halv porsjon til slutt og det blei langt ned.

Hvordan delte du opp eplene? Eller rettere sagt; delte du dem opp?

Og hvor mye kraft brukte du? Jeg har festa pressa på ei plate med skruer, men jeg festa ikke den igjen med tvinger til et bord, jeg bare holdt i pressa med den ene hånda mens jeg dro til det jeg kunne med den andre. Mulig det ligger noe der?

Nå var det stort sett vinterepler jeg pressa, og de er ganske faste. Men "læreboka" (http://www.cider.org.uk/frameset.htm) sier 40-70 liter pr. kilo, så uansett ligger jeg godt under normen.
 
Jeg har denne: https://www.homebrew.no/utstyr/1997/fruktpresse-18-liter

Jeg vil tru den er ganske effektiv, og at det ikke er den som er problemet. Jeg brukte i alle fall temmelig mye kraft før jeg ga meg, og den kaka som jeg skulle spa ut etterpå, var rimelig kompakte greier.

Det er jo ikke bare Strømmen som selger disse greiene. Det virker som om de er ganske standard, og at de derfor rimeligvis fungerer greit - om operatøren også gjør det:). Så jeg regner rolig med at problemet er meg.

Det jeg ser for meg, er at det var en tabbe å dele opp eplene. Kanskje fungerer kverna sånn at den gradvis gnager i stykker eplene så lenge de ikke er såpass findelte som jeg sørga for at de var? Det var en såpass tråkig jobb at jeg blir veldig lykkelig om det var der feilen lå.
Er den lille armen der alt som gir deg kraft? Vi brukte en ganske stor sånn for å presse druer, og da hadde vi en to meter lang arm for å få nok kraft. Jeg ser for meg at det skal nokså mye til å presse epler skikkelig, de er jo en del hardere enn druer.
 
Er den lille armen der alt som gir deg kraft? Vi brukte en ganske stor sånn for å presse druer, og da hadde vi en to meter lang arm for å få nok kraft. Jeg ser for meg at det skal nokså mye til å presse epler skikkelig, de er jo en del hardere enn druer.
Ja, det er alt, og det sies klart i bruksanvisningen at du ikke skal prøve deg med noe lengre for å få større kraft. Her presses det jo et mindre volum - 18 liter - og det dreier seg vel om vesentlig større volum når du lager vin.

Jeg gjorde et forsøk i dag på å mose restene fra i går bedre med en hjemmelaga morter, og jeg fikk ut et par liter til - hvilket ikke hjelper så mye. Og da prøvde jeg virkelig å dra til det jeg kunne. Etter ei stund ser det ut til at en kommer til et punkt der det ikke hjelper å dra til mer; det kommer ikke mer saft, eller bare helt minimalt. Skal du virkelig knuse eplebiter i pressa, må du antakelig opp i et helt annet trykk. Så løsninga ligger nok i kverninga.

Nå har det jeg fikk i går, stått et døgn med sulfitt og pektolase, og nå tilsetter jeg gjær. Får vel nøye meg med bare et par gram; 5 gram skal rekke til en normal batch. Så tilsetter jeg mer etter hvert. Jeg har en del fine vinterepler igjen i kjelleren, men de skal antakelig få ligge ei stund og modne mer. Og så håper jeg på å få litt mer epler av folk jeg kjenner. Så det blir nok cider:).

Aller Anfang ist schwer. Jeg regna med en del svinn i læringsfasen; sånn er det alltid. Etter hvert finner man de lure måtene å gjøre det på, og får noen rutiner som kutter stresset betraktelig.

En kjettersk tanke om det skulle bli i minste laget med ordentlig saft: Drøye med billig butikksaft:).
 
Sist redigert:
Nei, den virker noe omstendelig, men jeg er iofs med på at å unngå stormgjæring kan være fordelaktig. Ønsker du futt i cideren må du jo på beregne deg noe bunnfall da. Neste cideren jeg skal flaske søter jeg med eplejuice og vanlig sukker, og setter flaskene i oppvaskmaskinen på 70° program når riktig karbonering er nådd.
Yngve; om du fremdeles sjekker forumet: Det der grenser til genialt:).

Går ut fra at du flasker ei plastflaske sånn at du bruker den til å sjekke når det er blitt godt trykk?

En tanke: Volumet øker når temperatuen øker. Du risikerer ikke at CO2 + volumøkning blir for tøft?
 
Ja, det er alt, og det sies klart i bruksanvisningen at du ikke skal prøve deg med noe lengre for å få større kraft. Her presses det jo et mindre volum - 18 liter - og det dreier seg vel om vesentlig større volum når du lager vin.

