Gjær til NEIPA

frodenhansen

Norbrygg-medlem
Takk for svar.
Er nok litt for nybegynner til at jeg skal begynne å kombinere gjær. Av S33, S04 og Lallemand New England, hvem vil du anbefale til en NEIPA.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Edit: Skilt ut fra diskusjon om S-33
 
Sist redigert av en moderator:
S-04 sammen med K-97. Du sa du er for nybegynner, men det er ikke rocket science. S-04 tar av seg utgjæringen, K-97 holder seg i suspensjon.

*Edit. Ah, New England var også et valg, den har jeg ikke prøvd så da vet jeg egentlig ikke.
 
Takk for svar.
Er nok litt for nybegynner til at jeg skal begynne å kombinere gjær. Av S-33, S-04 og Lallemand New England, hvem vil du anbefale til en NEIPA.


Sent from my iPhone using Tapatalk

04 har et godt rykte på seg som NEIPA-gjær. New England skal være veldig bra, den også.

Jeg har ikke brukt 04 i NEIPA, men har gode erfaringer med den ellers - om enn ikke veldig omfattende. Den gjærer ikke altfor hardt ut, hvilket er viktig i en NEIPA, synes jeg. (Jeg bruker Wyeast 1318 eller Imperial A38, men det er jo ferskgjær.)
 
Jeg kan også trygt anbefale den nye tørrgjæren fra Lallemand, Lallemand Verdant IPA. Har brukt den i et par brygg nå og er mer en fornøyd. Skal visst nok være av Wyeast 1318 herkomst. Og syns det stemmer bra i forhold til utgjæring, flokulering og smaksprofil.

Official line from Lallemand in response to being asked if it's London Ale III :
"It is a strain isolated from what was originally a 3 strain culture. Not a million miles away in profile that kind of yeast but distinct from."


"In Lallemand‘s standard wort, LalBrew® Verdant IPA exhibits fermentation which can be completed within 5 days at 20°C with a recommended pitch rate of 50-100g per hL of wort, which is sufficient to achieve a minimum of 2.5-5 million viable cells/mL."

– Medium to high attenuation (72-82%)
– Moderate to high flocculation
– Optimal temperature: 18 to 23°C

Prominent notes of apricot and undertones of tropical fruit and citrus merge seamlessly with hop aromas in this highly versatile strain. With medium-high attenuation, LalBrew® Verdant IPA leaves a soft and balanced malt profile with slightly more body than a typical American IPA yeast strain.

Typical flavor descriptors:

– Most notably Apricot
– Slight peach but not as prominent
– Some sweeter notes such as Vanilla, creamy
 
Jeg kan også trygt anbefale den nye tørrgjæren fra Lallemand, Lallemand Verdant IPA. Har brukt den i et par brygg nå og er mer en fornøyd. Skal visst nok være av Wyeast 1318 herkomst. Og syns det stemmer bra i forhold til utgjæring, flokulering og smaksprofil.

Official line from Lallemand in response to being asked if it's London Ale III :
"It is a strain isolated from what was originally a 3 strain culture. Not a million miles away in profile that kind of yeast but distinct from."


"In Lallemand‘s standard wort, LalBrew® Verdant IPA exhibits fermentation which can be completed within 5 days at 20°C with a recommended pitch rate of 50-100g per hL of wort, which is sufficient to achieve a minimum of 2.5-5 million viable cells/mL."

– Medium to high attenuation (72-82%)
– Moderate to high flocculation
– Optimal temperature: 18 to 23°C

Prominent notes of apricot and undertones of tropical fruit and citrus merge seamlessly with hop aromas in this highly versatile strain. With medium-high attenuation, LalBrew® Verdant IPA leaves a soft and balanced malt profile with slightly more body than a typical American IPA yeast strain.

Typical flavor descriptors:

– Most notably Apricot
– Slight peach but not as prominent
– Some sweeter notes such as Vanilla, creamy

1318 gjærer ikke så hardt ut - den skal visstnok ikke klare maltotriose i det hele tatt - så det virker rart om det skulle være den samme. Jeg tror ikke jeg har sett at den har gitt mer enn 77/78% utgjæring.
 
1318 gjærer ikke så hardt ut - den skal visstnok ikke klare maltotriose i det hele tatt - så det virker rart om det skulle være den samme. Jeg tror ikke jeg har sett at den har gitt mer enn 77/78% utgjæring.

Det dreier seg tydeligvis om en isolert stamme med opphav i 1318.

