The Boel iTap flaskefyller. Flaske karbonert øl. Mine erfaringer.

Som jeg sa tidligere, jeg tror ikke du får purga godt nok. Det må da være masse oksygen igjen i flaska?

Vil det være masse oksygen igjen? Du kan jo purge etter samme prinsipp som når du purger 'head space' på et fat. Det er jo ikke masse oksygen igjen i head space da? Det kommer jo bare an på hvor godt du purger. Du kan jo fylle flasker på "gamlemåten" med tappestav, etter å ha stukket om osv., uten at ølet nødvendigs parkerer tøflene med en gang - uten noen form for flushing. Du fyller riktignok fra bunnen, men dog. Purger du godt kan jeg ikke se at ikke resultatet også med iTap (og Pegas) må kunne bli bra.

Men du må nok være ivrig på purgingen. Og det er det jeg (uten å ha testet løsningen enda) ser på som det svake med denne patenten, sammenlignet med f.eks. Tapcooler som fyller fra bunnen.
 
Jeg har for øvrig sendt de en melding nå for å høre hva deres tanker rundt dette er. Regner med de har gjort noen tester på dette?
 
Men fyller de ikke fra bånn av flaska? Jeg kan ikke skjønne at ikke det vil være av betydning, men tida vil vel fort nok vise. Jeg tipper ølet blir ganske markant oksidert.

Jeg har brukt Pegas i et par år og har ikke merket noe oksidering.
Nå skal det sies at mine øl sjelden står lenger enn 3 måneder, og jeg brygger aldri Neipa, men jeg skulle ha merket det på heavy humlet vestkyst-ipa.
Flaska blir vel like bra flushet fra topp som fra bunn, og ølet plasker ikke ned i flaska, det renner rolig ned langs kanten.
 
Enig med @erikraude .

Jeg har lang erfaring med å tappe på flaske med vanlig tappestav uten noen som helst slags bruk av CO2. Og det jeg er sikker på, er at om du bare unngår plasking, og ikke lar det være igjen noe luft i flaska (vel, en cm er vanskelig å unngå), så går det bra. NEIPAen min har alltid holdt seg like fin til den er drukket opp.

Basert på egen erfaring - og for all del, jeg er dypt skeptisk til anekdotiske bevis - så er det å unngå plasking og sterk bevegelse i ølet helt vesentlig når det er oksygen til stede. Klarer du å passe på det, reduserer du oksygeninnblandinga kraftig - tror og mener jeg.

Alt jeg har lest om å prøve å drive ut luft gjennom å fylle på med CO2, forteller meg at det er en tvilsom praksis. Skal du få et volum fritt for oksygen, må du først fylle det helt med en væske (i vårt tilfelle noe desinfiserende som ikke krever skylling, som f.eks. Starsan), og så tappe ut mens du fyller etter med CO2 via en tett kopling. (Jeg har gjort dette med det blandekaret jeg tapper over i før flasking ei stund nå, og jeg tapper over i lukka system, men jeg kan ikke si at det har gjort noen forskjell - ennå. Men det er litt tidlig å trekke noen konklusjon.)
 
Vil det være masse oksygen igjen? Du kan jo purge etter samme prinsipp som når du purger 'head space' på et fat.
Jeg trodde alle purga fat ved å fordrive starsan fordi det ikke blei bra nok ellers. Jeg er helt åpen for at jeg tar feil, men for meg høres dette ut som en oppskrift på oksidert øl.
 
Overflatearealet på ølet som kontinuerlig sildrer ned i flaska alene er jo nok til å kunne si at denne løsningen oksiderer øl fortere enn en løsning som fyller fra bunn.
 
Jeg trodde alle purga fat ved å fordrive starsan fordi det ikke blei bra nok ellers. Jeg er helt åpen for at jeg tar feil, men for meg høres dette ut som en oppskrift på oksidert øl.

Jeg tror ikke alle gjør det på den måten, selv om det er beste praksis. Men dersom man fyller fat på "gamlemåten", altså ikke i lukket sløyfe, så vil man få eliminert mye av oksygenet i head space ved å purge gjentatte ganger etter fylling. Mener jeg har lest/sett en tabell en plass (uten å orke lete opp hvor nå) at ca 10 purginger på 1 bar reduserer oksygenet ned på akseptable nivåer (i head space vel og merke). Prinsippet vil vel kunne gjelde også for en liten flaske? Det er jo ikke store volumet vi snakker om her. Kjører man nok CO2 inn så vil det jo tynne ut oksygenet i flasken tilstrekkelig. Det er jo bare snakk om hvor godt man purger. Og systemet er lukket, slik et det slipper jo ikke noe inn igjen i flasken.

@Amarillo har opplevd gode resultater med Pegas, skriver han over her. Dette er jo en produsent som har vært på markedet lenge. Dersom dette var oppskriften på oksidert øl, så tviler jeg på de hadde hatt livets rett. Til det er dagens hjemmebryggere altfor "oksygenbevisste". Men mulig jeg er naiv her.

Men for all del. Det er lov å være skeptisk. Jeg har likevel troen på at det er mulig å fylle flasker slik uten at ølet er udrikkelig etter to uker på flaske. Som Amarillo skriver, ølet renner rolig ned langs kanten. Det er ingen splashing, i hvert fall ikke om man har kontroll på fyllehastigheten. Med god purging, og rolig hastighet på fylling, tror jeg det kan funke. Om andre metoder er bedre, ja det er godt mulig.
 
