erikraude
Norbrygg-medlem
Så godt klarer jeg ikke tro du får purga.Nei, iTap sildrer ned langs kanten. Det er derfor jeg tror god purging er ekstra viktig her.
Så godt klarer jeg ikke tro du får purga.Nei, iTap sildrer ned langs kanten. Det er derfor jeg tror god purging er ekstra viktig her.
Så godt klarer jeg ikke tro du får purga.
Flaska fylles og purges med co2 før man lar ølet komme i kontakt med flaska.Men fyller de ikke fra bånn av flaska? Jeg kan ikke skjønne at ikke det vil være av betydning, men tida vil vel fort nok vise. Jeg tipper ølet blir ganske markant oksidert.
Som jeg sa tidligere, jeg tror ikke du får purga godt nok. Det må da være masse oksygen igjen i flaska?Flaska fylles og purges med co2 før man lar ølet komme i kontakt med flaska.
Som jeg sa tidligere, jeg tror ikke du får purga godt nok. Det må da være masse oksygen igjen i flaska?
Men fyller de ikke fra bånn av flaska? Jeg kan ikke skjønne at ikke det vil være av betydning, men tida vil vel fort nok vise. Jeg tipper ølet blir ganske markant oksidert.
Jeg trodde alle purga fat ved å fordrive starsan fordi det ikke blei bra nok ellers. Jeg er helt åpen for at jeg tar feil, men for meg høres dette ut som en oppskrift på oksidert øl.Vil det være masse oksygen igjen? Du kan jo purge etter samme prinsipp som når du purger 'head space' på et fat.
Jeg tror bryggeriene bruker vakuum på flaskene før de flusher med Co2, flere ganger.Skal du få et volum fritt for oksygen, må du først fylle det helt med en væske
Jeg trodde alle purga fat ved å fordrive starsan fordi det ikke blei bra nok ellers. Jeg er helt åpen for at jeg tar feil, men for meg høres dette ut som en oppskrift på oksidert øl.
Når du flaskekarbonerer får du jo hjelp av gjæringa til å håndtere oksygen. Det får du vel ikke med denne løsninga?Jeg husker enda da jeg hadde en flaskebøtte som jeg overførte ølet over i for å så flaske med stav. Mange gode øl, som holdt i mange måneder. Ikke litt overhysteri dette med oksigen da? Ser jo på andre forum (England og USA) og der er det sjelden mye snakk om dette temaet. Der flasker jo folk med slange uten stav, bare med klemme, fra toppen av flaska og er kjempe fornøyde. Nå er jo jeg klar over at vi nordmenn er ekstra flinke, men allikevel? Hvor lenge har dere laget øl og hvor lenge har dere vært så bevisste på o2?
Jeg klarte en gang å fylle et fat som i teorien skulle være oksygenfritt (tømt for starsan med co2, lukka overføring) gjennom gassporten. Det blei helt ødelagt ganske fort. Når "purging", egentlig fortynning, nødvendigvis er dårligere enn starsanvarianten blir jeg ganske sikker på at jeg ikke vil bruke en sånn løsning.
Korrekt! Resultatet var katastrofalt. Selv om det ikke burde være noe særlig oksygen i fatet.For å si det sånn; utfører du denne metoden riktig så skal ikke ølet bli oksidert. Det vil si - problemet her har nok ligget en annen plass i prosessen din enn selve overføringen til fat i lukket system. Dette er således ikke et godt argument mot metoden til iTap/Pegas i mine øyne.
EDIT: overførte du ølet gjennom gassporten??
Korrekt! Resultatet var katastrofalt. Selv om det ikke burde være noe særlig oksygen i fatet.
Edit: Jeg ser selvsagt at å renne rolig ned langs siden av en flaske er mindre ille enn å plaske fritt fra gassporten fra et fat, men det virker fortsatt som en oppskrift på oksygenopptak.
hehe - hvis man kan koble sammen tapcooler'n og vakumpakker'n ... !Jeg tror bryggeriene bruker vakuum på flaskene før de flusher med Co2, flere ganger.
Jeg var med på en omvisning på tapperiet til Urquell i Plzen, og mener de sa det der.