Ingefærøl med EC-1118, flasking?

Hei, Er ny på dette forumet. Jeg har laget mye ingefærøl med gingerbug (villgjær) så satt en skikkelig rakkar som
er målt til ca 7.5% nå som jeg har ingen aning på hvordan jeg skal karbonere / flaske den.

Satt 20L , brukte følgende :

600 gram ingefær , småkokte i 15 min
3 KG sukker
Saft av 5 stk sitron og 5 stk lime
5 gram EC-1118 champagne yeast
toppet opp med destilert vann til total volum var 20 L

Har stått og godgjort seg , jevn og god aktivitet i gjærlås i vel 4 uker på 22-23 grader og måler den til 1.005 , OG var 1.061

Har tenkt å flaske denne herligheten om 1 ukes tid. Er det noen som har tips på hvordan man bør flaske dette? Tenker da for å unngå at flaskene sprenger :) Er første
gang jeg bruker champagne gjær så er ganske grønn på det.

Tar i mot alle tips :)
 
Hei, Er ny på dette forumet. Jeg har laget mye ingefærøl med gingerbug (villgjær) så satt en skikkelig rakkar som
er målt til ca 7.5% nå som jeg har ingen aning på hvordan jeg skal karbonere / flaske den.

Satt 20L , brukte følgende :

600 gram ingefær , småkokte i 15 min
3 KG sukker
Saft av 5 stk sitron og 5 stk lime
5 gram EC-1118 champagne yeast
toppet opp med destilert vann til total volum var 20 L

Har stått og godgjort seg , jevn og god aktivitet i gjærlås i vel 4 uker på 22-23 grader og måler den til 1.005 , OG var 1.061

Har tenkt å flaske denne herligheten om 1 ukes tid. Er det noen som har tips på hvordan man bør flaske dette? Tenker da for å unngå at flaskene sprenger :) Er første
gang jeg bruker champagne gjær så er ganske grønn på det.

Tar i mot alle tips :)
Den er langt fra tåleevnen til gjæren. Bare å tilsette karboneringssukker og flaske, men sørg for at den er helt ferdig først! Tror jeg hadde brukt 8-9 g/liter.
 
Den er langt fra tåleevnen til gjæren. Bare å tilsette karboneringssukker og flaske, men sørg for at den er helt ferdig først! Tror jeg hadde brukt 8-9 g/liter.
Takk for kjapt svar :) da venter jeg noen dager atter at gjæringen har sluttet helt. !
 
Tilbake
Topp