Maltmølle og kverning

Finn Berger

Moderator
Ranting on ... det regner jo.

Hvis vi snakker om behov, så veit jeg fra den spørreundersøkelsen som Norbrygg gjennomførte blant medlemmene i fjor, at de fleste ikke brygger så mye at de vil komme i nærheten av å risikere å slite ut ei mølle - sjøl ikke av de billigste. Men da kan man jo kjøpe en av de billigste, da - og 1000-1500 kroner synes jeg er ei fornuftig investering. Det dreier seg ikke bare om å eventuelt spare noen kroner. Jeg mener oppriktig at du har det mer gøy - og antakelig lærer mer - med kvern og et lite maltlager i hus. (Her er forøvrig en tråd der det diskuteres hva man trenger av malt.)

Monster Mill påstår at det stålet de lager hjemmebryggermøllene sine av (1144), gir dobbelt så lang levetid som det stålet i de billigere møllene - f.eks. Barley Crusher (1018 Cold Rolled Steel) - gir. Og hjemmebryggermøllene deres skal greit tåle 10 tonn, antakelig mye mer. (Leste at de hadde ei testmølle som hadde kverna 34 tonn og stadig fungerte godt.) Litt enkel hoderegning forteller da at ei grei billig mølle - det finnes sikkert reint skrap på markedet - bør tåle å kverne mye mer enn det en gjennomsnittlig hjemmebrygger vil kverne i løpet av hele sin bryggerkarriere.

Pro-serien til Monster Mill har valser med større diameter, og bruker en varmeherdet (induksjon) versjon av 1144, som skal gi 10 ganger så lang levetid som sammenlignbare produkter.

Det er åpenbart at ingen av oss trenger ei sånn mølle. MM sier det, også: "More than you really, need, but exactly what you WANT." Men i norske hjemmebryggerforretninger er det bare denne du får kjøpt, dersom du vil ha ei MM-mølle med tre valser. Ingen, så vidt jeg har kunnet finne ut, selger hjemmebryggerversjonen, som er den jeg har. Du må til svenske Humlegården for å få tak i den. 3790 S.Kr. for mølla med trakt og base, 2990 uten. Bryggselv burde kunne selge den for under 3500.

Jeg liker mølla mi, men den har en svakhet; det er klønete å justere valsene. Så skulle jeg kjøpt mølle nå, ville jeg sett etter noe med et enklere system for det, slik Pro-modellene til MM har. Akkurat det skulle jeg gjerne hatt. Men det finnes kanskje ikke noe sånt på billigere møller.
 
Sist redigert:

Finn Berger

Moderator
Hvete bruker jeg nesten aldri (kun torrified wheat). 1.2mm regnes som ideelt for GF. Noen knuser finere, men tilsetter da ofte risskall i mesken.

Jeg bruker etter hvert en god del hvetemalt, men ikke nødvendigvis mye i hvert brygg. Det gjør noe med både munnfølelse og skum. Torrified fant jeg ut at jeg ikke likte så godt, men det kan godt hende det var ugrunna.

1,2 er ikke krise, selvfølgelig - men det er det der med å ha frihet til å kunne velge finere knusing. Nå som jeg tester ut korte mesker, mener jeg det er en fordel å gjøre det.

Vi skal vel ikke starte noen diskusjon om GF og bryggemaskiner her:). Men å ha fastslått hva GF'en krever av kverning hører hjemme.
 

Finn Berger

Moderator
Driver du og justerer mølla etter malttype? Stilte min, MM3 tro jeg den heter, på 1,2 mm, så fint nok ut, og der har jeg vært :)

Samme som min, altså.

Jeg markerte to innstillinger i går (permanent marker; det funker sånn nonlunde. Hovedinnstillinga, der jeg maler så å si alt, er på 0,9. Men så bruker jeg en del Golden Naked Oats havremalt, og den renner rett gjennom på 0,9. Så jeg markerte for 0,5 også. Så kan jeg stille om uten å ta av trakta og styre med bladfølere. Det bør egentlig gå greit. (Eventuelt kan jeg kanskje kjøre havremaltet i blender'n. Det har ikke skall, så det blir ingen fare for tannin-trøbbel.)

