Hurtigkarbonering på fat

Jædr

Norbrygg-medlem
Dere som driver med hurtigkarbonering på fat: Har et fat som har stått i 2 døgn på 2 bar,skrur nå ned til 1 bar.

Pleier dere lette på trykket(i fatet) i tillegg til å skru ned trykket, eller lar dere det bare stå?
 
Dere som driver med hurtigkarbonering på fat: Har et fat som har stått i 2 døgn på 2 bar,skrur nå ned til 1 bar.

Pleier dere lette på trykket(i fatet) i tillegg til å skru ned trykket, eller lar dere det bare stå?

Skru gassen helt ned. Lett på trykket. Så skrur du opp på serveringstrykket du vil ha. Ellers kan det bli en skumfull opplevelse [emoji41]
 
Skru gassen helt ned. Lett på trykket. Så skrur du opp på serveringstrykket du vil ha. Ellers kan det bli en skumfull opplevelse [emoji41]
Men er det fare for overkarbonering dersom jeg ikke letter på trykket og ikke tapper ut øl, kun setter ned gasstrykket?
 
Tviler på det. Men du vil vel sjekke om karboneringen faktisk er ok? Da må du jo tappe deg er glass, så jeg ser ikke grunnen til å la vær å nappe i ventilen så du kan hente ut litt.
 
Det kommer an på hvor mye plass til gass du har over ølet. Jo mer frirom du har på toppen, dess mer gass går inn i ølet inntil det er likevekt. Jeg pleier å kjøre på en 2 bar og koble fra. Så etterfyller jeg med 1 bar etter en dag eller to.
Sist brukte jeg en fin manifold jeg kjøpte meg. Da kunne jeg trykksette tre fat og lot gassen stå på konstant med 1 bar.
 
Tilbake
Topp