Dytte starsan ut av corneliusfat med co2 fra gjæring, tips mottas

Hvor mye trykk trengs det egentlig for å dytte starsan ut av et fullt corneliusfat under gjæring og over i et annet?

Jeg bruker gjæringsbøtte og lokket buler faretruende. Har måttet slippe ut trykk for å hindre at det blåser av. Jeg har koblet blowoff slangen inn på gass innpå det fulle fatet. Derfra går det en slange fra øl ut til øl ut på det neste. Derfra går det en slange fra gass ut til et glass med starsan. Det står litt starsan i slangen mellom de to fatene, men føler at det ikke er trykk nok til at fatet tømmes, men nok til at lokket på karet løfter seg. Ølet ble satt til gjæring i går.
 

Vedlegg

  • IMG_20201227_125007.jpg
    IMG_20201227_125007.jpg
    1 MB · Sett: 34
  • IMG_20201227_125028.jpg
    IMG_20201227_125028.jpg
    1,6 MB · Sett: 36
Hvor mye trykk trengs det egentlig for å dytte starsan ut av et fullt corneliusfat under gjæring og over i et annet?

Jeg bruker gjæringsbøtte og lokket buler faretruende. Har måttet slippe ut trykk for å hindre at det blåser av. Jeg har koblet blowoff slangen inn på gass innpå det fulle fatet. Derfra går det en slange fra øl ut til øl ut på det neste. Derfra går det en slange fra gass ut til et glass med starsan. Det står litt starsan i slangen mellom de to fatene, men føler at det ikke er trykk nok til at fatet tømmes, men nok til at lokket på karet løfter seg. Ølet ble satt til gjæring i går.
Det vil gå lettere dersom du får løftet det fulle fatet over det tomme slik at tyngdekraft og hevert-effekten hjelper med overføring fra det fulle fatet.
Nå først hevert-effekten er startet vil det gå lettere.
 
Det vil gå lettere dersom du får løftet det fulle fatet over det tomme slik at tyngdekraft og hevert-effekten hjelper med overføring fra det fulle fatet.
Nå først hevert-effekten er startet vil det gå lettere.
Da vil du vel risikere at heverteffekten drar vakum i gjæringskaret slik at luft kommer inn?
 
Da vil du vel risikere at heverteffekten drar vakum i gjæringskaret slik at luft kommer inn?
Tror ikke det.
Ikke veldig stor grad i ale fall. Så lenge lokket er tett når det er trykk, så vil det nok være tett når det er undertrykk også.
Det er vel kun under stormgjæringen dette er aktuelt uansett, og da er det aktiv gjær som forbruker oksygen.

@msevland Du har testet dette, blir det veldig undertrykk i gjæringskaret?
 
Det vil gå lettere dersom du får løftet det fulle fatet over det tomme slik at tyngdekraft og hevert-effekten hjelper med overføring fra det fulle fatet.
Nå først hevert-effekten er startet vil det gå lettere.
Stemmer nok ganske bra det. Når jeg løfter fatet, da bobler det som bare det i glasset med starsan. Så fort jeg setter fatet ned igjen, stopper boblingen. Har ikke plass til å sette fatet høyt i gjæringsskapet, så da får jeg droppe prosjektet foreløpig
 
Stemmer nok ganske bra det. Når jeg løfter fatet, da bobler det som bare det i glasset med starsan. Så fort jeg setter fatet ned igjen, stopper boblingen. Har ikke plass til å sette fatet høyt i gjæringsskapet, så da får jeg droppe prosjektet foreløpig
Du kan ikke sette de to fatene på utsiden av skapet da. Med en tynn slange ut mellom pakningen og døren.
 
@LarsUlv dette ble perfekt! Slengte på et ekstra fat.
 

Vedlegg

  • 16090929942206024759865994611163.jpg
    16090929942206024759865994611163.jpg
    1,3 MB · Sett: 38
  • IMG_20201227_191514.jpg
    IMG_20201227_191514.jpg
    1,8 MB · Sett: 40
  • 16090948211502637143575813814671.jpg
    16090948211502637143575813814671.jpg
    1,8 MB · Sett: 40
Sist redigert:
Må få gjort noe lignende selv så jeg får utnyttet litt mer CO2 jeg og :D
Men det jeg ikke skjønner er hvorfor det stopper og bloppe i starsan-glasset når det siste fatet er fylt? Gassen kommer inn på øl-ut sida og går jo da inn i bunn av fatet og inn i starsanblandinga. Det må jo bli et trykk der inne som skal ut...?
 
Men det jeg ikke skjønner er hvorfor det stopper og bloppe i starsan-glasset når det siste fatet er fylt? Gassen kommer inn på øl-ut sida og går jo da inn i bunn av fatet og inn i starsanblandinga. Det må jo bli et trykk der inne som skal ut...?
Når det siste fatet er fylt så stopper jo også hevert-effekten. Da må trykket presse seg gjennom 19 liter StarSan.
Så da er det på tide å koble av fatene og la blowoff-slangen gå rett i StarSan-glasset.
 
Har laget et tilsvarende opplegg selv, men bruker en av tappelinjene som allerede er i kegeratoren til å lede gassen ut via tappekranen. Da den er en Intertap, har jeg skaffet et corneliusadapter, og slik kommer jeg over til fatet. Inspirert av en tråd på Homebrewtalk vil jeg forsøke ren uttynning/fortregning av oksygenet i fatet med Co2 uten å fylle det fullt med starsanløsning.

For tre dager siden satte jeg operasjonen i gang under en Maibockgjæring. For nysgjerrighets skyld hadde jeg ca 2,5 dl starsanløsning i fatet, slik at stigerøret stod under væskenivået. Forventet at dette volumet ville bli presset ut relativt raskt, og tilbake i flaske på enden av sløyfa. Som hos Thornbridge begynte lokket på karet å bule som aldri før, og det var bra trykk i fatet, noe jeg kunne bekrefte med å dra i avblødningsventilen. Men etter 3 dager var det ikke antydning til starsan i ut-slangen. Da bypasset jeg fatet og direkte til blowofflaska. Ikke overraskende kom det en trykkbølge med Co2 i det kulekoblingen gikk i lås. Satte så fatet under trykk med ren Co2 og presset ut starsanen. Koblet alt opp igjen, og det ploppet øyeblikkelig fint i blowofflaska.

Vil anta at det kreves omlag 0,1 bar for å presse starsanen helt ut, så det var rart at trykket fra gjæringen ikke klarte det. Men jeg blir kanskje lurt av det relativt store volumet som kan komprimeres? Ble litt ufrivillig spunding her ja.

For moro skyld koblet jeg inn et strømningsmeter inn i kretsen, men det var nok naivt å tro at dette skulle bli matnyttig ( i hvertfall med den skalaen). Kula løfter seg til ~0,1 l/min per plopp ;)

0B5C0927-C0BB-4866-B5CE-9EE1EB92FDC7.jpeg
76CCE55C-403C-4E20-AB28-22A8E74525B1.jpeg
C910840F-326A-4A08-8B98-8DC6AE733940.jpeg
 
Tilbake
Topp