DIY magnetrører

Jeg har neodym magneter fra clasohlson ca 1cm i diameter (jeg bruker i stor grad det jeg har liggende til denne rører'n). Min plastplate er bare 2mm tykk, men det er lite spennvidde (15cm) og godt med støtte så den svikter ikke. Magnet har jeg ikke enda, ei heller kolbe, men det skal bestilles, er litt føre var her med andre ord :p tenkte oval 4cm magnet fra bryggselv/brewshop
Clas ja, de er ikke så veldig sterke så ville tatt de så nærme som mulig, men nok klaring med tanke på at kolben kan bule litt i bunn. Om jeg var deg ville jeg nok gått for rette uten midtstrek, jeg har prøvd alle 3 og de ovale lager litt mindre lyd, men trenger vesentlig mer kraft og dermed vil de redusere hastigheten på pc vifter :)
 
Clas ja, de er ikke så veldig sterke så ville tatt de så nærme som mulig, men nok klaring med tanke på at kolben kan bule litt i bunn. Om jeg var deg ville jeg nok gått for rette uten midtstrek, jeg har prøvd alle 3 og de ovale lager litt mindre lyd, men trenger vesentlig mer kraft og dermed vil de redusere hastigheten på pc vifter :)
Ok, da blir det fortvekk å klina vifta rett oppunder plasten. Nå så har jeg 1cm å gå på. Tenkte oval pga støy, men det er egentlig ikke noe problem, så det er bedre med en magnet som snurrer lettere.
 
Jeg har i alle år brukt en slik. Synes de fungerer veldig bra.

Magnet, Tannhjul
Jøss, den varianten har jeg ikke sett før. Men nå driver jeg å lager meg rører da og har ikke tidligere googlet veldig mye innen emnet magnetpinner:)

Edit: blir det ikke mye magnetisk "masse" som skal dras i veien før du får den til å snurre? Hva har du slags drakraft?
 
Den var jo sexy ass hell, må prøve den, har du lagt merke til hvor magnetisme skjer? Altså er det metall i "vingene" eller er de i sirkelen?
Nå skal ikke jeg påberope meg å være noen ekspert på området men jeg tenkte umiddelbart båt/flypropell hvor drivakselen (magneten) er i midten, i form av en stav.
 
Nå skal ikke jeg påberope meg å være noen ekspert på området men jeg tenkte umiddelbart båt/flypropell hvor drivakselen (magneten) er i midten, i form av en stav.
Magnetene trenger motpol, så avstanden mellom magnetene er viktig i forhold til hvilken rotasjon man får :)
 
Nå skal ikke jeg påberope meg å være noen ekspert på området men jeg tenkte umiddelbart båt/flypropell hvor drivakselen (magneten) er i midten, i form av en stav.
Det er nok slik du sier.
Det var jeg som startet denne tråden for 9 år siden, så om dere går tilbake til første post ser dere historien. Jeg har siden byttet ut den hjemmelagde rørenen med denne Magnetrører 5L - Velp Scientifica
Kun fordi jeg var ikke 100% komfortabel med at en hjemmelaget rører skulle stå og gå om natten.

Jeg prøvde først magneter fra CO, men som det blir skrevet av en kar i innlegg #13, så funker ikke de til jobben.
 
Det er nok slik du sier.
Det var jeg som startet denne tråden for 9 år siden, så om dere går tilbake til første post ser dere historien. Jeg har siden byttet ut den hjemmelagde rørenen med denne Magnetrører 5L - Velp Scientifica
Kun fordi jeg var ikke 100% komfortabel med at en hjemmelaget rører skulle stå og gå om natten.

Jeg prøvde først magneter fra CO, men som det blir skrevet av en kar i innlegg #13, så funker ikke de til jobben.
Regner med du mener innlegg #14 og jeg kanke snakke for alle magnetene clas selger, men disse Neodymmagnet | Clas Ohlson kan man bruke og vil feste seg til begge sider av pinnen. Jeg syns dog de blei litt i svakeste laget og gikk for disse: Neodym-magneter 12 mm 6-pk. - Gadgets
 
Jeg har i alle år brukt en slik. Synes de fungerer veldig bra.

