Humle som konsevering av juice-basert Cider

Leho

Norbrygg-medlem
Hei!
Har planer om å brygge en cider basert på enkel eplejuice. Tenker å prøve kveik fra Voss som gjær. Det er et par spørsmål jeg ikke har noe godt svar på pt og gjerne vil ha tips og råd om:
1. Hvor mye humle vil jeg trenge for å få noen større konserveringseffekt (ønsker ikke noe bitterhet å snakke om, men kan kan godt få inn noe smak og aroma)?
2. Hvor mye tropiske/ fruktige aromaer kan jeg forvente å få ut av kveiken?
3. Er det noen som har tips til dosering av humle (ser for meg Citra og/ eller Huell melon) som gir nok konservering, men ikke lager tropebonansa i smak og aroma?
PS er ikke noe typisk "humlehue", så jeg vil heller være på den litt forsiktige enden :)

Med frykt for å slå inn åpne dører, avventer jeg spent informerte og velbegrunnede svar
 
Etter min erfaring så holder sider gjæret på kjøpt eplejus eller pressa råsaft seg årevis seg så lenge den ikke blir infisert eller oksidert som følge av uforsiktig behandling. Men vil du ha humle så høres citra ut som en god ide:) Har ingen erfaring med kveik og sider men det høres spennende ut. Tenker du for mer fønk og aroma ved høyere temperaturer som ved gjæring av vørter. Appelsin er vel en velkjent aroma som kjennetegner Sigmund Gjernes kveik om det er den du bruker.
 
Hei!
Har planer om å brygge en cider basert på enkel eplejuice. Tenker å prøve kveik fra Voss som gjær. Det er et par spørsmål jeg ikke har noe godt svar på pt og gjerne vil ha tips og råd om:
1. Hvor mye humle vil jeg trenge for å få noen større konserveringseffekt (ønsker ikke noe bitterhet å snakke om, men kan kan godt få inn noe smak og aroma)?
2. Hvor mye tropiske/ fruktige aromaer kan jeg forvente å få ut av kveiken?
3. Er det noen som har tips til dosering av humle (ser for meg Citra og/ eller Huell melon) som gir nok konservering, men ikke lager tropebonansa i smak og aroma?
PS er ikke noe typisk "humlehue", så jeg vil heller være på den litt forsiktige enden :)

Med frykt for å slå inn åpne dører, avventer jeg spent informerte og velbegrunnede svar

Kan skrive under på at det ikke er nødvendig med noen ekstra tiltak for å konservere denne cideren, men skal du gjøre det, er det en del du må tenke på.

Humla må kokes lenge og vel - en time - for å få mest mulig isomerisert alfa-syre ut av den. Det er det som i følge vanlig teori konserverer. Og jeg tror du må koke den i vørter, så egentlig burde du da lage en graf (blanding av øl og cider). Det mest praktiske for deg vil være isomerisert humle-ekstrakt: Humle-ekstrakt 30 ml, 6%, isomerisert - BryggSelv

Du vil ikke få noe særlig aroma/smaksbidrag fra humle som brukes på denne mten, bare bitterhet. Men Lars Marius Garshol viser i en bloggartikkel til et eksperiment Per Buer har gjort som antyder at det kan funke å tørrhumle, også. Og India Pale Ale som skulle eksporteres til India blei jo massivt tørrhumla for å konservere, så de hadde vel erfaring med at det fungerte.

Men du var ikke ute etter aroma/smak, så vidt jeg forstår?

Hvor mye humle som må til, aner jeg ikke. Men jo høyere IBU, jo bedre konserveringseffekt.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp