pH meter oppbevaring

Hei kjære Finn,
Det er KCl fra BS / Brouwland som er opphavet til problemet i denne tråden. Take a look!
Jeg tror og håper at ebay gir løsningen, skjønt tiden vil falle meg lang ...
Cheers
 
Hei kjære Finn,
Det er KCl fra BS / Brouwland som er opphavet til problemet i denne tråden. Take a look!
Jeg tror og håper at ebay gir løsningen, skjønt tiden vil falle meg lang ...
Cheers

Tror ikke jeg hang helt med der:). Jeg mener; er det noe problem?

Det enkleste er jo å kjøpe ferdigblanda oppløsning. Det kommer neppe til å velte økonomien, men over noen år sparer jeg nok en tusenlapp eller to (baserer regnestykket på forventa gjennomsnittlig levealder:p).

Det er forøvrig mer å tjene på å kjøpe poser med kalibreringsvæskepulver på e-bay. Kalibreringsvæskeprisene er rip-off, de også.
 
Jeg kjøpte 20 poser med 4.01 og 6.86, går vel raskere å få ting fra ali nå siden kina ikke er i lockdown, jeg ventet i flere måneder før jeg fikk det i posten.

KCL brukes faktisk overraskende fort. Det fordamper irriterende fort og legger igjen en saltløsing på kanten av korken.
 
Jeg kjøpte 20 poser med 4.01 og 6.86, går vel raskere å få ting fra ali nå siden kina ikke er i lockdown, jeg ventet i flere måneder før jeg fikk det i posten.

KCL brukes faktisk overraskende fort. Det fordamper irriterende fort og legger igjen en saltløsing på kanten av korken.

Jeg har også liggende en liten haug:).
 
Jeg har også kjøpt kalibrering i pose fra ebay. Works fine.
Jeg oppbevarer proben i et asparges glass. Da får jeg ikke fordamping eller krystallisering. Jeg har bilde, men får ikke til å legge ut på forum. Forslag?
 
Jeg har bilde, men får ikke til å legge ut på forum. Forslag?

Bildet er for stort? Hvis du ikke vil styre med redigeringsprogrammer, kan du ta en screenshot av mobilskjermen din når du har bildet oppe, så blir det i alle fall hos meg lagret i en mer komprimert utgave.
 
Jeg måtte over på web for å se den, så jeg legger også bildet ditt ut her. Meget bra løsning
c932898793e8096d748dbe1e4747e968.jpg
 
Jeg prøver å vise min oppbevaring av pH metere.
Screenshot ser ut til å funke.
Jeg skryter ikke av min Tec7 sløyd.
Comments?

Aldri mer lure på om jeg tørka ut elektroden!

Og om man ønsker å spare på oppløsninga, kan man jo fylle på med noen klinkekuler:). Eller andre fiffige løsninger er sikkert også mulige for den spasommelige. Men det er ideen med å ha det hele i et lukka glass ... hvorfor har jeg ikke kommet på det?
 
Yepp. Jeg følger nå med på om det er uheldige virkninger av miljøet inne i glasset. Fuktighet?

Disse instrumentene er vel vanntette? Men vanntett og vanntett er kanskje ikke alltid det samme. Om noe tåler en dukkert, kan det kanskje hende at å stå i høyluftfuktighet over tid likevel ikke er bra?
 
Heisann
Hiver meg på denne tråden selv om den er noen måneder. Skjønner at jeg må ta en tur til Bryggselv og kjøpe en kg Kaliumklorid for det er et Kina ph Meter underveis hit. Tenker aspargesglassmetoden virker smart. Men holder det ikke å bare legge målehodet i glasset? Dessuten synes jeg alle disse målehodene ser like ut. Er det ikke bare å kjøpe en kg av dem fra Banggood e. l?
Skjønner ellers at det er mye å sette seg inn i rundt pHmetre.

3 in 1 PH-983 EC PH Water quality tester heter vidunderet jeg venter på.

Skal scrolle meg bakover her for å finne oppskriften. Her ligger Bryggselv og Biltema i samme bygg, så jeg får med litt batterivann hjem i samme slengen
 
Heisann
Hiver meg på denne tråden selv om den er noen måneder. Skjønner at jeg må ta en tur til Bryggselv og kjøpe en kg Kaliumklorid for det er et Kina ph Meter underveis hit. Tenker aspargesglassmetoden virker smart. Men holder det ikke å bare legge målehodet i glasset? Dessuten synes jeg alle disse målehodene ser like ut. Er det ikke bare å kjøpe en kg av dem fra Banggood e. l?
Skjønner ellers at det er mye å sette seg inn i rundt pHmetre.

3 in 1 PH-983 EC PH Water quality tester heter vidunderet jeg venter på.

Skal scrolle meg bakover her for å finne oppskriften. Her ligger Bryggselv og Biltema i samme bygg, så jeg får med litt batterivann hjem i samme slengen
Det er jo greit å sørge for at barn, barnebarn og oldebarn har kaliumklorid til oppbevaringsvæske:).

Elektroder trur jeg derimot ikke du kan kjøpe kilovis av:). De er nok ulike, og tilpasset én modell. Trur jeg, da.
 
Kanskje ikke kilovis... De koster ca 120kr stk.
Probene er nok ulike men jeg fant spareprobe til den som er underveis.
Hvor lenge holder en utblandet oppbevaringsvæske i tid sånn ca ? Dette blir nok en litt fra og til hobby for meg
 
Kanskje ikke kilovis... De koster ca 120kr stk.
Probene er nok ulike men jeg fant spareprobe til den som er underveis.
Hvor lenge holder en utblandet oppbevaringsvæske i tid sånn ca ? Dette blir nok en litt fra og til hobby for meg
Det er i alle fall billig.

Oppbevaringsvæska bør holde ei god stund, den utgjør et rimelig ugjestmildt miljø. Men jeg har ingen aning om hvor lenge.
 
Antar at å kjøpe et brukt pH-meter som har ligget tørt i et par år innebærer et sjansespill som er såpass stort at det det er like greit å stå over.
 
Hvorfor ikke bare kjøpe denne, varer i maange år.

Screenshot_20211001-204055_Samsung Internet.jpg
Den jeg bruker har en silikon kork som jeg har fylt et par ganger siden jeg kjøpte den for et år siden, trykker ut all luft så den vil ikke tørke ut heller.
20211001_205052.jpg
 
Tilbake
Topp