"So, we got a lot of info on the new dry Verdant IPA yeast from Lalbrew today. Here's the youtube link for the talkthrough with Robert Percival (Lallemand) and James Heffron (Verdant).
The TLDR is that this is indeed London Ale III, but, it is a version of London Ale III that had been serially repitched by Verdant a few years ago, and took on a specific profile of Apricot and Vanilla that they loved, so they got it isolated by Brewlab in Sunderland (UK) from the by then mixed culture they had been repitching."

Mange rapporterer at den ikke gjærer så hardt ut som Lallemand opplyser i sine data, meg selv innkludert. Fikk attenuasjon på hvv 73% og 75%.
Uansett en gjær verdt å sjekke opp hvis man skal brygge NEIPA med tørrgjær og vil ha noe i nærheten av den ettertraktede 1318 profilen.
 
Sist redigert:
Det dreier seg tydeligvis om en isolert stamme med opphav i 1318.

"So, we got a lot of info on the new dry Verdant IPA yeast from Lalbrew today. Here's the youtube link for the talkthrough with Robert Percival (Lallemand) and James Heffron (Verdant).
The TLDR is that this is indeed London Ale III, but, it is a version of London Ale III that had been serially repitched by Verdant a few years ago, and took on a specific profile of Apricot and Vanilla that they loved, so they got it isolated by Brewlab in Sunderland (UK) from the by then mixed culture they had been repitching."

Mange rapporterer at den ikke gjærer så hardt ut som Lallemand opplyser i sine data, men selv innkludert. Fikk attenuasjon på hvv 73% og 75%.
Uansett en gjær verdt å sjekke opp hvis man skal brygge NEIPA med tørrgjær og vil ha noe i nærheten av den ettertraktede 1318 profilen.

Interessant. 1318 skal være fra Boddington's, men "The origins of 1318 are rather hazy, everyone says it's Boddington's, but a) that's 200 miles from London and b) they seem to have had various problems with their yeasts, particularly in the 1980s, and their original strain is probably lost. I've not seen a convincing origin, there's one theory that they replaced their old yeast with one bought in from Courage of London." (Imperial A38 Juice yeast)

Jeg bruker 1318 og A38 om hverandre, og oppfatter dem som like. Jeg har aldri sett noe om at dette skal være en blanda kultur - men opphavet har høyst sannsynlig vært en blanda kultur; jeg tror veldig mange engelske ølkulturer må ha vært det. Versjonen fra Verdant må være spesiell, men jeg har ikke fått hørt på videoen ennå. Høres spennende ut:).
 
Inspirert av NEIPA-konkuransen til Hordaland Midtsommerfest (jeg er også eksilbergenser) har jeg begynt å planlegge et dertil forhåpentligvis egnet brygg. Slike humlebomber har jeg ikke noe erfaring i å brygge, men finner mye nyttig informasjon her på forumet. I mine søk etter informasjon om gjærtyper synes jeg imidlertid det var litt vanskelig å få en god oversikt. Jeg oppretter derfor denne tråden. Spesielt interessant synes jeg det er å høre om erfaringer fra dere som har prøvd flere ulike gjærtyper.
 
Inspirert av NEIPA-konkuransen til Hordaland Midtsommerfest (jeg er også eksilbergenser) har jeg begynt å planlegge et dertil forhåpentligvis egnet brygg. Slike humlebomber har jeg ikke noe erfaring i å brygge, men finner mye nyttig informasjon her på forumet. I mine søk etter informasjon om gjærtyper synes jeg imidlertid det var litt vanskelig å få en god oversikt. Jeg oppretter derfor denne tråden. Spesielt interessant synes jeg det er å høre om erfaringer fra dere som har prøvd flere ulike gjærtyper.
Jeg går for Wyeast 1318 - og tror den kanskje er den mest brukte, også. Det er flere andre som skal ha samme opphav (Boddington's langt tilbake i tid), men helt like er de ikke. Imperials A38 Juicy er en som jeg har brukt en del, og den er også fin. En tørrgjær i samme familie er Lallemands Verdant. Jeg har brukt den også, med godt resultat. Men som sagt; skal jeg plukke en favoritt blant disse, blir det 1318. Får du ikke god NEIPA med den, er det ikke gjærens feil:).

Det er de jeg har brukt. Det finnes en del andre, men de får andre som har prøvd dem, uttale seg om:).
 
Jeg går for Wyeast 1318 - og tror den kanskje er den mest brukte, også. Det er flere andre som skal ha samme opphav (Boddington's langt tilbake i tid), men helt like er de ikke. Imperials A38 Juicy er en som jeg har brukt en del, og den er også fin. En tørrgjær i samme familie er Lallemands Verdant. Jeg har brukt den også, med godt resultat. Men som sagt; skal jeg plukke en favoritt blant disse, blir det 1318. Får du ikke god NEIPA med den, er det ikke gjærens feil:).

