Ta ut viften av en kjøkkenventilator

Armas

 
Hei!

Jeg trenger å få montert en vifte i bryggerommet.
Jeg har to hull i veggen på ca 15cm ø.
Tenkte å bruke ett for ut og ett for innluft.
Tanken er å montere en kanalvite ved uttaket og trekke spirorør til kokegryta og lage en hette der.

Spørsmålet er hvilken vifte jeg kan montere. Jeg vil gjerne ha litt bra med trekk, og er skeptisk til om en vanlig baderomsvifte har nok futt.
Kan selvsagt kjøpe en dyrere kanalvifte, men er det noen som har tatt ut viften av en kjøkkenventilator og montert denne i en kanal? Det vil jo bli vesentlig billigere, ettersom det selges/gis bort masse ventilatorer på finn. Dersom det er en større variant, så kan jo metall-hetten brukes over gryten for å samle dampen.

Innspill?
 
De få ventilatorene jeg har fiklet med har alle hatt en slags trommel i stedet for vanlige vifteblad, ser ikke for meg at det kan passe i en kanal?
 
De få ventilatorene jeg har fiklet med har alle hatt en slags trommel i stedet for vanlige vifteblad, ser ikke for meg at det kan passe i en kanal?

Jeg tror jeg vet hva du mener - det er kanskje det som kalles en "squirrle cage fan" på engelsk? Enig i at den sikkert ikke vil fungere godt i en kanal.
 
Kan du ikke bruke ventilatoren som den er?

Jo, jeg kan det - men:
1. Jeg vil gjerne fjerne bråket fra viften bort fra arbeidsplassen. Det blir jo en time med kok.
2. Viften skal også fungere som avtrekk fra ett treningsrom - tenkte å løse det ved en slags y-kobling med spjeld. der man kan velge om viften skal suge fra kokeplassen eller fra treningsrommet.
 
Hvilken temperatur tror dere dampen har etter 4 meter i spirorør? Ser at mange kanalvifte ikke liker høye temperaturer.
 
Hvilken temperatur tror dere dampen har etter 4 meter i spirorør? Ser at mange kanalvifte ikke liker høye temperaturer.
Billige vifter tåler ikke høy varme, men er billige og erstatte. Har brukt en midlertidig baderomsvifte i ett år uten problemer
 
Det er uansett en sentrifugalvifte, den slenger lufte 90 grader ut fra aksen og det må være et rør derfra, jeg greier meg veldig godt uten viften ved hjelp av skorsteinseffektea.
 
Det er uansett en sentrifugalvifte, den slenger lufte 90 grader ut fra aksen og det må være et rør derfra, jeg greier meg veldig godt uten viften ved hjelp av skorsteinseffektea.

Takk! Sentrifugalvifte var det riktige ordet.
Etter litt lesing, så virker jo det som en god viftetype til formålet. Så da spørs det hvor lett det er å tilpasse viften inne i en ventilator til avkastet på en kanal.

Jeg tør ikke stole på skorsteinseffekten. Utkastet er i samme etasje, og jeg tipper vinden på utsiden kan påvirke naturlig avsug i svært stor grad.
 
Tilbake
Topp