Humle til mørk lager

Morten Sannerud

Norbrygg-medlem
Sksl brygge en mørk lager, oppskriften sier Tettnager til bitter og Hellertauer til 20 og 10 minutter samt tørrhumling.

Jeg har ingen av disse, men fryseren full av andre humler jeg tenkte å bruke opp. Kan jeg benytte Nugget som bitter? Man leser så mye forskjellig angående bitterhumle, men det blir vel ikke særlig aroma igjen? Men samtidig, det er vel en grunn til at oppskriften nevner Tettnager? Videre tenkte jeg en blanding av Saaz, Mt. Hood og Hersbrucker til 20, 10 og tørrhumling eller blir dette way-off?
 
Sksl brygge en mørk lager, oppskriften sier Tettnager til bitter og Hellertauer til 20 og 10 minutter samt tørrhumling.

Jeg har ingen av disse, men fryseren full av andre humler jeg tenkte å bruke opp. Kan jeg benytte Nugget som bitter? Man leser så mye forskjellig angående bitterhumle, men det blir vel ikke særlig aroma igjen? Men samtidig, det er vel en grunn til at oppskriften nevner Tettnager? Videre tenkte jeg en blanding av Saaz, Mt. Hood og Hersbrucker til 20, 10 og tørrhumling eller blir dette way-off?

Spørs hva slags oppskrift du leser. Det kan være at vedkommende som laget oppskriften bare hadde tettnanger og Hallertauer igjen, og valgte å distribuere de slik. Enig Men holmentoppen ellers.

Magnum er greit til bitterhumle, hvis du ser etter å investere i en pakke for tyskere, en pakke vil vare en stund pga høy alfa, stikker seg ikke ut smaksmessig men har et veldig "korrekt" kontinentalt preg på den iom at den er fra Hallerau-regionen.
 
Jeg tenkte å tørrhumle for første gang på dette brygget, av hva jeg har lest så burde ikke humlen være i gjæringskaret for lenge? Jeg tenkte derfor å benytte humlepose og deretter fjerne denne igjen etter ca fem dager, er det dumt? Er det bedre og heller vente til de siste fem-ish dagene med å tilsette humlen?
 
Tilbake
Topp