Fremprovosere usmaker?

Jeg er innteresert i å lære meg de forskjellige usmakene. Usmakkurs blir kanskje vanskelig med covid. Har ølet mitt på fat. Har også mulighet for å tappe prøver under gjæring.

Her er en beskrivelse som ikke sier meg så mye bortsett fra yoghurt:

Lactobacillus Pediococcus
Hva: Yoghurt, lett diacetyl, evt. lett geit.

Hva lukter å smaker ei geit?
Diacetyl, nok en usmak jeg bare har lest om. Har prøvd å lukte på smør, men kan ikke si at jeg har kjent den lukta i øl. Kan man tappe en prøve av øl tidlig i gjæringforløpet å kjenne diacetyl?


Hvilke usmaker kan man fremprovosere i en liten mengde øl eller finne andre steder? Jeg tror jeg vil lære mye bedre om jeg kan lukte og smake på det enn ved å bare lese beskrivelsene på usmaker og håpe at de gir mening.

Oksydert øl tror jeg at har jeg smakt nok av, men jeg vil ikke sammenligne det med våt papp.
For å fremprovosere det kan man riste inn luft i en liten skvett øl, eventuelt bare la ølen stå åpen lenge nok?

Lysskadet øl. Tappe to glass med samme øl og utsette den ene for sollys?
 
Oksydert øl tror jeg at har jeg smakt nok av, men jeg vil ikke sammenligne det med våt papp.
For å fremprovosere det kan man riste inn luft i en liten skvett øl, eventuelt bare la ølen stå åpen lenge nok?
Oksidert øl smaker forskjellig avhengig av hva som har oksidert. En rimelig fersk IPA som er litt oksidert, der humlekomponenter er det viktigste, får et helt annet preg av oksidasjon enn barley wine som er sakte oksidert i noen måneder på et eikefat.

"Papp-oksidasjon" er typisk i øl som har relativt lyse malt og som er sakte oksidert på, for eksempel, flaske. Et eksempel kan være pils som er for gammel.

Lysskadet øl. Tappe to glass med samme øl og utsette den ene for sollys?
Ja, eller tappe på lyse flaske og la en stå i sola en del timer og den andre mørkt. Kjøl ned begge og smak.
 
Tilbake
Topp