Maltmølle og kverning

På grunn av denne tråden her, som utløste en usalig kjøpe-ny-mølle-trang hos meg, blei jeg nødt til å ta et lite oppgjør med meg sjøl. Jeg ga meg klar beskjed om å undersøke om det ikke var mulig å gjøre noe med problemet med at mølla er blitt så slitt at den har vansker med å få dratt inn maltet i starten av kverninga.

Og joda. Det gamle trikset med å helle en liten håndfull ned på valsene mens mølla går, funker som regel ikke lenger, men om jeg legger litt malt på valsene og dytter nedimellom, går det som regel bra. Det er ikke så dumt å rense valsene med en stiv børste, heller.

Så inntil videre blir det å kverne med den gamle kverna. Jeg har litt lett forståelig empati med den også; du skal ikke kassere noe bare fordi det begynner å få litt dårlige tenner:p.
 
Sitter å tenker litt på slitte valser. Er det ikke mulig å re serratere valsene på nytt. Koster jo litt hvis man ikke kjenner noen. Billigere enn å kjøpe ny mølle, spesielt hvis man har mølle av det dyre slaget.
 
Sitter å tenker litt på slitte valser. Er det ikke mulig å re serratere valsene på nytt. Koster jo litt hvis man ikke kjenner noen. Billigere enn å kjøpe ny mølle, spesielt hvis man har mølle av det dyre slaget.
.

Jo, jeg har hørt om det - men det blei også sagt at det var dyrt. Og jeg aner ikke hvem som gjør/kan gjøre sånt. Tar gjerne i mot tips!
 
Hvis ei mølle til fire-fem tusen kroner blir utslitt av å kverne to tonn malt, hadde jeg reklamert. Monster Brewing garanterer at pro møllene går 100 tonn, 10 ganger så mye som "homebrew" møller.
 
Mekanisk verksted eller noen med dreiebenk. Kan spørre på skoler også som har mekanisk verksted de pleier å ta på seg oppdrag.
 
Hvis ei mølle til fire-fem tusen kroner blir utslitt av å kverne to tonn malt, hadde jeg reklamert. Monster Brewing garanterer at pro møllene går 100 tonn, 10 ganger så mye som "homebrew" møller.

Jeg er redd den har bikka 5 år nå:(. Og utslitt er vel et vrient begrep her; den maler jo helt utmerket. Det er bare akkurat det å komme i gang den sliter med. Det må vel skyldes at tennene begynner å bli slitt - men jeg husker jo at jeg sleit voldsomt da den var ny, også. Jeg helte oppi malt, og den sto bare og spant.

Heldigvis hadde jeg forumet. Det var @Miguel som tipsa meg om trikset med å helle maltet ned på valsene:). Men nå funker altså ikke det like godt lenger, heller.
 
Det er det som er problemet med kun drift på en valse. Den passive blir stående i ro når den ikke får tilstrekkelig belastning. Jeg brukte en passende O-ring rundt den ene valsen på slutten av driftstiden til min BC. Prøvde også å finne tannhjul jeg kunne montere på akslingene, men fant ingen som hadde passende dimensjon. Kanskje det er mulig å 3-D printe etter mål, men jeg gav tilslutt opp og kjøpte ny.
Nå er den økonomiske utfordringen glemt, og livet leker på bryggedagen:)
 
Jeg er redd den har bikka 5 år nå:(. Og utslitt er vel et vrient begrep her; den maler jo helt utmerket. Det er bare akkurat det å komme i gang den sliter med. Det må vel skyldes at tennene begynner å bli slitt - men jeg husker jo at jeg sleit voldsomt da den var ny, også. Jeg helte oppi malt, og den sto bare og spant.

Heldigvis hadde jeg forumet. Det var @Miguel som tipsa meg om trikset med å helle maltet ned på valsene:). Men nå funker altså ikke det like godt lenger, heller.
Ser den nye MM3 har drift på begge toppvalsene. Du får unne deg en slik en :)

Geared 3 Roller Pro Brewer Grain Mill
 
Kan det ikke være en ide å gå på driv-valsa med et grovt sandpapir eller stålbørste på en drill for å øke friksjon? Så sant den ikke er krommet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kan det ikke være en ide å gå på driv-valsa med et grovt sandpapir eller stålbørste på en drill for å øke friksjon? Så sant den ikke er krommet?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Krommet er den nok ikke - tror jeg - men vil det øke friksjonen? Problemet er vel at spissen på tennene er litt nedslitt.

Jeg skal ikke si at det ikke kan ha noe for seg - men jeg er ikke så lysten på å gå løs på den mølla med sånt verktøy uten å vite at det funker.
 
Hvis tannhjulene glipper er det ikke løsningen, men hvis den ikke får tak i maten på grunn av at den har blitt for glatt skulle man tro at å øke friksjonen ville hjelpe....


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvis tannhjulene glipper er det ikke løsningen, men hvis den ikke får tak i maten på grunn av at den har blitt for glatt skulle man tro at å øke friksjonen ville hjelpe....


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jo, men det er ikke en flate som er blitt glatt, men tenner som ikke lenger er spisse, som sliter med å få tak i maltet. Jeg filer ikke opp igjen tennene ved å gå løs på dem med sandpapir eller stålbørste.

Det som trengs, er nok re-serratering - vil jeg tro.
 
Jo, men det er ikke en flate som er blitt glatt, men tenner som ikke lenger er spisse, som sliter med å få tak i maltet. Jeg filer ikke opp igjen tennene ved å gå løs på dem med sandpapir eller stålbørste.

Det som trengs, er nok re-serratering - vil jeg tro.
Du har jo god tid, Finn. Det er vel bare å sette seg til med en fin, smal fil og file opp spora på nytt?
 
Been there done that:rolleyes:
Det hjalp på kverningen en stund, men ting slites desverre raskere enn påfyll av inspirasjon til å file på nytt:(
 
Hvis du skal ha ei mølle som ikke blir slitt, og virker hver gang uansett, er det bare å gå for denne mølla.
 
Sist redigert:
Du har jo god tid, Finn. Det er vel bare å sette seg til med en fin, smal fil og file opp spora på nytt?

Som om jeg ikke var tilstrekkelig mentalt ustabil allerede:p!

Tror det der er et par hakk verre enn å file opp kjedet på ei motorsag. Det er veldig mange rader med tenner på de valsene. Men kanskje det ville gå?
 
Tilbake
Topp