Moms eller lignende på pakker under 350kr fra humle.se?

350-kroners grensa forsvant i fjor... Dersom humle.se er inne i den elektroniske løsninga for å kreve inn norsk mva. slipper du postens gebyr for å momse inn, menn ellers får du 25% mva på både fakturasum og porto... + postens gebyr i tillegg..
 
Har noen kjøpt ting for under 350kr fra humle.se i det siste? Må man betale noe ekstra?
Det står fortsatt her at posten ikke fortoller de fleste sendinger under 350kr, da det skal komme en nettbasert selvbetjeningsløsning for slike forsendelser kjøpt fra steder som ikke er med i den nye VOEC-ordningen for innkreving av mva. Som Tollvesenet skriver utføres det imidlertid stikkprøver, så det er en viss risiko for å bli ilagt mva. + gebyr 149,-.

Det er også unntak for næringsmidler og sukker, det spørs hva du skal kjøpe?

Posten vil inntil videre ikke fortolle de fleste lavverdisendinger (verdi inntil kr 350) før det nye regelverket er implementert. Når det er på plass vil det komme en løsning for betaling av mva, toll og fortolling på posten.no før du tar varene i bruk.

Eksempler på varer som ikke inngår i ordningen og som blir fortollet uavhengig av sendingens verdi:

  • næringsmidler (f.eks. mat, drikke, kosttilskudd, vitaminer),
  • varer med restriksjoner (f.eks. legemidler, våpen, alkohol, tobakk)
  • varer med særavgifter (f.eks. sukker, drikkevareemballasje, smøreoljer, hvitevarer med klimagass)
 
350-grensa gjelder fortsatt pga epidemien. Men en del utenlandske nettbutikker legger på moms på summer under 350 også, f.eks ebay, amazon m.fl. Hva humle.se gjør vet jeg ikke, men det er bare å prøve. Kanskje legger de til moms, kanskje ikke, men du slipper i alle fall gebyret på grensen.
 
Jeg har en pakke på vei fra Humle.se til rett under 350kr som har blitt stoppet i tollen, så fasiten kommer snart :p

Jeg måtte ha tak i gammel humle til Lambic brygging og fant ikke dette i Norge.
 
Går ikke det under næringsmidler? Om jeg forstod det rett må man betale da.
"Humle, malt, pulverisert eller i form av pelleter; lupulin" finnes under "vegetabilske produkter" i tolltariffen, og er fritatt toll fra EU-land. Jeg tror de med næringsmidler mener mer spiselige varer som ikke er fritatt toll.
 
"Humle, malt, pulverisert eller i form av pelleter; lupulin" finnes under "vegetabilske produkter" i tolltariffen, og er fritatt toll fra EU-land. Jeg tror de med næringsmidler mener mer spiselige varer som ikke er fritatt toll.
Jeg tror næringsmidler er alt i kapitlene fra 1 til 24, så humle er nok innenfor.
 
Da har de vel tatt en stikkprøve, du skal ikke bli krevet moms hvis summen er under 350.
Det er kanskje ikke så rart at de tar en sjekk hvis pakken lukter gammel humle :p
 
Pakken kom på døra i dag, så får vi se om det kommer krav per brev i etterkant. Originaltape intakt men gode tollpapirer fra humle.se så de har nok bare sjekka papirarbeidet, eventuellt røntgen sjekk.
 
Tilbake
Topp