Det er de jeg har brukt. Det finnes en del andre, men de får andre som har prøvd dem, uttale seg om:).
Takk for svar! :)

Har lest litt om 1318 (og flere andre selvsagt), og ser at den ofte trekkes frem som et foretrukket alternativ. Har også lest at den er kjent for biotransformasjon, men jeg finner ikke informasjon om hvilke smaker man kan forvente av dette … Ser også at den har forholdsvis lav utgjæring. Jeg planlegger brygget i den nedre skalaen av typedefinisjonen, og da trenger vel kanskje også et så godt humlet brygg litt høyere FG?
 
Takk for svar! :)

Har lest litt om 1318 (og flere andre selvsagt), og ser at den ofte trekkes frem som et foretrukket alternativ. Har også lest at den er kjent for biotransformasjon, men jeg finner ikke informasjon om hvilke smaker man kan forvente av dette … Ser også at den har forholdsvis lav utgjæring. Jeg planlegger brygget i den nedre skalaen av typedefinisjonen, og da trenger vel kanskje også et så godt humlet brygg litt høyere FG?
Jeg vil i alle fall ikke ha NEIPAene mine for tørre.

Det er heller vanskelig å si noe om hva som kommer ut av biotransformasjonen av stoffer i humla under den aktive fasen av gjæringa. Jeg tror fenomenet blei haussa opp da man først blei oppmerksom på det. (Litt mer i denne posten: https://forum.norbrygg.no/threads/aromazyme-fra-lallemann-erfaringer.43683/post-557778 ) Det er temmelig komplisert, og jeg ville egentlig ikke tenke så mye på det. Sjekk gode humlekombinasjoner i stedet.
 
Jeg vil i alle fall ikke ha NEIPAene mine for tørre.

Det er heller vanskelig å si noe om hva som kommer ut av biotransformasjonen av stoffer i humla under den aktive fasen av gjæringa. Jeg tror fenomenet blei haussa opp da man først blei oppmerksom på det. (Litt mer i denne posten: https://forum.norbrygg.no/threads/aromazyme-fra-lallemann-erfaringer.43683/post-557778 ) Det er temmelig komplisert, og jeg ville egentlig ikke tenke så mye på det. Sjekk gode humlekombinasjoner i stedet.
Takk for den! Nei, tror ikke jeg skal fokusere så mye på biotransformasjon. Er kanskje litt nyskjerrig av natur … ;) Begynte å undersøke litt om valg av PH på NEIPA, og kom over denne artikkelen av Scott Janish. Her peker han på at økt PH fremmer estere-produksjonen til gjæren (som jo er relevant for tråden), men sier samtidig at dette kan påvirke skumstabiliteten. Han peker samtidig på at du vil få mere haze ved å tørrhumle mens PH er mellom 4,5 til 5. Han skriver videre at han selv, riktignok basert på en enkel test, foretrakk høy PH i øl med lav ABV, og lav PH i øl med høy ABV uten at akkurat det nødvendigvis betyr så mye.

Har jo lest her inne at du er selverklært PH-junkie! Har du målt hvor fort ph synker under gjæring? Lurer også på hvor rask 1318 er. Er den som en normal ale gjær hvor stormgjæringen er over på dag 4?
 
Jeg har ikke prøvd mange "NEIPA-gjær" men har veldig gode erfaringer med WLP095 til øl i den retningen. Kan vel si at den har blitt min husgjær de siste par-tre årene. Bruker den til alt av Pale Ale/IPA der jeg før ville brukt WLP001 eller US-05.
Den gir et fruktigere preg, men ikke for mye. Den gjærer svært raskt på ganske høye temperaturer uten å gi usmaker. På minussiden har den det med å stoppe helt opp ved temperaturfall etter stormgjæring, som kan være over etter 48 timer. Nesten så jeg mistenker den for å være en Kveik.. Da gjelder det å følge med og øke temperaturen med en gang aktiviteten avtar. Jeg bruker Tilt til dette men kunne like gjerne styrt etter temperaturen i ølet; i det øyeblikket den slutter å stige må omgivelsestemperaturen økes.
 
Har brukt Lalleman sin verdant IPA i de to siste neipaene med godt resultat. Lettvint med tørrgjær, eneste minuset er at den har veldig kraftig gjæring og mye krausen under stormgjæringen. Så bør ha litt headspace i gjæringskaret.
 
Har brukt Lalleman sin verdant IPA i de to siste neipaene med godt resultat. Lettvint med tørrgjær, eneste minuset er at den har veldig kraftig gjæring og mye krausen under stormgjæringen. Så bør ha litt headspace i gjæringskaret.
"Litt" er understatement:). Det skal være rimelig høyt under taket før den ikke greier å komme seg ut. Du kan bare like godt rigge til utblåsningsslange med en gang. Men jeg er enig i at det er en god gjær.