Jeg kjørte på 1,2 lenge. Jeg fant ut at det er helt fint med vanlig byggmalt. Men Maris Otter har noe mindre korn, og hvetemalt enda mindre, og jeg merka at jeg ikke fikk godt utbytte med hvete. Så jeg stilte den litt smalere på frihånd, og det hjalp. Veit ikke helt hva den sto på da; jeg flytta den ikke mye.

Nå satte jeg den altså på 0,9, og da trenger jeg bare flytte den når jeg kverner havre - hvis jeg ikke finner ut at det er greiere å kjøre det i blender'n. Så langt er jeg veldig fornøyd. Jeg tror ikke det har så mye å si for utbyttet, men det betyr litt - og så betyr det antakelig at det går litt raskere å få gelatinisert all stivelsen, og det betyr at jeg kan kjøre med noe kortere mesketider. Det ser ut til at det holder fint med en halvtime.

Her er hva Momster Mill sier om saken:

Once you have brewed using some grain that you crushed with the factory gap setting, you’re ready to adjust the gap and turn up the efficiency of your brewery. A gap of .045" (1,14 mm) will produce a medium crush. .055" (1,4mm) turns out a coarse crush. .038 (0,96) to .040” should provide a great fine crush with great extraction efficiencies. Experimenting with different settings can improve yields. Recipes including wheat and rye sparge easier with a coarse barley crush.

edit: Jeg burde vel legge til at jeg driver med partiskylling, og er ikke like utsatt for problemet med tilstoppet mesk som folk som kjører med kontinuerlig skylling. Og i en bryggemaskin får du vel også lettere trøbbel med skyllinga, så vidt jeg forstår. (Nok en god grunn til å ligge unna sånne:p.)
 
Takk for lang og fin utgreiing. Jeg får vel forsøke å knipe inn litt på kvernongs jeg også.

Bruker Speidel, men sliter ikke med tett mesk, unntatt da jeg brygget Roggenbier. Skylling er heller ikke problematisk. Og mølla har vel godt av en rens....
 

Finn Berger

Moderator
Ranting on ... det regner jo.

Hvis vi snakker om behov, så veit jeg fra den spørreundersøkelsen som Norbrygg gjennomførte blant medlemmene i fjor, at de fleste ikke brygger så mye at de vil komme i nærheten av å risikere å slite ut ei mølle - sjøl ikke av de billigste. Men da kan man jo kjøpe en av de billigste, da - og 1000-1500 kroner synes jeg er ei fornuftig investering. Det dreier seg ikke bare om å eventuelt spare noen kroner. Jeg mener oppriktig at du har det mer gøy - og antakelig lærer mer - med kvern og et lite maltlager i hus. (Her er forøvrig en tråd der det diskuteres hva man trenger av malt.)

Monster Mill påstår at det stålet de lager hjemmebryggermøllene sine av (1144), gir dobbelt så lang levetid som det stålet i de billigere møllene - f.eks. Barley (1018 Cold Rolled Steel) - gir. Og hjemmebryggermøllene deres skal greit tåle 10 tonn, antakelig mye mer. (Leste at de hadde ei testmølle som hadde kverna 34 tonn og stadig fungerte godt.) Litt enkel hoderegning forteller da at ei grei billig mølle - det finnes sikkert reint skrap på markedet - bør tåle å kverne mye mer enn det en gjennomsnittlig hjemmebrygger vil kverne i løpet av hele sin bryggerkarriere.

Pro-serien til Monster Mill har valser med større diameter, og bruker en varmeherdet (induksjon) versjon av 1144, som skal gi 10 ganger så lang levetid som sammenlignbare produkter.