Magnet, Tannhjul

Kjøpte en sånn i forgårs. Jeg har testa den bare i vann så langt, og den lagde en veldig solid hvirvelstrøm.

Den rører'n fra Brewshop, klarer den å lage en skikkelig hvirvelstrøm i 3 liter vørter? Og med skikkelig mener jeg skikkelig, ikke bare en tynn streng; noe som kan dra store skip til bunns og gjøre en blåhval svimmel:).
 
Kjøpte en sånn i forgårs. Jeg har testa den bare i vann så langt, og den lagde en veldig solid hvirvelstrøm.

Den rører'n fra Brewshop, klarer den å lage en skikkelig hvirvelstrøm i 3 liter vørter? Og med skikkelig mener jeg skikkelig, ikke bare en tynn streng; noe som kan dra store skip til bunns og gjøre en blåhval svimmel:).
Her er bilder av 5 liter og 3 liter, på full gass. Hjulet kastet seg av på 3-literen når vortexen ble for voldsom.
 

Vedlegg

  • IMG_20201009_133528.jpg
    IMG_20201009_133528.jpg
    942,4 KB · Sett: 49
  • IMG_20201009_133711.jpg
    IMG_20201009_133711.jpg
    907,5 KB · Sett: 49
Her er bilder av 5 liter og 3 liter, på full gass. Hjulet kastet seg av på 3-literen når vortexen ble for voldsom.

Takk skal du ha. Det ser ut som om den ikke er riktig like kraftig som bryggselvrører'n, men antakelig kraftigere enn Intllab'en som mange har handla på nettet.
 
Jeg ble skeptisk til Bryggselv sin etter jeg leste om høy temperatur og at den måtte slås av etter x antall timer.

Det var den gamle versjonen. Den de selger nå, har vifte som gir brukbar kjøling, så jeg har ikke hatt det problemet med denne.

Imidlertid virker det som om den blir dårligere med tida. Den forrige, som var av det slaget som gikk varm, blei til slutt helt håpløs. De var greie og bytta den, men nå begynner denne også å kaste magneten om jeg setter den på noe særlig mer enn halv hastighet, og sjøl om den fremdeles da gir nok kraft, liker jeg det ikke at den ikke er like fin som da den var ny. Da var den helt rå.
 
... antakelig kraftigere enn Intllab'en som mange har handla på nettet.
Det må minst være to produksjonslinjer av IntLab. Min er suveren med den medfølgende magneten. Flere er fornøyde som meg, mens andre må ha fått noe annet

Jeg ble skeptisk til Bryggselv sin etter jeg leste om høy temperatur og at den måtte slås av etter x antall timer.
En kompis hadde en tidlig utgave som brøt sammen. Jeg byttet til meg enheten og rev ut hele innmaten. Jeg må si jeg ble forferdet av hva jeg fant... så ut som om innmaten var fra tidlig atom-alder. Ikke rart at den gikk varm.
Kjøpte moderne motor og en PWM. Nå er den kald og helt lydløs.
PS.: har ikke brukt den siden min IntLab er mye mindre og fungerer perfekt :)
 
Det må minst være to produksjonslinjer av IntLab. Min er suveren med den medfølgende magneten. Flere er fornøyde som meg, mens andre må ha fått noe annet


En kompis hadde en tidlig utgave som brøt sammen. Jeg byttet til meg enheten og rev ut hele innmaten. Jeg må si jeg ble forferdet av hva jeg fant... så ut som om innmaten var fra tidlig atom-alder. Ikke rart at den gikk varm.
Kjøpte moderne motor og en PWM. Nå er den kald og helt lydløs.
PS.: har ikke brukt den siden min IntLab er mye mindre og fungerer perfekt :)

Er Intllab'en like effektiv som Bryggselvrører'n? Får du en skikkelig kraftig hvirvelstrøm?
 
Tilbake
Topp