Humlerester etter tørrhumling

Hei. I flere år har jeg tørrhumlet IPA ved bruk av humleposer. Jeg synes jeg får liten humlesmak. Derfor forsøkte jeg nå å helle humlen rett i gjæringskaret. Mye mer humlearoma. Men mye humlerester når jeg tapper med hevert fra gjæringskar over i kar jeg flasker fra.
Hva bør jeg gjøre for å unngå humlerester ved tapping? Hva gjør dere?
 
men det jeg gjør er å slenge de rett oppi. Hvis du tapper via krana på gjæringskaret vil altid humle og annet trubb legge seg under.
Det er ihvertfall min erfaring.
Du kan også gjære litt på skrå slik at trubbet legger seg til siden, eller knyte humleposen rundt tappeslangen
 
Ved mye tørrhumling kjører jeg lang Coldcrash, gjerne opptil en uke. Hvis det flyter humlerester i overflaten så gir jeg dunken 2-3 forsiktig slag. Da settler alt fint til bunns.
 
Her er det sikkert mange som vil mene mye...var på en kort visitt på Nøgne Ø for noen mnd siden. Her snappet jeg opp at de kunne kjøre CC i 7 dg på sin IPA. Alle kjemiske reaksjoner bremser kraftig opp når tempen trekker ned mot frysepunktet tenker jeg...
 
Tror mye av grunnen til dårligere utbytte når man bruker poser, er at den flyter opp pga at den fanger CO2 fra gjæringen. Så ligger den der å dupper i overflaten og bidrar i mindre grad til det man ønsker den skal. Jeg vekter ned humleposene med store klinkekuler. 30-40 gram humle og et par store klinkekuler i hver pose. Kjøper 100 poser for 300 kr hos Vestbrygg. Det syns jeg funker bra for min del, så slipper jeg at ølposten eller ballocken på corneliusfatet tetter seg når jeg tapper.
 
Takk for alle svar. Om man bruker Coldcrash bør man vel ha CO2 tilgjengelig slik at brygget ikke trekker til seg oksygen når gjæringskaret avkjøles, etter det jeg har hørt. Tror jeg foreløpig går for humleposer med klinkekuler slik jeg gjorde før. Kanskje litt mer humlemengde?

Tapper fremdeles på flasker og karbonerer med sukker. Bør nok investere i fat og CO2 etterhvert.
 
Hei. I flere år har jeg tørrhumlet IPA ved bruk av humleposer. Jeg synes jeg får liten humlesmak. Derfor forsøkte jeg nå å helle humlen rett i gjæringskaret. Mye mer humlearoma. Men mye humlerester når jeg tapper med hevert fra gjæringskar over i kar jeg flasker fra.
Hva bør jeg gjøre for å unngå humlerester ved tapping? Hva gjør dere?

Jeg gjør som deg, jeg tapper på flaske, så forholdene er de samme.

Jeg hiver humla oppi og lar den suse. Og så gjør jeg som @loebrygg sier, dunker litt i dunken hvis humla ligger og flyter oppå. Det gjør den gjerne hvis du bruker en gjær som er en god topphøster, og det er wyeast1318, som er den gjæren jeg som regel bruker til IPA'er og NEIPA'er.

@loebrygg bruker humlepose rundt enden på tappeslangen, og det gjør jeg også alltid, bortsett fra når jeg glemmer det. Det er skikkelig tragisk; tappestaven tetter seg, og jeg får en masse trøbbel.

Jeg kjølekræsjer ikke, og humleølet mitt er alltid uklart - som Kinns Vestkyst. Det plager meg ikke. Det klarner til slutt - men da er det drukket opp for lengst:p.
 
Takk for alle svar. Om man bruker Coldcrash bør man vel ha CO2 tilgjengelig slik at brygget ikke trekker til seg oksygen når gjæringskaret avkjøles, etter det jeg har hørt. Tror jeg foreløpig går for humleposer med klinkekuler slik jeg gjorde før. Kanskje litt mer humlemengde?

Tapper fremdeles på flasker og karbonerer med sukker. Bør nok investere i fat og CO2 etterhvert.
Du kan evt. investere i en Fermzilla gjæringstank. Den har en flyteanordning som gjør at du alltid tapper fra toppen av ølet. Da er det lettere å unngå uønskede partikler i flaskene. Man stenger inne litt trykk mot slutten av gjæringen, og kan tappe med tappestav som vanlig. Siden Fermzilla tåler trykk, kan du også ColdCrashe uten å tenke på innsig av luft i karet. Trenger du litt ekstra gass innimellom, er Sodastreamflasker med regulator billig ekstrautstyr.
 
Du kan samle CO2 fra gjæringen, som kan gjenbrukes under ColdCrash. Jeg laget en tråd for lenge siden som jeg kalte ‘LODO-Light’. Der ser du det første oppsettet jeg laget :)
LODO lite
 
@loebrygg bruker humlepose rundt enden på tappeslangen, og det gjør jeg også alltid, bortsett fra når jeg glemmer det. Det er skikkelig tragisk; tappestaven tetter seg, og jeg får en masse trøbbel.

Nei, det gjør jeg ikke :D. Jeg tapper direkte fra krana for å minimere oksygenopptak når jeg flasker,
men når jeg tapper på fat så vurderer jeg å begynne med det. Er mer bekymret for tett stigrør enn at en å annen humle skal finne veien til flaska.
 
Tilbake
Topp