Det er åpenbart at ingen av oss trenger ei sånn mølle. MM sier det, også: "More than you really, need, but exactly what you WANT." Men i norske hjemmebryggerforretninger er det bare denne du får kjøpt, dersom du vil ha ei MM-mølle med tre valser. Ingen, så vidt jeg har kunnet finne ut, selger hjemmebryggerversjonen, som er den jeg har. Du må til svenske Humlegården for å få tak i den. 3790 S.Kr. for mølla med trakt og base, 2990 uten. Bryggselv burde kunne selge den for under 3500.

Jeg liker mølla mi, men den har en svakhet; det er klønete å justere valsene. Så skulle jeg kjøpt mølle nå, ville jeg sett etter noe med et enklere system for det, slik Pro-modellene til MM har. Akkurat det skulle jeg gjerne hatt. Men det finnes kanskje ikke noe sånt på billigere møller.

Da har jeg ei sending på 12.1 kg på vei fra Brewshop:confused:.

Jeg hadde måttet bytte valsen med drivaksling på den mølla jeg har, og siden jeg hadde et gavekort på 2000 hos Brewshop, blei det for vanskelig å stå i mot. Det har ergra meg stadig mer at det er så klønete å stille om kverninga etter hva jeg skal kverne; det er ei grei unnskyldning (vel?):).

Akk ja.
 

YngveKL

Norbrygg-medlem
Da har jeg ei sending på 12.1 kg på vei fra Brewshop:confused:.

Jeg hadde måttet bytte valsen med drivaksling på den mølla jeg har, og siden jeg hadde et gavekort på 2000 hos Brewshop, blei det for vanskelig å stå i mot. Det har ergra meg stadig mer at det er så klønete å stille om kverninga etter hva jeg skal kverne; det er ei grei unnskyldning (vel?):).

Akk ja.
MM3 Pro med base og trakt/trakt forlenger? :)
 
Jajaja, men går en rundt, så går alle rundt. Kan ikke komme på å ha hatt problem med det.

Det finnes kanskje billigere med drift på alle, men nå skal man ikke ta fra Hr. Berger gleden av å ha kjøpt seg noe nytt :)
 

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Jajaja, men går en rundt, så går alle rundt. Kan ikke komme på å ha hatt problem med det.

Det finnes kanskje billigere med drift på alle, men nå skal man ikke ta fra Hr. Berger gleden av å ha kjøpt seg noe nytt :)
Klart, det er alltid stas med nytt! :) Husker bare litt småfjernt her at @Finn Berger lurte på om mølla var slitt for den spant ved en gitt situasjon. Var det kverning av hvete eller noe, kanskje. Håper denne er bedre da - men med gir og drift på begge/alle valsene ville det problemet blitt eliminert.
 

Finn Berger

Moderator
Klart, det er alltid stas med nytt! :) Husker bare litt småfjernt her at @Finn Berger lurte på om mølla var slitt for den spant ved en gitt situasjon. Var det kverning av hvete eller noe, kanskje. Håper denne er bedre da - men med gir og drift på begge/alle valsene ville det problemet blitt eliminert.

Den har gått i bakken en gang, og drivakslingen er skeiv. Det er nok det som til slutt har fått den til å krangle.

Jeg veit ikke hva som er fordelen med å koble den andre valsen til drivakslingen med et gir. Er ikke det bare å utstyre mølla med et potensielt slitasjeproblem?
 

Miguel

Norbrygg-medlem
Den har gått i bakken en gang, og drivakslingen er skeiv. Det er nok det som til slutt har fått den til å krangle.

Jeg veit ikke hva som er fordelen med å koble den andre valsen til drivakslingen med et gir. Er ikke det bare å utstyre mølla med et potensielt slitasjeproblem?
Hvis jeg har forstått det rett så må det da være et 1:1 "gir"? Altså ikke noe utveksling, ellers vil ene valsen spinne raskere enn den andre og da river du opp skall. Evt feste en gummi-strikk av noe slag mellom valsene, men da sliter du lagrene igjen..

Fukter man maltet så bør man ta en runde med stålbørste av og til, og det sliter litt på serrateringen over tid.
 
Topp