Idé til forsinket/glemt klaring på beholdere under trykk.

Hei. Ganske ny her. Presenterer allikevel en ide som kanskje er god? Kanskje ny? Jeg glemte å ha i klaring i bryggene mine som nå etter gjæring under trykk, står i Fermzilla/Fermentasaurus/Keg. Det er mye tåke i IPA etter ei uke etter gjæring, litt mindre i Pilsen. (Er det jeg som er utålmodig?)
Hvordan få gelatin/klaring inn i ølet uten at det eksponeres for oksygen? Det har seg slik at koblingene på disse tankene passer til vanlige plastflasker, cola eller liknende.....merk at flaske, koblinger, slanger er desinfisert med Star-San...


IMG_3315.jpg

I bildet under er colaflasken fylt opp med gelatin oppløst i vann som er kokt. Den sterile blandingen kan fylles rett på flasken som er sterilisert med StarSan. Fyll flasken helt opp så du unngår luft/oksygen i toppen! Flasken vil trekke seg litt sammen når du kjøler den ned under kaldt vann, men det er uproblematisk. Kjøling er lurt - ellers er den for varm å holde i :)


IMG_3316.jpg

På bildet under er øl-øl/gass-gass koblingen montert og flasken fylt med gelatinoppløsning. (StarSan i røret først og koblingene desinfisert med samme!)

IMG_3317.jpg

I bildet som følger er dingsen koblet til gassrøret på en Keg (det samme kan gjøres på de fleste gjæringstanker med trykkmulighet vil jeg tro).

- Slipp først ut nesten alt trykk i beholderen -i dette tilfellet Keg´en - (trenger visstnok ikke å trykkavlaste - les svar under)
- Koble slangen til Keg´en
- Nå er trykket likt i colaflaska og Keg´en
- Trykk på flaska og gelatinoppløsningen renner inn i Keg´en
- Løsne koblingen fra Keg´en, og beveg litt på Keg´en slik at gelatinblandingen blandes med ølet.
- Trykkssett Keg´en igjen med Co2 til ønsket trykk.


IMG_3319.jpg

Om du som jeg har 3 gjæringskar som skal ha gelatinblandingen og du bare bruker litt og litt fra flasken ettersom du skifter kar, vil flaska som blir flatere og flatere ettersom du trykker ut blandingen, ved flytting til neste gjæringskar utvide seg og trekke inn luftbobler fra gjærkaret. Men siden dette foregår i lukket system, vil luftboblene som returnerer til flaska kun være den lufta som befinner seg over ølet i beholderen, og den består jo av Co2 som ikke er infisert av oksygen.

Man kan selvfølgelig gjøre dette enkelt: lage gelatinoppløsning og helle det direkte på tankene, men da må jo tankene åpnes og man står i fare for å få oksygen til ølet før det skal lagres i lang tid. Dessuten er dette morsom tankevirksomhet om jeg da ikke har tenkt feil. Håper dette er til nytte for noen. Funker utmerket :)
 
Sist redigert:
Du kan faktisk gjøre dette uten å trykkavlaste også, trykket vil utjevne seg raskt, men du bør da bruke en kobling uten stigerør.
 
Du kan faktisk gjøre dette uten å trykkavlaste også, trykket vil utjevne seg raskt, men du bør da bruke en kobling uten stigerør.
...fint...om jeg da har 1 bar i gjæringstanken, vil da colaflaska tåle dette....jeg tipper ja...:) ...hvor stort trykk tåler en colaflaske før den tar kvelden?..
 
...fint...om jeg da har 1 bar i gjæringstanken, vil da colaflaska tåle dette....jeg tipper ja...:) ...hvor stort trykk tåler en colaflaske før den tar kvelden?..

Mer en 1 bar om den er uskadd, har kjørt 7-8 bar luft med blåsepistol via et hull i en vanlig bruskork på Colaflaske uten at de smalt, men vil ikke anbefale det.
 
Mer en 1 bar om den er uskadd, har kjørt 7-8 bar luft med blåsepistol via et hull i en vanlig bruskork på Colaflaske uten at de smalt, men vil ikke anbefale det.
Har sjekka...colaflaske tåler i alle fall 5 bar om den er uskadet og forholdsvis ny....og opptil 10 bar - jaja - jeg er godt innaforre når jeg kun operere med 1 bar...takk for interesse og svar Roadrune...
 
