The Boel iTap flaskefyller. Flaske karbonert øl. Mine erfaringer.

Jeg husker enda da jeg hadde en flaskebøtte som jeg overførte ølet over i for å så flaske med stav. Mange gode øl, som holdt i mange måneder. Ikke litt overhysteri dette med oksigen da? Ser jo på andre forum (England og USA) og der er det sjelden mye snakk om dette temaet. Der flasker jo folk med slange uten stav, bare med klemme, fra toppen av flaska og er kjempe fornøyde. Nå er jo jeg klar over at vi nordmenn er ekstra flinke, men allikevel? Hvor lenge har dere laget øl og hvor lenge har dere vært så bevisste på o2?
Hjertens enig:).
 
Selv om man fyller fatet helt med Star san vil det vel gjerne være en liten lomme helt på toppen under lokket (muligens?) som man ikke blir kvitt. Jeg purger alltid head space etter fylling av fatet, selv om jeg gjør alt i et lukket system, og opprinnelig purger fatet ved å tappe ut Star san med trykk (CO2). Nettopp av den grunn at jeg frykter det fortsatt kan være noe oksygen igjen fra denne lommen man ikke er helt kvitt. Fyller man gjennom gassporten faller jo ølet fritt fra en betydelig større høyde, og på en helt annen måte enn med fylling med iTap/Pegas. Det blir jo en real splashing, og dersom det da er oksygen involvert så vil det jo så klart bli katastrofe. Ved fylling med iTap/Pegas så vil man jo ikke ha slik splashing, selv om man fyller fra toppen. Man har kraftig mottrykk på, og det renner veldig rolig. Man kan fylle så sakte at det knapt renner også, dersom man er ekstra forsiktig. Jeg tror derfor dette ikke blir helt sammenlignbart, selv om jeg ser hvor du vil hen.

Har du et kort stigerør i fatet, så tilter du bare fatet slik at gassporten blir det høyeste punktet og fyller til vann kommer ut av ballocken for gass. Da blir du kvitt denne lommen
 
Jeg fikk omsider satt opp og testet denne i dag. Virket helt genial, men vasking av denne, er det pumpekanne, eller co2 via fat som gjelder, eller har noen funnet på noe annet lurt? Jeg har en ball lock og en gardena koblet sammen for skylling med rent vann, men må nok ha en vask og desinfeksjon og i ny og ne.
 
Jeg fikk omsider satt opp og testet denne i dag. Virket helt genial, men vasking av denne, er det pumpekanne, eller co2 via fat som gjelder, eller har noen funnet på noe annet lurt? Jeg har en ball lock og en gardena koblet sammen for skylling med rent vann, men må nok ha en vask og desinfeksjon og i ny og ne.
Jeg kjører starsan før flasking og varmt vann etter flasking. Utenom det kjører jeg litt pipeline ca hver 3. gang jeg har flasket og skyller med varmt vann. Bruker 1,5L flaske og den lille håndpumpen ølbrygging selger.

 
Jeg kjører starsan før flasking og varmt vann etter flasking. Utenom det kjører jeg litt pipeline ca hver 3. gang jeg har flasket og skyller med varmt vann. Bruker 1,5L flaske og den lille håndpumpen ølbrygging selger.

Ja der var den igjen. Den må jo være grei med tanke på å spare på oppblandet vaskemiddel, bare å korke med vanlig kork. Bestiller en av de siden pumpekannen min tok veien til hytta for å pumpe trykk til håndvasken på badet. Kan pipeline gjenbrukes?
 
Ja der var den igjen. Den må jo være grei med tanke på å spare på oppblandet vaskemiddel, bare å korke med vanlig kork. Bestiller en av de siden pumpekannen min tok veien til hytta for å pumpe trykk til håndvasken på badet. Kan pipeline gjenbrukes?
Pipeline kan sikkert gjenbrukes(når den ikke lenger forandrer farge), men jeg gjør ikke det. Det skal kun 2,5ml pipeline pr liter vann. Og for min del har det ikke vært mange ganger jeg må kjøre pipeline gjennom kranene eller flaskefylleren før fargen ikke endrer seg.

Så selv om literprisen ser dyr ut på papir, så har min 0,5 liter pipeline vart over et år og jeg har halve flasken igjen, så prisen er så overkommelig at gjenbruk føles unødvendig, selv med 6 kraner og flaskefylleren :)
 
Tilbake
Topp