Jeg gjorde et forsøk i dag på å mose restene fra i går bedre med en hjemmelaga morter, og jeg fikk ut et par liter til - hvilket ikke hjelper så mye. Og da prøvde jeg virkelig å dra til det jeg kunne. Etter ei stund ser det ut til at en kommer til et punkt der det ikke hjelper å dra til mer; det kommer ikke mer saft, eller bare helt minimalt. Skal du virkelig knuse eplebiter i pressa, må du antakelig opp i et helt annet trykk. Så løsninga ligger nok i kverninga.

Nå har det jeg fikk i går, stått et døgn med sulfitt og pektolase, og nå tilsetter jeg gjær. Får vel nøye meg med bare et par gram; 5 gram skal rekke til en normal batch. Så tilsetter jeg mer etter hvert. Jeg har en del fine vinterepler igjen i kjelleren, men de skal antakelig få ligge ei stund og modne mer. Og så håper jeg på å få litt mer epler av folk jeg kjenner. Så det blir nok cider:).

Aller Anfang ist schwer. Jeg regna med en del svinn i læringsfasen; sånn er det alltid. Etter hvert finner man de lure måtene å gjøre det på, og får noen rutiner som kutter stresset betraktelig.

En kjettersk tanke om det skulle bli i minste laget med ordentlig saft: Drøye med billig butikksaft:).
Hei! Jeg presser mellom 500 og 1000 liter årlig, som Erikraude skeiver, ei større presse. Nå bruker jeg en 20tonns jekk fra biltema for å få presset ut mosten.

Slik jeg ser det så er ikke pressa, men kverna di problemet. Jeg begynte med samme set-up som deg, men de bitene som kommer ut av kverna er alt for store. Har ingenting å si at du har delt de opp. Har god erfaring med å fryse frukt og bær før pressing, da slipper saften lettere. Med dagens strømpriser er det litt avhengig av kvantum du skal jobbe deg gjennom.

Jeg gikk fra den kverna du har brukt til å modifisere en kompostkvern. Merkbart bedre resultat. Måtte dele alle eplene i biter for å få de i, og det ble for mye jobb. Hadde jeg bare skulle lage til egen cider hadde jeg gjort det, og ev vurdert å fryse eplene. Hadde jeg ikke kjøpt en fruktmølle (kvern) med litt effekt ville jeg vurdert en patent på en kvern til vask eller lignende.

Skru fast pressa og legg på bra med trebiter når eplene er kvernet litt finere. Dra til det du kan og dra til enda litt mer.
Jeg bruker som nevnt 20t jekk, og jeg spiser meg gjennom litt trevirke i sesongen.:)
 
Sier igjen: Merkelig. Jeg har en skrupresse som på bildet20200929_190225.jpg Den tar ca 8kg epler. På bildet har jeg presset nesten ferdig og har lagt på klosser så posen med malte epler er i snaut halve 'tønna'. Pressen er skrudd fast i to stk 2"2" som jeg har spent fast i underlaget. Jeg legger nokså mye trykk på i siste runde, men får vel ut ca 75% før jeg begynner å ta i. Jeg har også en annen presse med jekk. PXL_20220911_152823522.jpg
Denne tar 16 kg og jeg får ca samme utbytte (altså 1l pr 2 kg) (og jeg vet ikke om det er noe poeng i å jobbe for mye større utbytte, den juicen som kommer sist smaker stort sett bare søtt og litt fett). Kvernen i bakgrunnen.

Og sånn ser de kvernede eplene ut:
20201001_174201.jpg
 
Sist redigert:
Sier igjen: Merkelig. Jeg har en skrupresse som på bildetVis vedlegget 58614 Den tar ca 8kg epler. På bildet har jeg presset nesten ferdig og har lagt på klosser så posen med malte epler er i snaut halve 'tønna'. Pressen er skrudd fast i to stk 2"2" som jeg har spent fast i underlaget. Jeg legger nokså mye trykk på i siste runde, men får vel ut ca 75% før jeg begynner å ta i. Jeg har også en annen presse med jekk. Vis vedlegget 58616
Denne tar 16 kg og jeg får ca samme utbytte (altså 1l pr 2 kg) (og jeg vet ikke om det er noe poeng i å jobbe for mye større utbytte, den juicen som kommer sist smaker stort sett bare søtt og litt fett). Kvernen i bakgrunnen.

Og sånn ser de kvernede eplene ut:
Vis vedlegget 58617
Aj, det var mye smarte greier:).

Du får mye finere crush på eplene enn jeg fikk. Kverna di er nok av et annet slag enn mi. Hva slags innmat har den. Valser? Mi har roterende "gripeklør" med - er jeg redd - altfor mye luft i mellom.

Er det et digert svinghjul den kverna er utstyrt med?

Er det 4 liter i det litermålet - hvilket altså betyr 50% utbytte?
 
Tilbake
Topp