Den har det felles med 1318 og A38 at den lett stopper opp om en ikke passer godt på mot slutten av stormgjæringa. Og det gjelder visst for wlp095, også, som @beefeater sier.
 
Takk for den! Nei, tror ikke jeg skal fokusere så mye på biotransformasjon. Er kanskje litt nyskjerrig av natur … ;) Begynte å undersøke litt om valg av PH på NEIPA, og kom over denne artikkelen av Scott Janish. Her peker han på at økt PH fremmer estere-produksjonen til gjæren (som jo er relevant for tråden), men sier samtidig at dette kan påvirke skumstabiliteten. Han peker samtidig på at du vil få mere haze ved å tørrhumle mens PH er mellom 4,5 til 5. Han skriver videre at han selv, riktignok basert på en enkel test, foretrakk høy PH i øl med lav ABV, og lav PH i øl med høy ABV uten at akkurat det nødvendigvis betyr så mye.

Har jo lest her inne at du er selverklært PH-junkie! Har du målt hvor fort ph synker under gjæring? Lurer også på hvor rask 1318 er. Er den som en normal ale gjær hvor stormgjæringen er over på dag 4?
Scott Janish er Mannen når det gjelder NEIPA:). Og siden har er seriøs, blir det mye for og i mot i det han kommer med - og så får vi bare velge hvor vi vil legge vekta.

Jeg elsker pH-meteret mitt høyt, ja - men det får hvile etter at jeg har målt pH i den vørteren jeg setter til gjæring. Jeg justerer ofte med litt syre da. Av en eller annen grunn blir den gjerne liggende et par tideler høyere enn den "skulle"; dvs. at den ikke synker under kok slik teorien sier at den skal gjøre. Etter det overlater jeg jobben til gjæren, men jeg burde nok gidde å måle pH før tapping, og kanskje justere da. Det ville i det minste gi en del nyttig kunnskap, tror jeg. Jeg må oveveie å gjøre noe med det der - sjøl om det stort sett funker bra nå:).

1318 er ikke helt normal (se innlegget over her); den har utprega "opp som en løve og ned som en skinnfell"-tendenser. Sett opp temperaturen når stormgjæringa begynner å avta, ellers kan den finne på å ta kvelden. Og "slå ned" gjæren samtidig. Den er en utprega topphøster, dvs. at den danner et tett gjærskumlag som blir liggende - og det kan virke som om den hiver opp så mye av gjæren at det kan bli litt lite igjen nede i dunken.

Om noe gjær den jobben unna litt kjappere enn "normalt" - men om den stopper opp, kan veien ned til FG bli litt seig.
 
"Litt" er understatement:). Det skal være rimelig høyt under taket før den ikke greier å komme seg ut. Du kan bare like godt rigge til utblåsningsslange med en gang. Men jeg er enig i at det er en god gjær.

Den har det felles med 1318 og A38 at den lett stopper opp om en ikke passer godt på mot slutten av stormgjæringa. Og det gjelder visst for wlp095, også, som @beefeater sier.
Hehe, ja faktisk den mest voldsomme gjæren jeg har vært borte i. Begynte gjæringen på 19-20 grader, da tok det ikke lang tid før halvparten av gjæret lå i blowof karet. Noe som resulterte i at den stoppet på 1.017. Andre gangen startet jeg gjæringen forsiktig på 18 grader. Det hjalp veldig. Skal sies at jeg gjærer på brewbucket, ikke store tomrommet der.
 
Jeg elsker pH-meteret mitt høyt, ja - men det får hvile etter at jeg har målt pH i den vørteren jeg setter til gjæring. Jeg justerer ofte med litt syre da. Av en eller annen grunn blir den gjerne liggende et par tideler høyere enn den "skulle"; dvs. at den ikke synker under kok slik teorien sier at den skal gjøre. Etter det overlater jeg jobben til gjæren, men jeg burde nok gidde å måle pH før tapping, og kanskje justere da. Det ville i det minste gi en del nyttig kunnskap, tror jeg. Jeg må oveveie å gjøre noe med det der - sjøl om det stort sett funker bra nå:).
Jeg har nå i ca. 1,5 år konsekvent målt PH etter innmesk, pre boil, før gjæring og før tapping. Og som du skriver opplever jeg også at den ikke alltid synker under kok. Jeg også observert at jeg kan få tilsvarende avvik i PH på endelig øl ut fra hva jeg forventer på noen oppskrifter. Noen ganger har da ph-justering vært en av forbedringene jeg har gjort på oppskriften, men jeg har aldri justert underveis slik du skriver her …
 
Tilbake
Topp