Jeg husker enda da jeg hadde en flaskebøtte som jeg overførte ølet over i for å så flaske med stav. Mange gode øl, som holdt i mange måneder. Ikke litt overhysteri dette med oksigen da? Ser jo på andre forum (England og USA) og der er det sjelden mye snakk om dette temaet. Der flasker jo folk med slange uten stav, bare med klemme, fra toppen av flaska og er kjempe fornøyde. Nå er jo jeg klar over at vi nordmenn er ekstra flinke, men allikevel? Hvor lenge har dere laget øl og hvor lenge har dere vært så bevisste på o2?
 
Jeg husker enda da jeg hadde en flaskebøtte som jeg overførte ølet over i for å så flaske med stav. Mange gode øl, som holdt i mange måneder. Ikke litt overhysteri dette med oksigen da? Ser jo på andre forum (England og USA) og der er det sjelden mye snakk om dette temaet. Der flasker jo folk med slange uten stav, bare med klemme, fra toppen av flaska og er kjempe fornøyde. Nå er jo jeg klar over at vi nordmenn er ekstra flinke, men allikevel? Hvor lenge har dere laget øl og hvor lenge har dere vært så bevisste på o2?
Når du flaskekarbonerer får du jo hjelp av gjæringa til å håndtere oksygen. Det får du vel ikke med denne løsninga?

Til det siste spørsmålet, jeg har brygga i noen år, og blitt mer bevisst på betydninga av oksygen med tida, men jeg er fortsatt veldig lite bekymra sammenlikna med mange. Når det kommer til håndtering av ferdiggjæra øl er jeg ganske forsiktig, da. Jeg klarte en gang å fylle et fat som i teorien skulle være oksygenfritt (tømt for starsan med co2, lukka overføring) gjennom gassporten. Det blei helt ødelagt ganske fort. Når "purging", egentlig fortynning, nødvendigvis er dårligere enn starsanvarianten blir jeg ganske sikker på at jeg ikke vil bruke en sånn løsning.
 
Siden de har så mye forskjellige adapter, er det kanskje mulighet til å montere på en liten slangebit, for å få fylling fra bunnen?
 
Jeg klarte en gang å fylle et fat som i teorien skulle være oksygenfritt (tømt for starsan med co2, lukka overføring) gjennom gassporten. Det blei helt ødelagt ganske fort. Når "purging", egentlig fortynning, nødvendigvis er dårligere enn starsanvarianten blir jeg ganske sikker på at jeg ikke vil bruke en sånn løsning.

For å si det sånn; utfører du denne metoden riktig så skal ikke ølet bli oksidert. Det vil si - problemet her har nok ligget en annen plass i prosessen din enn selve overføringen til fat i lukket system. Dette er således ikke et godt argument mot metoden til iTap/Pegas i mine øyne.

EDIT: overførte du ølet gjennom gassporten??
 
For å si det sånn; utfører du denne metoden riktig så skal ikke ølet bli oksidert. Det vil si - problemet her har nok ligget en annen plass i prosessen din enn selve overføringen til fat i lukket system. Dette er således ikke et godt argument mot metoden til iTap/Pegas i mine øyne.

EDIT: overførte du ølet gjennom gassporten??
Korrekt! Resultatet var katastrofalt. Selv om det ikke burde være noe særlig oksygen i fatet.

Edit: Jeg ser selvsagt at å renne rolig ned langs siden av en flaske er mindre ille enn å plaske fritt fra gassporten fra et fat, men det virker fortsatt som en oppskrift på oksygenopptak.
 
Sist redigert:
Korrekt! Resultatet var katastrofalt. Selv om det ikke burde være noe særlig oksygen i fatet.

Edit: Jeg ser selvsagt at å renne rolig ned langs siden av en flaske er mindre ille enn å plaske fritt fra gassporten fra et fat, men det virker fortsatt som en oppskrift på oksygenopptak.

Selv om man fyller fatet helt med Star san vil det vel gjerne være en liten lomme helt på toppen under lokket (muligens?) som man ikke blir kvitt. Jeg purger alltid head space etter fylling av fatet, selv om jeg gjør alt i et lukket system, og opprinnelig purger fatet ved å tappe ut Star san med trykk (CO2). Nettopp av den grunn at jeg frykter det fortsatt kan være noe oksygen igjen fra denne lommen man ikke er helt kvitt. Fyller man gjennom gassporten faller jo ølet fritt fra en betydelig større høyde, og på en helt annen måte enn med fylling med iTap/Pegas. Det blir jo en real splashing, og dersom det da er oksygen involvert så vil det jo så klart bli katastrofe. Ved fylling med iTap/Pegas så vil man jo ikke ha slik splashing, selv om man fyller fra toppen. Man har kraftig mottrykk på, og det renner veldig rolig. Man kan fylle så sakte at det knapt renner også, dersom man er ekstra forsiktig. Jeg tror derfor dette ikke blir helt sammenlignbart, selv om jeg ser hvor du vil hen.

Jeg sier ikke på noen måte at denne typen tapping er ideelt, eller den beste løsningen. Jeg har selv fra starten av pekt på dette som det svake punktet med denne fylleren. Jeg er bare ikke like overbevist om at det blir så dårlig som enkelte skal ha det til. Jeg tenker at det kan være greit å gi det en sjangse før man skroter et slikt produkt. Jeg tror det kan fungere. Ellers skjønner jeg ikke hvordan disse aktørene kan overleve på markedet. Nå er forsåvidt iTap ganske nytt, men Pegas har jo holdt på en stund. Svaret får vi når vi tester. Jeg tror man kan bli positivt overrasket. Så får man ta det for det det er, og kanskje være litt selektiv på hva man benytter det til om man er redd for holdbarheten. Skal man på død og liv lagre NEIPA over lang tid, så kan det jo kanskje være grunnlag for å bruke en annen metode, men hvem gjør det? Enkelte ølstiler taper seg mer/raskere enn andre, selv på fat - og med de ytterste tiltak mot oksidering.
 
Tilbake
Topp