1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Cider - Fremgangsmåte

En tråd i 'Brygging' startet av Nils1, 9 Okt 2019.

1. Nils1

Nils1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fant 20 liter eplemost av ukjent alder bakerst i boden :)
    Må få gang på dette før det er for seint, noen som har brukt denne fremgangsmåten?[​IMG]

2. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nei, den virker noe omstendelig, men jeg er iofs med på at å unngå stormgjæring kan være fordelaktig. Ønsker du futt i cideren må du jo på beregne deg noe bunnfall da. Neste cideren jeg skal flaske søter jeg med eplejuice og vanlig sukker, og setter flaskene i oppvaskmaskinen på 70° program når riktig karbonering er nådd.

Nils1 liker dette.
  3. Nils1

Nils1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kjøre 15 grader fra starten av og holde den der, kan det være en idé ?
    Å kjøle ned til 10 grader etter at gjæringen er igang høres risikabelt ut, men jeg er ingen ciderekspert....

4. TurboJens

TurboJens
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Følger man oppskriften slavisk så har man brukt 31 liter av 30 liter etter trinn 2. Og fylt 30 liter på en 25l dunk litt lengre ut i prosessen.

M02 har anbefalt gjæringstemperatur på 18-24c nå, men har sett det oppgitt til både 15-30c og 12-28c tidligere. Det er vel grunnen til at gjæringen her vil ta såpass lang tid.

Refraktometer er i bruk i deler av trinnene, men ikke for å sjekke om man gjæringen har stoppet. Her går de rett og slett utfra at det er sukker igjen etter 10 uker (usikkert om det er fra starten eller etter restmost ble tilsatt, det går ikke klart frem) som vil gi karbonering i flasker. Med en fremgangs og kontrollmåte som ikke gir noen klar indikasjon på om det er nok sukker til karbonering, eller om det er for mye sukker igjen.

Det er en del ting som slår meg der:
    - Bruk av refraktometer til måling, men hevert til flasking, fremfor å gå for et rimeligere hydrometer og litt bedre løsning for flasking.
    - Det kan virke som de mener f.eks 4 Brix er greit for flasking, det er ytterligere 2% i ettergjæring på flasker.

Men taper man mye aroma under stormgjæring? Hvis ikke så er jo hele poenget ved å la den stå kjøling og tilsette mer most i etterkant poengløst.

Del denne siden