Må jo svare når jeg kan hjelpe, har selv fått mye hjelp her inne på det som går direkte på bryggingen, noe som jeg er ny på.

Trykk derimot, kan jeg en del om.
 
Et annet alternativ er å bruke en sprøyte/kanyle med slange og overgang til ball-lock-kobling til gass inn. Så drar du opp det du trenger i sprøyta og presser ut lufta før du tilsetter i fatet. Er best hvis du knapt har trykk på fatet, slik at du kan bruke siste rest til å flushe slangen før du setter den på sprøyten.
 
Forslag, ikke fyll flasken helt, press heller luften ut før du setter på korken. Da får du en del CO2 i flasken som kan drive ut innholdet (husk å holde flasken opp-ned så ikke det er gassen som går først ut).

Generelt tror jeg du et for utålmodig, vent en uke eller to så blir det sikkert bra nok.
 
Forslag, ikke fyll flasken helt, press heller luften ut før du setter på korken. Da får du en del CO2 i flasken som kan drive ut innholdet (husk å holde flasken opp-ned så ikke det er gassen som går først ut).

Generelt tror jeg du et for utålmodig, vent en uke eller to så blir det sikkert bra nok.
...gøy - så slipper jeg å trykke :)
 
Kan legge til at iallefall jeg, synes at humleøl smaker best når de ikke er så klare. Humleoljer coater gjæren, så når du fjerner gjæren så fjerner du også en del av smaken. Bare få vekk det verste, grumset. Men la de være herlig fint tåkete av suspendert gjær, men ikke for mye slik at det smaker gjær eller "off". Ser du en passe klar finger gjennom glasset så er det for klart. Du skal helst bare se en diffus skygge av fingeren, synes jeg.

Lyse humleøl også ser best ut når de er hazy. Hvis noen av vennene dine stusser på at det ikke er klart øl så sier du bare at det er sånn det skal være.
 
Bruker også gelatin på øl som skal være klart, ikke på IPA/neipa/hvete.
Men trekker det opp på ei 50ml engangsprøyte og fyller det på gjæringskaret under coldcrash gjennom hullet til gjærlåsen.
Det meste bunnfaller der før jeg tapper det over på corneliusfat.
Funker hver gang, ølet blir krystallklart.
 
Bruker også gelatin på øl som skal være klart, ikke på IPA/neipa/hvete.
Men trekker det opp på ei 50ml engangsprøyte og fyller det på gjæringskaret under coldcrash gjennom hullet til gjærlåsen.
Det meste bunnfaller der før jeg tapper det over på corneliusfat.
Funker hver gang, ølet blir krystallklart.
Hvordan blander du det ut? Altså forholdet vann:gelatin - og 50 ml brukes til 25-liter-ish?
 
Jeg tilsetter gelatin nokså likt det som beskrives i første innlegg. Men jeg fyller bare ca 1 dl gelatin-blanding på flasken. Trykksetter med 2 bar CO², løsner på ballocken på flaska og flusher ut luft før jeg skrur til igjen. Når jeg kobler den på Fermzillaen er 2 bar nok til å tømme flaska helt. Job done.

Forøvrig er jeg enig med @Miguel , ikke alt øl skal være klart, mye humle eller weiss-gjær må få være i suspensjon.

PSX_20200524_185559.jpg
 
Sist redigert:
Hvordan blander du det ut? Altså forholdet vann:gelatin - og 50 ml brukes til 25-liter-ish?
Koker ca 2 dl vann i 15-20 minutter, Da er det 1-1,5 igjen. kjøler det litt og rører ut 1 spiseskje gelatinpulver til det er helt oppløst. Fyller det inn med sprøyte mens det ennå er varmt via hullet til gjærlåsen.
Karbonerer på corneliusfat med CO2, Har erfart at det trenger litt lengre tid for å få fint skum ved bruk av gelatin. Aldri forsøkt dette med flaskekarbonering.
 
Tilbake
Topp