Utstyr for små batcher imperial stout

Jeg bor i en bitteliten leilighet og kunne tenke meg å prøve meg litt på brygging igjen. Ettersom jeg for det meste drikker pastry og imperial stouts så er dette stilen jeg ønsker å brygge og eksperimentere med. Da helst 10% eller sterkere.

Pga kjøleskaps kapasitet og oppbevaring så har jeg tenkt frem til at å brygge 10 liters batcher og fordele på to kegland 5l fat hadde vert helt ideelt. Da kan jeg eksperimentere med litt forskjellige tilsetninger i samme slengen.
Volumet er også pga jeg syns 25 liter er alt for mye å ha av samme typen øl.

Det jeg lurer på er hvilken bryggekjele som hadde passet til dette? Vil en vanlig bryggemaskin være det beste med å brygge ned til ti liter og ikke skylle? Eller finnes det mindre modeller som kan være mer ideelle?

Noen tanker?
 
Jeg bor i en bitteliten leilighet og kunne tenke meg å prøve meg litt på brygging igjen. Ettersom jeg for det meste drikker pastry og imperial stouts så er dette stilen jeg ønsker å brygge og eksperimentere med. Da helst 10% eller sterkere.

Pga kjøleskaps kapasitet og oppbevaring så har jeg tenkt frem til at å brygge 10 liters batcher og fordele på to kegland 5l fat hadde vert helt ideelt. Da kan jeg eksperimentere med litt forskjellige tilsetninger i samme slengen.
Volumet er også pga jeg syns 25 liter er alt for mye å ha av samme typen øl.

Det jeg lurer på er hvilken bryggekjele som hadde passet til dette? Vil en vanlig bryggemaskin være det beste med å brygge ned til ti liter og ikke skylle? Eller finnes det mindre modeller som kan være mer ideelle?

Noen tanker?

Så små volum kan du brygge med helt enkelt utstyr. Du kan meske i ei gjæringsbøtte med isolasjon rundt (liggeunderlag), og bare tilsette litt kokende vann når temperaturen synker. Det eneste du må ha, er en vanlig kjele som er stor nok til å koke i.

Men har du lyst, kan du jo blåse så mange laken du vil på en bryggemaskin. Vær bare klar over at den ikke hjelper deg til å brygge bedre øl.
 
Maks maltmengde på den er oppgitt til 2,8 kg, det holder knapt til 10L ferdig øl på 6-7%. Kanskje det går å brygge en imperial stout med dobbeltmesk på den, men i tilfelle er det vel enklere å bruke en Speidel 20L.

Selv synes jeg det fungerer greit å brygge 10-11 liter om gangen med BIAB-mesk i en suppekjele på 17L og partiskylling i en billig gjæringsbøtte. For å kunne droppe skylling, spesielt ved sterkere øl, bør imidlertid kjele være minst dobbelt så stor som ferdig mengde.
 
Har tidligere prøvd meg på BIAB med 5l batcher i en 15l kjele. Men syns det var veldig vanskelig å holde korrekt temperatur ved å bruke komfyren. Syns batchene var litt for små også, så ønsker å prøve meg på rundt 10.

Speidelen ser helt genial ut, men er ikke veldig budsjettvennlig... Vurderer litt en slik: Steba 27L Vannkoker Stål - Vestbrygg AS med isolasjonskappa for å brygge BIAB. Da får jeg ivertfall termostat for å holde en konstant temperatur, samt tappekran på kjelen.
 
Men syns det var veldig vanskelig å holde korrekt temperatur ved å bruke komfyren.
På veldig tynn is her, men på så små batcher får kanskje meskekaret plass i stekeovnenen - har du vurdert å bruke det til å holde temperaturen? For eksempel forvarme den til 60 grader mens du varmer meskevannet og blander ut mesken (til riktig temp), også sette hele meskekaret inn. Termostaten på stekeovenen er sikkert ikke særlig god, og det kan bli ganske varmt når varmelementene står på, men det burde vel bli mindre variasjon enn ved romtemperatur?
 
