Eplecider - temperatur ved lagring på flaske

BuddhaBar

Norbrygg-medlem
Hei, jeg har 20 L eplejuice fra Barholm som har stått til gjæring i 6 uker. Den har gjæret ferdig og skal over på flaske. Jeg har kjøleskap, men den brukes til gjæring. Kan cidern lagres mørkt på 20 grader i lang tid (1 år) eller må den ha en lavere temp for å holde seg, og i så fall hva anbefales?
 
Hei, jeg har 20 L eplejuice fra Barholm som har stått til gjæring i 6 uker. Den har gjæret ferdig og skal over på flaske. Jeg har kjøleskap, men den brukes til gjæring. Kan cidern lagres mørkt på 20 grader i lang tid (1 år) eller må den ha en lavere temp for å holde seg, og i så fall hva anbefales?

Jeg tror cider tåler lagring i værelsestemperatur bedre enn øl. Øl blir ødelagt hvis du gjør det der, men cider'n vil nok fremdeles være drikkelig. Når det er sagt, så skjer det endringer, og de skjer fortere jo varmere det er (de går dobbelt så fort for hver 10. grad du øker temperaturen). Så det er en klar fordel å lagre kaldt.

Jeg har en kjølig kjeller, som ikke går over 14 grader om sommeren, og der har cider holdt seg greit. Jeg innbiller meg at ca. 14 grader er grensa for øl (og lavere for lysere/lettere øl), men tror som sagt ikke det er nødvendig å være like streng med cider.
 
Takk for svar fra Hadeland. Tenker å splitte batchen å bruke litt sukrin på halvparten. Liker cider tørr, men råvarene er så bra at jeg ikke vil risikere at hele bøtta blir for sirlig og tørr. Tror jeg bør finne en kjølig lagring. Ser at mange anbefaler det på lengre lagring. Hilsen ex gransokning
 
Takk for svar fra Hadeland. Tenker å splitte batchen å bruke litt sukrin på halvparten. Liker cider tørr, men råvarene er så bra at jeg ikke vil risikere at hele bøtta blir for sirlig og tørr. Tror jeg bør finne en kjølig lagring. Ser at mange anbefaler det på lengre lagring. Hilsen ex gransokning

Jeg brukte 200 gr sukrin til en graf (cider med en del øl) på 25 liter. Det blei ikke merkbart søtt, men det runda av den ekstreme tørrheta.

At folk flytter fra Gran, kan jeg til nød forstå;):rolleyes:. Men sjøl det er på kanten.
 
Tilbake
Topp