Spørmål: gjær til mjød

Ok - ja det høres safe ut å stoppe gjæringen med svovel :) Mange av mine mjød lever litt eget liv uten svovel, og har opplevd at de kan bruse over selv når de er flasket ved 1006. Lykke til :)
 
Hei alle sammen

veldig spent på å lage mjød også.
Jeg fikk ~11kg mjød og jeg husker en veldig god mjød som jeg har smakt fra mjøderiet på Indre Arna.
Den val utrolig søt og modnet i en eik tønne.
Hvis jeg har en OG ~ 1.100 og en veldig "vanlig" safale, den skal dø for å spise hele mangde sukker som er i mjød ikke sant? Da kan jeg forvente å ha en mjød rundt 10° alkohol og søt smak eller ?

Også Live, veldig interessert meg din villgjær mjød : hvordan klarer du det ? Bare varmt vann som blir kaldt og du tilsette honning i ?

God søndag,

Bratt
 
Hei Bratten,
Det tar litt tid å forklare nøyaktig det med villgjær. Vi skal ha et webinar på villgjær i norbrygg Østfold før sommeren. Meld deg på der så håper jeg du får svar på det meste. Kort fortalt er villgjær noe som man finner ute omtrent over alt. Vanskelig å separere fra andre mikroorganismer, som for eksempel melkesyrebakterier. Så man får gjerne en litt syrlig drikk samtidig. Honning har villgjær. Så da er hovedprinsippet bare å vanne ut honningen og passe på at gjæren har de forholdene den liker for å formere seg:)
Hilsen Live
 
Så bra takk ! Og hvor mye honning bruker du per liter vann hvis du sikte etter en ganske søt drikke?

mvh
Hei - Har aldri prøvd 1.100. Jeg har prøvd 1.070 og den ble sterkt og fortsatt litt søt. Så, ja jeg tror 1.100 kan bli sterk rundt 10 eller mer og fortsatt søt:). Ofte går jeg for 1:5.

Siden jeg bruker villgjær, så har jeg opplevd at melkesyrebakterier spiser rest honning over tid. Så det jeg ofte gjør er å gjære det ned til 1000, og så tilsetter jeg mer honning før jeg flasker det. Liker godt når det er på 1012, det er vel halvtørr type. Det gir litt mer "grumsete" mjød, men jeg synes ikke det gjør noe. Sakte men sikkert så blir det mer karbon i flaskene - og det liker jeg:) Derfor bruker jeg også champagne flasker med vanlig crown kork. Har aldri opplevd at de flyr av....

Jeg har ikke lagret de så lenge enda at jeg vet hvor søte de blir etter for eksempel ett år. Alkoholprosenten på mine med den oppskriften regner jeg at blir sånn rundt7% Vanskelig å si når jeg har mer som spiser sukker. Det kuule er at de andre mikroorganismene lager smaker som gjæren ikke klarer alene. Det er mange som er opptatt av den helsemessige virkningen av melkesyre gjæring av grønnsaker. En mjød med dette, må jo bare bli sundt:)
 
Hei. Har lest litt på mjødtråder og leser at noen kan tilsette forskjellig etter utgjæring og / eller før flasking. Er ikke oksygen like farlig for mjød som før øl?
 
Er forsiktig med oksygen på utgjæra mjød. Men siden den ikke er tilsatt humle tror jeg faren for oksygenering et begrenset.

Splitter gjerne utgjæra batcher for å tilsette forskjellige smakstilsetninger. Ikke oppfatta problemer så langt.
 
Tilbake
Topp