Jeg har bare klippet til et 50 kroners liggeunderlag for isolasjon rundt kjelen, og bekymrer meg ikke noe videre over mesketemperatur. Sikter 1 grad over planlagt temperatur på innmesk med strike water kalkulator, og ligger typisk 3-4 grader under etter 1 time uten oppvarming underveis. Rører rundt en gang på halv tid for å jevne temperaturen. Når jeg heller ikke har temperaturstyring på gjæringskar, utover å velge hvilket rom jeg setter det i, tror jeg ikke den lille temperaturvariasjonen på mesken utgjør en signifikant forskjell for mine brygg.

Måtte i hvert fall hatt en rist i bunn om jeg skulle varmet noe særlig underveis, på samme måte er steg-mesk utfordrende med BIAB. Om man ønsker å holde mer stabil temperatur, eller øke temperatur til neste steg, tror jeg det enkleste med BIAB må være å planlegge volum sånn at man kan etterfylle med kokende vann og røre inn.
 
Føler jeg har komt frem til å enten gå for BIAB eller bare kjøpe 30l bryggeren fra netthandelen. Det går vel fint å brygge litt mindre batcher i en vanlig bryggemaskin regner jeg med, så er jeg ivertfall sikret for fremtiden..

Jeg er egentlig mer usikker nå på hvordan jeg skal lagre. Jeg HATER å flaske, så jeg vil gjerne ha fat, eller bokser...
Problemet her er at vi kun har et "halvt" kjøleskap i leiligheten uten plass til fat, og ingen stikkontakt til kjøleskap i bod. Jeg trodde løsningen skulle være 5l fatene, men ser nå at de blir alt for høye med ball lock koblingene.

Hva jeg har tenkt er enten å kjøpe meg et 12l cornelius fat for å ha i boden og en ukeg å ha i kjøleskapet. Er dette en dårlig løsning?
Alternativt kunne jeg tenkt meg en Cannular eller lignende og bare karbonere i bokser. Er dette en god løsning, og hvor bra holdbarhet får man på ølet med å bokse det ukarbonert med drops? (Får vel ikke skum å legge lokket på?)

Det er i grunn ikke veldig stor forskjell på prisen her ettersom fat med utstyr + growler kommer over 4000, så steget til en boks maskin er ikke såå stort..
 
Sist redigert:
Alternativt kunne jeg tenkt meg en Cannular eller lignende og bare karbonere i bokser. Er dette en god løsning, og hvor bra holdbarhet får man på ølet med å bokse det ukarbonert med drops? (Får vel ikke skum å legge lokket på?)

Det er i grunn ikke veldig stor forskjell på prisen her ettersom fat med utstyr + growler kommer over 4000, så steget til en boks maskin er ikke såå stort..

Det blir like bra som flasking, det er jo luft i dem også.
 
Føler jeg har komt frem til å enten gå for BIAB eller bare kjøpe 30l bryggeren fra netthandelen. Det går vel fint å brygge litt mindre batcher i en vanlig bryggemaskin regner jeg med, så er jeg ivertfall sikret for fremtiden..

Jeg er egentlig mer usikker nå på hvordan jeg skal lagre. Jeg HATER å flaske, så jeg vil gjerne ha fat, eller bokser...
Problemet her er at vi kun har et "halvt" kjøleskap i leiligheten uten plass til fat, og ingen stikkontakt til kjøleskap i bod. Jeg trodde løsningen skulle være 5l fatene, men ser nå at de blir alt for høye med ball lock koblingene.

Hva jeg har tenkt er enten å kjøpe meg et 12l cornelius fat for å ha i boden og en ukeg å ha i kjøleskapet. Er dette en dårlig løsning?
Alternativt kunne jeg tenkt meg en Cannular eller lignende og bare karbonere i bokser. Er dette en god løsning, og hvor bra holdbarhet får man på ølet med å bokse det ukarbonert med drops? (Får vel ikke skum å legge lokket på?)

Det er i grunn ikke veldig stor forskjell på prisen her ettersom fat med utstyr + growler kommer over 4000, så steget til en boks maskin er ikke såå stort..

Mulig jeg ikke har fått det med meg, men hvordan skal du styre temperaturen under gjæring? For meg ser det ut som det største problemet ditt. Som @Nordlands sier, så spiller ikke det å ha ståkontroll på mesketemperaturen noen rolle, så alle pengene folk investerer i dyre bryggemaskiner er sånn sett en dårlig investering.
 
Tilbake
Topp