Hard zeltzer

thomaslm

Norbrygg-medlem
Hei
Noen som har en oppskrift på en hard zeltzer som en kan anbefale? Når tilsetter en fruktsmak i en slik og hva med vannjustering?
 
Takk for svar. Enig i at det har lite med ølkultur å gjøre, men er jo flere bryggerier som har kastet seg på trenden i det siste.
 
Takk for svar. Enig i at det har lite med ølkultur å gjøre, men er jo flere bryggerier som har kastet seg på trenden i det siste.

Ja, men de gjør det de gjør, for penger. Som amatører gjør vi det vi gjør av kjærlighet. ("amare" betyr jo "å elske".) Eller av grunner som ligner litt på det, i alle fall:).
 
For at brygging fra bunn skal være lovlig så må du gjære vann og sukker, så karbonere dette.
Hvis du gjærer dette og så tilsetter ferdig karbonert vann så vil du få et annet blandingsforhold enn produsenter kan få da de har mindre vann i grunnlaget sitt.

Så det kan lages, men det skal mye til før det blir drikkbart.
 
For at brygging fra bunn skal være lovlig så må du gjære vann og sukker, så karbonere dette.
Hvis du gjærer dette og så tilsetter ferdig karbonert vann så vil du få et annet blandingsforhold enn produsenter kan få da de har mindre vann i grunnlaget sitt.

Så det kan lages, men det skal mye til før det blir drikkbart.
Høhh? Her skjønte jag faktisk ikke det du skrev/mente... ? o_O
 
Høhh? Her skjønte jag faktisk ikke det du skrev/mente... ? o_O
Si du får 15% alkohol, da har du 85% vann. Et bryggeri kan i hvert fall bruke 60% alkohol, 40% vann. De vil få et annet kullsyrenivå enn om man selv bare tilsetter Farris.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 
Si du får 15% alkohol, da har du 85% vann. Et bryggeri kan i hvert fall bruke 60% alkohol, 40% vann. De vil få et annet kullsyrenivå enn om man selv bare tilsetter Farris.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Man karbonerer jo til det nivået en selv vil på fat. Mineraler tilsetter man også etter smak. Trenger ikke kjøpe Farris for å blande med :p
 
Si du får 15% alkohol, da har du 85% vann. Et bryggeri kan i hvert fall bruke 60% alkohol, 40% vann. De vil få et annet kullsyrenivå enn om man selv bare tilsetter Farris.

Når et norsk bryggeri gjør dette, så tror jeg de kan gjære opp til maksimalt 22%. Over den grensa regnes det som brennevin, og da beholder sluttproduktet 20 års aldersgrense selv om det tynnes ut. (Om jeg har forstått alkoholloven rett.)

Jeg tror måten disse produktene lages på i bryggerier er at sukkerbasert væske, med noe gjærnæring, gjæres lengst mulig ned før det karbonfiltreres.
 
Det var slik tidligere. Frem til 2003 så var produksjonsmetoden avgjørende (som gjorde at noe rusbrus kunne selges i butikker, andre var vin eller brennevin og måtte selges på polet, selv om sluttproduktet var like sterkt.) Utesteder måtte f.eks ha skjenkebevillgning for brennevin og påfølgende 20år grense for å kunne selge all tilgjengelig rusbrus.

Norge måtte da enten gå over til å ha all alkohol på polet, eller også selge rusbrus/lettvin i butikker. Svært mye hetvin er oppgitt til å ha vodka som hovedingrediens, men har 18 år aldersgrense.
 
Det var slik tidligere. Frem til 2003 så var produksjonsmetoden avgjørende (som gjorde at noe rusbrus kunne selges i butikker, andre var vin eller brennevin og måtte selges på polet, selv om sluttproduktet var like sterkt.) Utesteder måtte f.eks ha skjenkebevillgning for brennevin og påfølgende 20år grense for å kunne selge all tilgjengelig rusbrus.

I alkohollovens §1-3 står det:
Med brennevin forstås drikk som inneholder tilvirket alkohol ublandet eller i blanding med andre produkter. Enhver drikk som inneholder 22 volumprosent alkohol eller mer, regnes som brennevin.

Helsedirektoratet skriver fortsatt dette i sine kommentarer til alkoholloven:
Med brennevin forstås alle drikker som er basert på tilvirket alkohol fremstilt ved destillasjon, gjæring med påfølgende destillasjon eller annen teknisk prosess, uavhengig av alkoholinnhold. Drikken kan være ublandet, blandet med andre produkter eller tilsatt andre produkter. Betegnelsen brennevin dekker dermed alle blandingsprodukter som inneholder tilvirket alkohol. Også sterkvin omfattes av denne definisjonen av brennevin. All alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer regnes som brennevin, uavhengig av fremstillingsmåte.
https://www.helsedirektoratet.no/ru...-alminnelige-bestemmelser#§-1-3.-definisjoner

Det som forsvant med rusbrus-dommen i 2003 var vel et totalt forbud mot rusbrus, og en del andre alkoholholdige produkter under 4,7%, i butikk, uavhengig av produksjonsmetode.
 
Noen få år etter dette så ble praksisen endret til å gjelde lettbrennevin også. Det kom da raskt produkter som utvannet Koskenkorva, og Vikingfjord?

Da fikk 18-åringer også mulighet til drinker på utesteder. Faktisk muligheten til sterkere blanding også, da det ikke er noen volumbegrensing. Var innom Møllers for en stund siden, hyllene var fulle av utvannet vodka.

Mener polet også selger dette til 18åringer. Men ut fra forskriftene ser jo det vanskelig ut.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 
Noen få år etter dette så ble praksisen endret til å gjelde lettbrennevin også. Det kom da raskt produkter som utvannet Koskenkorva, og Vikingfjord?

Jeg tror, men er ikke helt sikker, på at disse er laget på tilsvarende måte som i lenka fra BYO-lenka over: Gjæret til maks 22%, filtrert og vannet ut, uten destillering.
 
Tilbake
Topp